Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sod inde i kedlen

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
aap89
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

sod inde i kedlen

Indlæg af aap89 » 27 jan 2013 21:39

jeg må forsøge mig frem i morgen lav midt høj drift hvordan ser man hvad den står i


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

sod inde i kedlen

Indlæg af Grevens » 27 jan 2013 21:41

levi skrev:
Vil du ikke lige forklare mig hvorfor det er normalt med sod i brandkammeret ?... Der skal mig bekendt IKKE være sod i selve brandkammeret, - så er forbrændingen nemlig alt for fed - enten mangler anlægget luft, - eller det får for mange piller... - Eller noget blokerer for at røgen ikke kan cirkulere fornuftige ud igennem kedlen...
... det er bare mig der er dårlig til at formulere mig ... ... "normalt" er her en vag formulering for at det er set før ... -med en efterfølgende vag formulering om at få det justeret ...
- det svar du gi´r Levi er lige ud af landevejen ... og det er copy paste til mit "gemme-ark" om justering ...
- desværre kan man ikke på en ekofætter se flammen, så man har kun asken at justere efter ... ... og når man som mig Både har sorte piller OG askekage så er man på herrens mark for man aner faktisk ikke i hvilket "område" den får for meget af det ene eller det andet ...
...

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

sod inde i kedlen

Indlæg af Grevens » 27 jan 2013 21:43

@ aap89 ... - du kan roligt gå ind i røgsuger-menuen og sætte "generel" til 110-115 % ...
...

levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi » 27 jan 2013 21:44

aap89 skrev:jeg må forsøge mig frem i morgen lav midt høj drift hvordan ser man hvad den står i
Jeg ved desværre ikke hvordan man gør det på en Ekoheat, - der skal du have Ekoheat drengene på banen :great:

aap89
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

sod inde i kedlen

Indlæg af aap89 » 27 jan 2013 21:45

den står allerede på 120


levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi » 27 jan 2013 21:46

aap89 skrev:den står allerede på 120
Hvad med piller ?, - har du afvejet pillerne for nylig ?

aap89
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2012 22:59
Mit fyr: ekoheat 900
Areal: 100+64
Brændsel: woodox
Fremviser gerne i postnummer: 4460
Årligt forbrug: ?håber på 3-4t
Geografisk sted: vestsjælland 4460

sod inde i kedlen

Indlæg af aap89 » 27 jan 2013 21:49

har løbene afvejet men syntes det svinger fra gang til gang selv om det er de samme piller

levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi » 27 jan 2013 21:52

Grevens skrev:
... det er bare mig der er dårlig til at formulere mig ... ... "normalt" er her en vag formulering for at det er set før ... -med en efterfølgende vag formulering om at få det justeret ...
- det svar du gi´r Levi er lige ud af landevejen ... og det er copy paste til mit "gemme-ark" om justering ...
- desværre kan man ikke på en ekofætter se flammen, så man har kun asken at justere efter ... ... og når man som mig Både har sorte piller OG askekage så er man på herrens mark for man aner faktisk ikke i hvilket "område" den får for meget af det ene eller det andet ...
Ok - så er vi enige selvom det piner mig lidt!

Det er en kæmpe svaghed I ikke kan se flammen i de forskellige drifttrin, - det gør jo en justering i lav/midt/høj drift total umulig ?... - Jeg var sikker på der var et skueglas eller lign til brandkammeret ?

Nå det er der så ikke - men jeg tror den laver askekage og sod i lavdrift, - det er ofte her der ikke kommer nok luft til forbrændingen ift. doseringen , - hvis det var mig der ikke kunne se min flamme, - så ville jeg give den færre piller i lavdrift, - eller mere luft (Alt efter hvad styringen tillader).

levi

sod inde i kedlen

Indlæg af levi » 27 jan 2013 21:53

aap89 skrev:har løbene afvejet men syntes det svinger fra gang til gang selv om det er de samme piller
Hvor meget svinger dine afvejninger ?

Har du nogensinde hældt madolie i pillerne (En lille smule) - for at fjerne smuld ?

Hvis sneglen doserer uens, - så lav 3 afvejninger og smid gennemsnittet af disse afvejninger ind i din styring.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

sod inde i kedlen

Indlæg af Grevens » 27 jan 2013 21:58

levi skrev:
Ok - så er vi enige selvom det piner mig lidt!

Det er en kæmpe svaghed I ikke kan se flammen i de forskellige drifttrin, - det gør jo en justering i lav/midt/høj drift total umulig ?... - Jeg var sikker på der var et skueglas eller lign til brandkammeret ?

Nå det er der så ikke - men jeg tror den laver askekage og sod i lavdrift, - det er ofte her der ikke kommer nok luft til forbrændingen ift. doseringen , - hvis det var mig der ikke kunne se min flamme, - så ville jeg give den færre piller i lavdrift, - eller mere luft (Alt efter hvad styringen tillader).
... - det med enigheden holder vi tæt for os selv ... - det ville være totalt ødelæggende for mit renome´ hvis det kom ud i det åbne rum ...

- ja det er en stor svaghed at man ikke kan se bålet ...
- man Kan justere både luft og brændselsmængde , men brændsel kun "generelt" for hele området ... men igen er det jo gætværk da man får et "blandet" svar i askeskuffen ...

- jeg er "hut" på at eftermontere et skueglas hvis man kan finde en fornuftig type i "løsvægt" ...
...


Besvar