Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Indlæg af Breuner » 27 jan 2013 17:58

Hej alle,

Vi skal snart i gang med at montere mit nye fyrrum, rummet måler ca. 2 x 5 meter i grundplan, med skorsten i den ene ende. Ekoheaten skal stå umiddelbart tæt op af skorstenen, og fastbrændselskedlen skal stå i den anden ende af rummet. Det vil sige at røgrøret fra fastbrændselskedlen skal forbi Ekoheaten for at komme hen til skorstenen.
Fyrrum.jpg
Fyrrum
Det ville passe rigtig fint hvis røgrøret kunne løbe bagom Ekoheaten i ca én meters højde. Det vil så ca. være 10-15 cm imellem røgrøret og eko'en og pillesiloen. Røgrøret bliver selvfølgelig isoleret, men jeg kan alligevel forstå at der skal være min. 30 cm. fra røgrør til brændbart materiale, så det burde måske ikke kunne lade sig gøre.

Men når man så kun kigger på Ekoheaten, så går røgrøret jo ovenud, ganske få cm fra pillesiloen:
Røgafgang ved siloen.jpg
Røgafgang ved siloen
Og 230 Volts tilslutningsstikket sidder ligeledes ganske få cm fra røgrøret (dengang min brændeovn skulle godkendes for et år siden, skulle en stikkontank placeret 30-40 cm fra ovnen, kobles fra, da ledningen kunne brænde inde i væggen!!)
Røgafgang bagpå ekoeaten.jpg
Røgafgang bagpå ekoeaten
Så med hensyn til de 30 cm afstand til røgrør, så forstår jeg ikke hvordan det kan løbe lige forbi både pillesilo og 230V el-tilslutning :?:

Derfor tænkte jeg om man måske slet ikke regner pillefyr og silo som brændbare materialer :?:

Jeg skal selvfølgelig ha fejeren ud og kigge, inden vi begynder arbejdet, så vi kan blive enige om hvordan det skal laves. Men hvis der var nogen herinde som havde nogle facts om hvordan man anser pillefyr og silo, i forhold til om de er brændbare eller ej, evt. noget på skrift, så ville det være fedt.

Mvh. Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Indlæg af kæmpefyr » 27 jan 2013 20:23

Nå jeg troede du var på vej på losseren med det da du skrev om det var brændbart. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Indlæg af Paw Nielsen » 27 jan 2013 20:35

Det er mit indtryk, efter at have læst flere tråde om ekoheat at. Ja det må siges at en ekoheat er at betragte som brandbart materiale.
Måske endda særdeles brandbar icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Og på forhånd. Undskyld :oops: kunne ikke lade være :oops:
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Indlæg af Breuner » 27 jan 2013 21:09

Ja det går snakken godt nok.. :shock:

Jeg købte mit fyr helt tilbage i juni måned, og så har det bare stået og samlet støv på palle indtil nu, fordi jeg først skulle ha lavet helt nyt fyrrum. Havde det været idag jeg skulle købe, så var valget måske nok faldet lidt anderledes ud.. :|

Men jeg må bare håbe på det bedste nu, skidtet er jo købt.. :lol:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Indlæg af H.S » 27 jan 2013 21:10

Hej
Ja det ser da godt nok lidt tæt på ud (afstand til ledning og til magasin)
er ledningen en der er født med fyret ? (ligner en std. lampe ledning)

men mon ikke at Dansk Teknologisk Institut og dem der har lavet CE erklæringen
ud fra EN 303 har styr på at afstande til brændbar og elektriske installationer er overholdt

Ellers står DTI lidt skidt hvis de kan godkende et fyr der basalt ikke overholder dansk lovgivning

Men som du selv siger så ta dialogen med din fejer han burde vide om den tynde stålplade er nok :great:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Anses en Ekoheat inkl. pillesilo som brændbart materiale ?

Indlæg af Breuner » 27 jan 2013 21:29

Ja jeg syntes osse det virker lidt sjovt, ledningen var den der sad i fyret da jeg købte det (sprit nyt selvfølgelig), og siloen kan jo ikke st anderledes.

Men hvis man f.eks. kigger på http://www.skorstensfejer.dk/sporgsmal_svar.htm så står der følgende:

Hvad er afstanden fra en brændeovn til en dørkarm ?
Den udvendige side af ildsteder skal mindst holdes i en afstand af 50 cm fra brændbart materiale i væg og loft, (Bl.a. dørkarme) røgrør dog 30 cm. Ved murede pejse måles afstanden fra ildstedets indvendige side. Pejse og brændeovne, der er udført i overensstemmelse med DS 887, Brændeovne, kan dog opstilles i de mindsteafstande fra brændbart materiale, der fremgår af kontrolmærket. For DS-godkendte ovne kan afstanden fra fritstående lodrette røgrør og til brændbart materiale reduceres til 22,5 cm. Ovennævnte afstande gælder ikke til fodpaneler.

Hvis jeg ikke kan overholde sikkerhedsafstanden fra min brændeovn til brændbart materiale (f.eks. en trævæg), må jeg så bygge en halvvæg op imellem ovn og trævæg ?

NEJ ! Det må man ikke. Boligministeriet foreskriver at sikkerhedsafstanden skal overholdes uanset at der mellem ovn og brændbart materiale placeres en ubrændbar konstruktion. Dvs. at man skal måle afstanden "igennem" en en sådan konstruktion.

Gælder der særlige regler for el-installationer, kontakter o.lign. ?
El-installationer stikkontakter o.lign. er brændbart materiale, og skal derfor overholde de samme afstandskrav.



Men som du siger, så er det hele naturligvis godkendt af DTI, så selvfølgelig er det okey som det er, men jeg var så bare nysgerrig om reglerne tillod at man kunne føre det andet røgrør forbi Eko'en. Det viser sig jo tydeligt herinde at de forskellige fejere engang imellem tolker reglerne lidt forskelligt icon_cheesygrin.gif
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Besvar