Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu et ? om luft i systemet

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 27 jan 2013 11:55

Så har jeg sgu fået luft problemer. Jeg skiftede hele mit fremløb imellem jul og nytår. Det var tykke rør som lå oven på hanebåndene. Det blev så flyttet ud i skunken og lavet i 22 mm pex som så er blevet isoleret med skum og bagefter rockwool omkring. Jeg har også monteret et par automat udlufter. Men efter det er blevet lavet har vi 2 -3 radiatorer på førstesalen som skal luftes ud hver dag for at få varme i dem. Og vi snakker omkring 5 min udluftning pr dag. Kan det godt passe der er så meget luft i systemet? Da jeg lavede det tømte jeg kun systemet i huset , men ikke min akkutank. Jeg har åben eksp. som før var monteret på returen, men som nu er flyttet over på fremløbet så den sidder rigtigt og stigende op til beholder.
Er der nogle der har nogle gode råd. Jeg tror selv at det må tage luft ind et sted, men hvor og hvordan finder jeg det? Min mekaniker mente at det var på sugesiden., altså returen, men mente så også at der ville komme vand ud når pumpen ikke kører. Men jeg har jo kun lavet fremløb, så det lyder ikke så sandsynligt.

Kom glad med gode forslag.

Ps mit gulvvarme i stuen virker heller ikke, men det tager vi i en anden tråd, for der kommer godt nok varme ned til minishunten, men det kommer ikke rundt i gulvet.
Mvh Anders


Jensen8700
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Jensen8700 » 27 jan 2013 14:52

Der er noget galt - så meget luft er der ikke i anlægget. Så jeg tænker at der må være en "system"-fejl.
Fx efter at du har luftet ud, og du så fylder mere vand på - aflæser du så hvor mange liter du fylder på?
Går ud fra at du har ført ekspansionsbeholderens overløb til synligt gulvafløb - men kommer der så mere vand ud når anlægget er i drift?
Hvordan med din pumpe - er den blevet flyttet, og hvor sidder den nu?
Man kan vist godt have en utæthed som er stor nok til at der kan suges luft ind - men alligevel være for lille til at der kan sive vand ud :twisted:

/Lars

EDITH: Har lige læst dit andet indlæg om gulvvarmeproblemet. Hvis du har flyttet din cirkulationspumpe har du måske nøglen til løsningen der :)

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 27 jan 2013 15:09

Ideen var da ganske udemærket, men pumpen har jeg ikke rørt. Det er først efter pumpen jeg har skiftet fremløb. Med hensyn til vandpåfyldning, så har jeg ingen mål på hvor meget, men åbnet i maks 10 sek for hanen 2 eller 3 gange
Mvh Anders

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af MichaelK » 27 jan 2013 15:18

Var der ikke engang noget med luftproblemer, hvis man brugte pexrør uden iltspærre?
Eller er det mon noget jeg har drømt?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 jan 2013 15:40

Er det muligt for dig, at tegne et diagram over, hvordan anlægget er lavet,
for et anlæg kan jo laves på rigtig mange forskellige måder.
Så vil det være betydelig nemmere at udtale sig om, hvad der eventuelt kan være galt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


snedkeren 61
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 jan 2011 18:22

frostbeskyttelse af varmeanlæg

Indlæg af snedkeren 61 » 27 jan 2013 15:56

hej.
Jeg har brug for lidt hjælp/ideer. Er lige kommet hjem fra en rejse og fundet mit (alternative opvarmnings mulighed) frosset. Det har helt sikkert været koldt i Danmark i den forløbne uge, så at der var frost i rørende var ikke overraskende. Hvordan sikrer i jer mod frosne rør i en periode 8-12 dage ?

mvh snedkeren

Ups. Så ikke at jeg fortsatte en tråd-undskyld er ikke vm i pc

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 27 jan 2013 16:18

MichaelK skrev:Var der ikke engang noget med luftproblemer, hvis man brugte pexrør uden iltspærre?
Eller er det mon noget jeg har drømt?


Mvh.
Jo det er vist rigtigt, men pex rør i rør købt ved dvcenter er forhåbentligt iorden
Mvh Anders

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Bjarne B. » 27 jan 2013 17:00

MichaelK skrev:Var der ikke engang noget med luftproblemer, hvis man brugte pexrør uden iltspærre?
Eller er det mon noget jeg har drømt?


Mvh.
Jo, men efter en 8-10år holder de op med at tage luft ind :oops:

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af abn » 27 jan 2013 22:08

Ernst Drastrup skrev:Er det muligt for dig, at tegne et diagram over, hvordan anlægget er lavet,
for et anlæg kan jo laves på rigtig mange forskellige måder.
Så vil det være betydelig nemmere at udtale sig om, hvad der eventuelt kan være galt.
Kender desværre ikke til tegneprogrammer, men skal prøve at forklare.
Udei fyrrummet er det en akkutank og ladomat som er koblet som normalt. altså frem øverst oppe på siden af tanken og retur i bunden af tanken. Oven på tanken sidder der en esbe 61 grader shunt og så pumpen som pumper det ind i huset og lige efter er vvb koblet på med et t-stykke. Alt dette er der slet ikke lavet om på så det må vi gå ud fra er ok.

Inde i huset har jeg monteret en 2vejs motorventil så jeg kan lukke om sommeren og ellers køre med urstyrring. Og lige inden den er der et t-stykke som gå op til åben eks. Derfra kører fremløbet op på loftet og efter det første t stykke til en radiator, deler fremløbet sig i 2. Den ene streng løber til en autoudlufter og går derefter ned til gulvvarme og radiator i badeværelse samt en radiator i soveværelse. Fra udlufter og ned er der ikke lavet noget om. Den anden streng løber til den anden ende af huset og på vejen er der et t-stykke hvor det går ned til gulvvarme i stuen og et t-stykke mere som går ned til 2 andre radiatorer. Henne i enden af huset stopper det nye jeg har lavet for derefter at blive til 1" rør og dele sig ud til 3 radiatorer på loftet og 2 nedenunder.
Mvh Anders

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Endnu et ? om luft i systemet

Indlæg af Hjemme teori » 27 jan 2013 22:23

Kan du ikke tegne det på en serviet og scanne ind?

Når jeg læser det, tænker jeg mest på din åbne ekspansion, er den efter reglerne - det lyder som om den sidder langt fra din kedel og der er vist noget med åben ekspansion, kedel og stigende rør.

Og selvom du har købt rørene det "rigtige" sted, kan de jo ikke mere end de skal kunne og hvis ikke pex skal have iltspærre, så tror jeg ikke det er med for sjov. (jeg tror nu ikke det giver den mængde luft du taler om, men derimod mulige tæringer i længden)
Mvh. Sophus


Besvar