Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Indlæg af HSC » 30 nov 2007 23:16

Hej!

Har tænkt på om min varmvandsbeholder, Quattro Gold m. el-patron er monteret korrekt!
Min Baxi står i fyrrum hvorfra der løber 2x12m fjernvarmerør ind til huset, lige efter fyret er varmevandsbeholderen koblet til på frem og retur, der sidder to kuglehaner til, at lukke af om sommeren når den har kørt på EL. Skal dog nok prøve næste sommer at fyre hele sommeren igennem...
De 2 kuglehaner står helt åbne kan det være medvirken til jeg ligger på ca.40 kg piller i døgnet??? skal jeg begrænse vandgennemstrømningen til varmvandsbeholdereneller er det lige fedt...
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Indlæg af thy » 01 dec 2007 01:02

normalt har man rav termostat på eller hvad den heder så åbner den kun når der mangler varme i vvs beholdern....

men hvis den sider helt der ude må det da vare noget inden der er varmt vand i hanerne :shock:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Indlæg af Falck » 01 dec 2007 09:11

HSC skrev:Hej!

Har tænkt på om min varmvandsbeholder, Quattro Gold m. el-patron er monteret korrekt!
Min Baxi står i fyrrum hvorfra der løber 2x12m fjernvarmerør ind til huset, lige efter fyret er varmevandsbeholderen koblet til på frem og retur, der sidder to kuglehaner til, at lukke af om sommeren når den har kørt på EL. Skal dog nok prøve næste sommer at fyre hele sommeren igennem...
De 2 kuglehaner står helt åbne kan det være medvirken til jeg ligger på ca.40 kg piller i døgnet??? skal jeg begrænse vandgennemstrømningen til varmvandsbeholdereneller er det lige fedt...
Når du har monteret det på den måde, så er der altid flow igennem VVB-en.
Jeg ville også anbefale en eller anden returventils løsning, men om det har nogen forbrugsnedsættene virkning er langt fra sikkert. Det eneste det påvirker, er at din returtemperatur bliver noget højere, til gavn for kedlen.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

HSC
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 262
Tilmeldt: 08 jun 2007 10:02
Mit fyr: Baxi 2.5 - 600L
Areal: For tiden kun 100m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: 28kg/døgn
Geografisk sted: Vestlolland

Re: Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Indlæg af HSC » 01 dec 2007 17:00

Skal have en eller anden ventil på. Nogle anbefaler bare en retur føler som til gulvvarme, andre en RAVK med føler i følerlommen.
Man kan sige lige nu banker den jo 75grader igennem hele tiden, det må da koste noget!!!

Og THY jo der går lidt tid inden der kommer varmt vand i hanerne, der har været cirk.pumpe på brugsvandet da vi købte huset. Men det var stået af... har pillet det fra!Det er smart nok, men den bruger strøm hele tiden og det giver også et slid i rørene. Forbrug vil være for 1.000,- i strøm om året!
/HSC - Henrik C

BAXI 2.5 Multiheat m. 600L magasin, iltstyring (homemade), Vølund Quattro, 2x12m fjernvarmerør, Danfoss RAVK ventil+føler VVB, BAXI trækstabilistor.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Indlæg af søren ø » 01 dec 2007 17:09

Du skal kun sætte en returventil på, som til små gulvvarme kredse. Og der er besparelse i at montere den, hvis der ikke tappes vand vil den heller ikke lukke noget igennem fra dit anlæg.

Er det pumpen der er stået af din cirkulation eller ???

Du kan få dig en ny energispare pumpe, som har indbygget ur. Så kører den kun når den er programmeret til det. ex. 6-8 og 16-23 i hverdage og anderledes alt efter jeres forbrugsmønster i weekend. Har du regnet på hvor meget vand du når at lukke ud inden der kommer det varme vand du skal bruge, det kan jo være det beløb passerer 1000 kr også.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Tilslutning af vandvarmer til Baxi 2,5

Indlæg af Falck » 01 dec 2007 17:53

HSC skrev:Skal have en eller anden ventil på. Nogle anbefaler bare en retur føler som til gulvvarme, andre en RAVK med føler i følerlommen.
Man kan sige lige nu banker den jo 75grader igennem hele tiden, det må da koste noget!!!

Og THY jo der går lidt tid inden der kommer varmt vand i hanerne, der har været cirk.pumpe på brugsvandet da vi købte huset. Men det var stået af... har pillet det fra!Det er smart nok, men den bruger strøm hele tiden og det giver også et slid i rørene. Forbrug vil være for 1.000,- i strøm om året!
Jeg regnede nu heller ikke med at du kørte kogende vand rundt i anlæget icon_cheesygrin.gif
Forskælden på om du har ventil på eller ej, er det varmetab fra rørene ikke andet. Du bør naturligvis montere en ventil. Men der er faktisk en del der ikke har en på. Dog er der noget med spaltning af vandet (kalk mm) når temp overstiger 65 grader, så vidt jeg husker.
Jeg har også haft en pumpe på mit vand, men den er sparet væk, og jeg kan ikke aflæse det extra forbrug der er på årsopgørelsen.
Husk at det skal være en brugsvandspumpe, som du fx kan koble på lyset på badeværelset, så den tænder når du tænder lyset. Når du så er kommet af med kludene er der også varmt vand :great: :great:
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


Besvar