Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af pillefyr..men hvilket

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
icepirat
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 24 dec 2012 13:58
Mit fyr: Black Star + Woody
Areal: 115 + 28 garage
Brændsel: Piller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 2650
Geografisk sted: Hvidovre
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af icepirat » 24 jan 2013 22:13

Jeg påtænker i løbet af foråret at investere i et pillefyr og har i den anledning kigget rundt på nettet samt været hos 2 forskellige forhandlere.

Jeg er i første omgang faldet for den der forhandles hos Bauhaus under navnet Admiral, grunden er at den rent designmæssigt tiltaler mig.

Nu er det så jeg spørger om der dybest set er nogen større forskel på disse pillefyr, for mig ser det ud som om at brænderen er den samme (mere eller mindre)

Næste spørgsmål er om disse pillefyr med navnene WOODY, SCOTTE og ADMIRAL ikke er de samme blot under forskellige navne.

Og så lige et spørgsmål mere, findes der pillefyr med indbygget varmtvandsbeholder?

Det sidste spørgsmål er foranlediget af at mit pillefyr med pillebeholder skal stå i et bryggers på ca. 9m2 og der skal jo også være plads til andet i bryggerset.

Håber der er noget i dette forum der vil bidrage med oplysninger.

Med venlig hilsen,
iceprat
Med venlig hilsen,
icepirat
Hvidovre
http://stokercloud.dk/dev/icepirat.html


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af J-B » 24 jan 2013 22:23

Hej og velkommen til.
Woody, Scotte og Admirral er de samme brændere, dog er Adrimal med lidt ældre software i styringen (det har dog ikke så meget at sige i praksis), og de nye Scotte/Woody er med den nye semirens kedel (kan stadig købes med den samme kedel som Admiral) du skal ud at se anlægget i drift hos en og tag den derfra.
Varmtvandsbeholder er ved siden af idag så du kan køre prioritering på det, så du kan lave billigere varmt vand om sommeren.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af Jobak » 24 jan 2013 22:31

icepirat skrev:Jeg påtænker i løbet af foråret at investere i et pillefyr og har i den anledning kigget rundt på nettet samt været hos 2 forskellige forhandlere.

Jeg er i første omgang faldet for den der forhandles hos Bauhaus under navnet Admiral, grunden er at den rent designmæssigt tiltaler mig.

Nu er det så jeg spørger om der dybest set er nogen større forskel på disse pillefyr, for mig ser det ud som om at brænderen er den samme (mere eller mindre)

Næste spørgsmål er om disse pillefyr med navnene WOODY, SCOTTE og ADMIRAL ikke er de samme blot under forskellige navne.

Og så lige et spørgsmål mere, findes der pillefyr med indbygget varmtvandsbeholder?

Det sidste spørgsmål er foranlediget af at mit pillefyr med pillebeholder skal stå i et bryggers på ca. 9m2 og der skal jo også være plads til andet i bryggerset.

Håber der er noget i dette forum der vil bidrage med oplysninger.

Med venlig hilsen,
iceprat
Hej og velkommen til.
Skynd dig at skrive nogle hus data (m2, isolering, gulvvarme osv.)
Hvad vil du fyre med? Kun piller?
Har du tænkt på om du vil supplere med solvarme senere evt.?
Hvor meget arbejde/tid vil du bruge på den daglige drift?
Dem du skriver om, kræver f.eks lidt mere plads end den jeg har.
Med det lille magasin fylder den kun ca. 143,5x50,4 på gulvet, selvom det ikke er tilrådeligt at købe det lille magasin.
Men nogen gange er man jo tvunget til at gå på kompromis.
Skriv også hvor du bor, så er der helt sikkert en venlig forumbruger du kan komme ud og sparke fyr hos. :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af Ugelvig » 25 jan 2013 08:06

Jeg syntes du skal kigge efter et andet anlæg, et kompakt anlæg, der måske mere er beregnet til bryggers. Da jeg i efteråret lavede fyrrum, var der rigtig mange herinde fra, der mente at mine 12 kvm var ALT for lidt. Så dine 9 kvm, der også skal bruges til bryggers er jo endnu "ringere". Ligeledes ville jeg ikke anbefale at have et anlæg stående, hvor der manuelt skal hældes træpiller i, det støver altså. Ligeledes støver asken når den skal tages ud.

Derfor ville jeg vælge et kompakt bryggers træpillefyr som f.eks. Passat BioHeat, BioWin, Hapero m. fl. Der alle fåes med automatisk træpille sug fra f.eks. en garage, udehus, kælder eller andet. Mange af disse modeller fåes også med askerens, der sender asken ud af bryggerset.

Jeg er klar over, at de koster mere end både min installation og Scotte/Woody modellerne, men det er altså det eneste rigtige at gøre!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2013 08:14

Ugelvig skrev:Jeg syntes du skal kigge efter et andet anlæg, et kompakt anlæg, der måske mere er beregnet til bryggers. Da jeg i efteråret lavede fyrrum, var der rigtig mange herinde fra, der mente at mine 12 kvm var ALT for lidt. Så dine 9 kvm, der også skal bruges til bryggers er jo endnu "ringere". Ligeledes ville jeg ikke anbefale at have et anlæg stående, hvor der manuelt skal hældes træpiller i, det støver altså. Ligeledes støver asken når den skal tages ud.

Derfor ville jeg vælge et kompakt bryggers træpillefyr som f.eks. Passat BioHeat, BioWin, Hapero m. fl. Der alle fåes med automatisk træpille sug fra f.eks. en garage, udehus, kælder eller andet. Mange af disse modeller fåes også med askerens, der sender asken ud af bryggerset.

Jeg er klar over, at de koster mere end både min installation og Scotte/Woody modellerne, men det er altså det eneste rigtige at gøre!
Måske du har overset den her http://www.scotte.dk/group.asp?group=160
9 m2 er kan fint rumme en mini + plads til andet icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af Ugelvig » 25 jan 2013 08:23

Jeg har ikke overset Mini'en eller vakuumsystemet til den. Men man skal stadig slås med aske og støv i bryggerset når man vælger en mini.

Det er selvfølgelig en smagssag om man kan tåle støv og aske indendørs - jeg kan bare ikke. Er selv dybt hysterisk og hader, at male. Så jeg gør alt for ikke at svine mine vægge til :) Jeg syntes vores træpilleovn i stuen sviner mere end rigeligt, og den sviner langt mindre end en alm. brændeovn.

Men smag og behag!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af pille bruger » 25 jan 2013 09:08

Ugelvig skrev:Jeg har ikke overset Mini'en eller vakuumsystemet til den. Men man skal stadig slås med aske og støv i bryggerset når man vælger en mini.

Det er selvfølgelig en smagssag om man kan tåle støv og aske indendørs - jeg kan bare ikke. Er selv dybt hysterisk og hader, at male. Så jeg gør alt for ikke at svine mine vægge til :) Jeg syntes vores træpilleovn i stuen sviner mere end rigeligt, og den sviner langt mindre end en alm. brændeovn.

Men smag og behag!
Sæt farten ned icon_cheesygrin.gif
Så er det minimalt hvor meget støv og aske du kan hvirvle op når du går med askeskuffen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af Ugelvig » 25 jan 2013 09:23

Jeg går aldrig med askeskuffen. Jeg sniger lågen op og lirker mundstykket fra min askestøvsuger ind ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af Jobak » 25 jan 2013 18:37

Ugelvig skrev:Jeg går aldrig med askeskuffen. Jeg sniger lågen op og lirker mundstykket fra min askestøvsuger ind ;)
Og hvor meget tror du så din "askestøvsuger" sender ud af små sod/aske partikler i rummet?
Jeg vil vove den påstand at når jeg f.eks tar askeskuffen ud af brændeovnen, lægger låget på og efterfølgende tømmer den i en affaldssæk udenfor, at det gir mindre svineri inde i huset end hvis jeg tømmer skuffen med støvsugeren.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
icepirat
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 24 dec 2012 13:58
Mit fyr: Black Star + Woody
Areal: 115 + 28 garage
Brændsel: Piller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 2650
Geografisk sted: Hvidovre
Modtaget likes: 4 gange
Kontakt:

Køb af pillefyr..men hvilket

Indlæg af icepirat » 26 jan 2013 15:17

Fantastisk, næppe var blækket tørt før der bogstaveligt væltede svar, gode råd og anvisninger ind.

Tak til J-B, Jobak, Uglevig og pillebruger for gode råd som jeg har taget til mig.

Det fremgår af et af svarene at Admiral har noget ældre softvare end Woody og Scotte, det virker lidt underligt idet jeg, såvidt jeg kan se så er disse 3 mærker identiske og formodentlig fra samme producent og prisen ligeså?

Jeg kan se at Woody og Scotte tilsyneladende er identiske, hvis ikke, hvad er så forskellen.

Jeg har ingen aktuelle planer om at installere solceller eller lignende.

Det lyder tiltalende med automatisk træpillesug og det ville da klart være en løsning jeg ville overveje, desværre bor jeg i et 1-plans hus og syntes ikke rigtigt at jeg har muligheder for sådan en løsning så jeg må nok leve med en indvendig beholder til pillerne og så tage ulemperne med.

På nuværende tidspunkt er jeg så blevet lidt klogere og vil med al sandsynlighed satse på en Woody eller Scotte.

I løbet af den kommede uge vil jeg besøge Saniståls Trailer hvor man kan se Admiral i funktion.

Med venlig hilsen,
icepirat
Med venlig hilsen,
icepirat
Hvidovre
http://stokercloud.dk/dev/icepirat.html


Besvar