Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af Tom_AT » 20 jan 2013 12:03

Men hvorfor et stokerfyr hvis han kun vil fyre med piller ?


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af EKP » 20 jan 2013 12:18

Tom_AT skrev:Men hvorfor et stokerfyr hvis han kun vil fyre med piller ?
Jeg vil da absolut heller ikke råde ham til at købe en stoker hvis han kun vil fyre med piller - men det skriver han sådan set heller ikke noget om. Han skriver bare hvad hans tanker har været og at han er i tvivl. Som jeg skrev har prisen på brændslet en stor betydning i hans tilfælde og derfor ville jeg nok kigge efter noget der kunne fyre billigere brændsler af end piller (flis, smuld, kornafrens osv.).

Vil man kun fyre piller af så er det et pillefyr der er vejen frem.

nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 22 jan 2013 21:07

EKP skrev:
Jeg synes det er en rigtig god idé at du også tænker på konen - det er altså et arbejde at skulle holde det kørende hvis du jævligt er væk. Min kæreste kan godt finde ud af at tænde op og smide brænde på i en snæver vending men jeg ville ikke overlade fyringen til hende i hverdagene.

Korn mener jeg ikke der er meget fremtid i. Det er ikke religiøse årsager men jeg vurderer at det er sjældent der er økonomi i dette brændsel. Som det er i dag kan det i hvert fald ikke betale sig. Jeg tror heller ikke vi skal forvente lave kornpriser de næste mange år.

Jeg ville gå efter flis, kornafrens, smuld eller restprodukter fra anden produktion (kerner, sten osv.). Flis kræver noget plads, udstyr osv. men har den klare fordel at det er meget let at få fat på og har en lav "pris-risiko". Har du maskiner og udbygninger til ejendommen?

Korn tror jeg heller ikke rigtig bliver til noget!
Men alt det andet kunne da være noget men et ordentligt anlæg til dette brændsel, er rimelig dyr:-)
Maskiner har jeg ikke noget af endnu, men er på udkig efter noget:-) udbygninger er der masser af og kunne godt finde plads til flis og alt det der!

Men tænkte et lille pille fyr, der kunne køre lidt som olie fyr! Da det jo som sagt sker jeg er ude at rejse!
Tanken med et fastbrændselsfyr var jo så når jeg var hjemme kunne fyre evt. Starte med en brugt brænde kedle?
Har dog hørt at jeg skulle gå efter en med underforbrændning......

nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 22 jan 2013 21:31

leo-pol skrev:hey der....
forstår ikke helt hvorfor du går uden om kombi-fyr....
ja ja..... ved godt at det ikke er optimalt..... men så længe at du skriver "hygge -fyre" med pind skulle du se lidt nærmer på ksm....
stoker der køre på alt og hvad hjertet begære..... også brænde så længe at det er hygge fyring.....
jeg er virkelig glad for mit men jeg har det problem at jeg ikke vil hygge fyre men fyre 95% brænde og så bare lige suplere de 5% med piller eller flis og der kommer anlæget ikke til sin ret.... desvære....
men prøv at lur dem ud engang.... du er velkommen til at komme og se u-hyeret køre....

viewtopic.php?f=28&t=12569

http://www.ksm-stoker.dk/dk/index.php

mvh leo-pol

Hej Leo-pol

Jamen som sagt er jeg helt ny inden for dette!
Jeg har ikke haft andet end gas fyr i det tidligere hus, og ja olie lige pt.
Men min første tanke var også et kombi, men hørte flere steder at det ikke var godt.... Men hvad ved jeg :-)
Jo netop derfor jeg jeg skrev denne linje:-)
Men er da åben for et godt tilbud:-)
Kunne se du har ville sælge det i et stykke tid, er det stadig koblet til ??

Mvh David

nemocharley

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nemocharley » 23 jan 2013 00:09

Da jeg var på besøg ved KSM Stoker i december fik jeg ved selvsyn konstateret, at det virkelig er noget kram de går og laver derovre i Karby. Hvis ovenstående KSM ellers er blevet behandlet ordentligt, så ville jeg ikke være bange for at købe den.

En af mine gamle svenske studiekammerater sværger til dette kombifyr (det er pudsigt nok også svensk). Det er fra varmebaronen.
Her er et link til varmebaronens combifyr: http://www.varmebaronen.se/trycksaker/P ... imized.pdf - du finder den på side 10. Jeg gætter på at sådan en fætter koster mindst 50.000dkr.


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af leo-pol » 07 feb 2013 02:37

nordskov skrev:



Hej Leo-pol

Jamen som sagt er jeg helt ny inden for dette!
Jeg har ikke haft andet end gas fyr i det tidligere hus, og ja olie lige pt.
Men min første tanke var også et kombi, men hørte flere steder at det ikke var godt.... Men hvad ved jeg :-)
Jo netop derfor jeg jeg skrev denne linje:-)
Men er da åben for et godt tilbud:-)
Kunne se du har ville sælge det i et stykke tid, er det stadig koblet til ??

Mvh David

ja ja.... den står her stadig og det er skam den der forsyner os med varme....
jeg har faktisk heller ikke gjort noget for at komme af med det andet en skrevet her inde for det er entligt ikke fordi jeg skide gerne vil af med det men jeg bruger det faktisk ikke til det som det kan og da jeg ikke har adgang til hverken billige piller mer eller flishugger fra nabobonden er hele planen med anlæget smuttet i vasken.....
men du er som sagt velkommen til at se U-hyret i live men prisen er nok begrænset hvad der er at pille ved da jeg til den pris har mistede min andel og syntes da også at den er fair nok hvis man lige tænker på hvad det koster hvis det skal være nymalet,,.. :great: :great:
mvh leo

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af themasterdk » 07 feb 2013 08:01

Kan kun anbefalde et KSM, har selv et og det køre og køre. Kan hellere ikke se hvad i snakker om, ang køb aldrig et Stoker hvis kun det er til piller?? Det virker lige så godt som et, der kun fyre med piller og bruge ik flere piller end pillefyr. Så ikke skræm dem væk fra et stoker icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af themasterdk » 07 feb 2013 08:01

Men skriv lige hvor du kommer fra i landet, så kan du jo komme ud og kigge på et
--------- ;-) ---------------

nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 09 feb 2013 09:23

themasterdk skrev:Men skriv lige hvor du kommer fra i landet, så kan du jo komme ud og kigge på et
I nærheden af Varde (6800) og vil heller end gerne ud og kigge!

nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 09 feb 2013 09:39

leo-pol skrev:
ja ja.... den står her stadig og det er skam den der forsyner os med varme....
jeg har faktisk heller ikke gjort noget for at komme af med det andet en skrevet her inde for det er entligt ikke fordi jeg skide gerne vil af med det men jeg bruger det faktisk ikke til det som det kan og da jeg ikke har adgang til hverken billige piller mer eller flishugger fra nabobonden er hele planen med anlæget smuttet i vasken.....
men du er som sagt velkommen til at se U-hyret i live men prisen er nok begrænset hvad der er at pille ved da jeg til den pris har mistede min andel og syntes da også at den er fair nok hvis man lige tænker på hvad det koster hvis det skal være nymalet,,.. :great: :great:
mvh leo
Hej Leo

Det lyder lokkende men det skal jo nok lige plan lægges med en lille tur til øen:-)
Det der er med en lille pille gnasker kontra stoker er jo at den jo kan "passe sig selv" mere end en stoker..... Eller er jeg helt galt på den.
Har kigget en del på en MGM Comfort Lux og ja en pellux 100 og så når jeg lige finde en brænde kedel at få sådan en op samt 2000l accu tank.


Besvar