Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny indenfor træpiller

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Ny indenfor træpiller

Indlæg af TRK » 20 jan 2013 23:20

Hej alle

I forbindelse med købet af en landejendom har jeg også overtaget et Benekov Ling 25. Jeg er helt ny indenfor træpiller og håber på at kunne få lidt hjælp til hvordan sådan en sag egentlig skal køre.

Der er nogle ting jeg undrer mig lidt over og som jeg håber jeg kan få afklaret herinde.
1. Tilbageløbstemperaturen på vandet ligger mellem 35-40 grader. Fyret er indstillet til en temperatur på 75 grader og jeg har læst mig til at tilbageløbstemperaturen skal være 15 grader under fyrets temperatur. Det er det jo langt fra, men hvordan får jeg temperaturen på tilbageløbet op?

2. Dem der boede her før havde skruet mere op for varmen i huset end vi har. Jeg synes fyret varmer op til de 75 grader (temp. fortsætter med at stige), så går fyret i pause, temp falder ned til omkring 58 grader inden fyret kommer igang og temperaturen igen begynder at stige. Sådan fortsætter det igennem dagen. Umiddelbart er det ikke sådan jeg har forstået det skal fungere, hvad kan jeg indstille på for at holde fyret kørende og undgå de store udsving?

3. Asken i fyret er helt sort. Jeg har læst den skulle være lys grå/grå. Hvad tyder sort aske på?

I øjeblikket bruger jeg cirka 48 kg træpiller på 1 døgn og det synes jeg er i overkanten. Tænker at nogen af de ovenstående ting måske kan resultere i et øget forbrug?

Indstillinger
Opstart
Stoker puls 4.0s
Stoker pause 30s

Drift
Drift temp. 75°C
Stoker puls 9.0s
Stoker pause 25.0s
Rensnings tid 3t
Rensning Akt. 30s
Pause under 30%
Tid under 15m


Pause
Stoker puls 6.0
Stoker pause 380s
Efterløb 10s


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Ny indenfor træpiller

Indlæg af mgmone » 21 jan 2013 08:11

Hej
Dit returvands temp skal styres af en shunt, der sikrer at det på en L 25 altid er over 55 grader,
TM 3006 som sidder på dit fyr har med rette software version/indstilling let ved at holde en konstant temperatur på fremløb såfremt dit forbrug er over 4 kW, din aske bør være kaffegrums farvet, er din iltstyring aktiv ? Du må gerne ringe på 2868 7360 så vi kan tjekke dine indstillinger
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ny indenfor træpiller

Indlæg af timkenneth » 21 jan 2013 08:40

virker som om den kører som et "oliefyr" og iltstyrringen ikke er aktiv. pause under er for høj hvis du spørger mig, så hver gang fyret vil gå under 30% i drift går den i pause istedet.
tror det er basale indstillinger og evt utætheder, så kommer den til at køre som smurt. hvornår er den sidst gjort ren?

ring til karsten, han er god til den styring.

pillekongen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 jan 2013 10:29

Ny indenfor træpiller

Indlæg af pillekongen » 21 jan 2013 08:47

Det store forbrug af træpiller, og ikke mindst den sorte aske, kan tyde på, at du fyrer med nogle træpiller af dårlig kvalitet. Hvilke træpiller fyrer du med? Er det dem, de tidligere ejere fyrede med, og er du helt sikker på, at det er den rigtige størrelse også? For ellers kan det da hurtigt blive MEGET dyrt i drift! Træpiller fra www.dlgenergi.de og andre pilleforhandlere med god omtale på nettet kan anbefales herfra ;)

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ny indenfor træpiller

Indlæg af timkenneth » 21 jan 2013 09:07

pillekongen skrev:Det store forbrug af træpiller, og ikke mindst den sorte aske, kan tyde på, at du fyrer med nogle træpiller af dårlig kvalitet. Hvilke træpiller fyrer du med? Er det dem, de tidligere ejere fyrede med, og er du helt sikker på, at det er den rigtige størrelse også? For ellers kan det da hurtigt blive MEGET dyrt i drift! Træpiller fra www.dlgenergi.de og andre pilleforhandlere med god omtale på nettet kan anbefales herfra ;)
ej...

du vil simpelthen have dem til at købe træpiller i tyskland når det ganske givet er et spørgsmål om indstillinger i TM menuen.
dårlige træpiller giver meget slagger og meget aske, at asken er sort ligger i en forkert bladning af luft og piller.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Ny indenfor træpiller

Indlæg af Kruse » 21 jan 2013 22:10

Det er et stokerfyr så den burde kunne brænde selv halvdårlige træpiller.

Tror du skal starte med rengøre luftkanaler og huller, få kittet tallerken så der ikke kommer falsk luft.
Læs evt den her tråd viewtopic.php?f=23&t=16707#p181044 og vend tilbage her vis der er spørgsmål.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Ny indenfor træpiller

Indlæg af TRK » 21 jan 2013 23:33

Hej alle

Mange tak for svar. Jeg prøver at kigge lidt på rensning og shunt i morgen og giver Karsten et kald for at få gennemgået indstillingerne.

Hilsen
Thomas

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Ny indenfor træpiller

Indlæg af TRK » 22 jan 2013 23:09

Lige en opdatering

Det passer meget godt at asken er kaffegrums-farvet og jeg synes ikke der er meget af den, i hvert fald ikke i askeskuffen.

Har snakket med Karsten og vi fik ændret på indstillingerne, så det bliver spændende at se om det har en effekt på forbruget og pause/drift/pause problematikken. Skal ud og se om der stadig er gang i fyret om lidt.

Da jeg åbnede ind til brænderen eller hvad det nu hedder, var mit indtryk at der ikke var rent derinde. Jeg tog lige et billede. Er der en der gider skrive en kort guide til hvordan man rengører fyret? Har prøvet at søge efter en manual, men synes ikke rigtig der er noget til en L25.
Skal det slukkes først (er det nok at trykke på stop)?
Er det tallerkenen jeg har taget et billede af?
Kan jeg bare skrabe asken fra tallerkenen ned i askeskuffen?

Angående shunt har jeg ikke kunnet finde en fyrrummet. Der er dog en i huset ved gulvvarmen. En Wilo Megatherm til 250 m2. Kan jeg regulere tilbageløbstemperaturen på denne termostat og skal den så skrues op eller ned for at få tilbageløbstemperaturen til at stige?

Jeg er glad for varmen i disse dage, så jeg vil hellere spørge mere end risikere at noget går galt. Håber i kan bære over med mig og tak for hjælpen so far :)

Thomas

[album]1359[/album]
[album]1360[/album]

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Ny indenfor træpiller

Indlæg af TRK » 24 jan 2013 01:04

Så, nu er den helt gal, dog ikke lige med fyret.
Min Megatherm Wireless kontrolbox til gulvarmen bipper og blinker konstant i alle kanaler. Ved tryk på en af kanal-knapperne stopper bippelyden, men den bliver ved med at blinke i alle kanaler og temperaturen falder.
Har forsøgt at hive strømmen af et par gange, samt skifte batterier på nogle af termostaterne uden held. Er der nogle gode forslag inden jeg ringer til VVS'eren i morgen tidlig?

TRK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 20 jan 2013 22:53
Mit fyr: Scotte BS1016
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Dagligt forbrug: 28
Årligt forbrug: 6-8
Modtaget likes: 1 gang

Ny indenfor træpiller

Indlæg af TRK » 24 jan 2013 18:37

Nå, gulvvarme fikset takket være en flink VVS'er. Det viste sig at være lusen der var gået løs og bare skulle skrues fast. Sluk strømmen, åben ind til styreboksen, find lusen (hos mig var den grøn med blå ledning, nederste højre hjørne) og skru skruerne fast. Strøm på igen og alt var godt.

Tilbage til fyret. Har kørt med Karstens indstillinger, men har ikke bemærket den store forskel endnu, men det er måske lidt tidligt at konkludere noget endnu også med tanke på problemerne med gulvvarmen.
Da jeg skulle fylde træpiller på i dag var fyret i 100% drift og i gang med at varme op efter pause. Temperaturen nåede at falde til 45.3 grader. Er det normalt at et pillefyr går så langt ned i temperatur når det går i pause?
Kan man gøre pause-tiden mindre så den når at starte op lidt før?

Fortsat god torsdag til alle.
Thomas


Besvar