Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til nyt hus og værksted

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2013 12:30

og for helvede vi stjæler den her tråd - det er skidt.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ » 20 jan 2013 17:20

Ja, jeg tror Rosendal er gået helt kold på side 3. :wink:

Men, glem alt om akkumulering i.f.m. et modulerende pillefyr. Det kan (heller) ikke svare sig. Og nej, du bruger ikke færre piller ved at udnytte et større pillefyr til max. Du bruger flere, når fyret er større. (Og selv om et fyr kører 50%, så bruger det altså færre piller end ved fuld skrue - uanset, at virkningsgraden er EN SMULE dårligere, for det er faktisk ikke så meget, den går ned).

Du bruger 1500 ltr. olie, og har 6 kWp solcelleanlæg, ergo: Køb et LILLE pillefyr, og brug noget strøm til vand og evt. varme om sommeren. Sådan! :twisted:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 18:21

Diverse fabrikanter siger det modsatte - altså at det godt kan svare sig at lagre energien i en buffertank....men de har jo også lidt at sælge...

ja til det sidste du skriver...det er det mest indlysende. Jeg kan godt lide den nye Hoval Biolyt, træls den er så dyr. :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ » 20 jan 2013 18:26

Ja, det må vist være for at (over)sælge... De "glemmer" nok lige varmetabet fra en akkutank og det faktum, at et pillefyr faktisk modulerer ret præcist i.f.t. behovet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 20 jan 2013 22:01

pso skrev:Når du får energi behov beregning så prøv at regne ud om du kan forrente det dyre jordvarme anlæg til 100kkr kontra en luft-luft varmepumpe til 15kkr.
Dertil kommer at jordvarmen SKAL have et dyrt autoriseret eftersyn hvert år. Jeg har hørt det koster 3000 kr! Det skal luft til luft ikke.
Jeg vil godt vædde på at det bliver en meget langt tilbagebetalings tid, fordi luft til luft varmepumpe har bedre COP end vand til vand for temperature over nul grader hvilket vi har 90-95% af tiden.
Kun når det er stærk frost vil en luft til luft varmepumpe være mindre god.
Du får så også EL patron i din VVB. Så vil i bruge meget varmt vand eller høre i til dem der sparer på det.
Vælger du et en luft - luft varmepumpe some eneste varmkilde i huset skal du lige kontrollere hvor langt ned den kan varme huset og så have en el raditor eller 2 til den situation.
Okay, det var jeg ikke klar over. Troede at det passede sig selv. Det skal jeg lige undersøge. Alternativt kunne man måske tage en luft til vand da det er utroligt bøvlet og grimt at have en til hver rum, eller at skulle lave varme flytning fra rum til rum som eneste varme kilde er heller ikke optimal. Men jeg går stærkt ud fra at vi kan nøjes med at meget mindre anlæg end det 100.000kr vi har fået tilbud på da det også skulle opvarme 200kvm normalt isoleret værksted, og den bliver jo taget fra og får sin egen pille eller fastbrændsels kedel.


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af From » 20 jan 2013 22:37

nemocharley skrev:Diverse fabrikanter siger det modsatte - altså at det godt kan svare sig at lagre energien i en buffertank....men de har jo også lidt at sælge...
Mon ikke det er de fabrikanter, hvis fyr er med gammeldags høj/lav/pause styring og hvor lav effekt er alt alt for høj til et velisoleret hus ?

levi

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af levi » 20 jan 2013 22:40

From skrev:
Mon ikke det er de fabrikanter, hvis fyr er med gammeldags høj/lav/pause styring og hvor lav effekt er alt alt for høj til et velisoleret hus ?
Jo det er en rigtig god teori :great:

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 22:44

Delvis sandt - Vølund og Varmebaronen. Hørte det samme fra Passat og en forhandler af Hoval Biolyt.

levi

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af levi » 20 jan 2013 22:45

nemocharley skrev:Delvis sandt - Vølund og Varmebaronen. Hørte det samme fra Passat og en forhandler af Hoval Biolyt.
Hvad er deres kw tal i lavdrift ?

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 22:51

3.4 eller 6kw vølund (der var et eller andet med iltstyringen der gjorde at den vistnok kunne komme lavere ned end angivet - men effektiviteten tør jeg ikke gisne om)
15kw varmebaronen

begge systemer har fokus på slidstærke tændere

Passats Bioheat 149 - 2.99kw - har måling på 4.2 til 88.1%
Ny Biolyt 8kw - 2.4kw til 93.2%


Besvar