Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Meget aske i brænderrør

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Meget aske i brænderrør

Indlæg af Dinsen » 19 jan 2013 10:00

Kanon indlæg Ulrik!

TT: så vil jeg altså stadig mene at trådstarter skal prøve at skrue ned for røgsugeren.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Meget aske i brænderrør

Indlæg af lamborg » 19 jan 2013 13:50

Måske er Morten W`s indlæg ikke så konstruktiv men det kan alligevel sætte en tanke igang. For trådstarter har jo lige netop beskrevet første del af en begyndende voldsom tilbagebrænd. Som pedersen fremhæver i hans indslag så kan piller med et stort indhold af sand-sirup og mange andre mærkelige ting danne forskellige former for slagger og hvis det kan danne en bro så brænder ikke kan komme af med asken . På en scotte oplever man typisk askekage/slagger hvis man kører med enten alt for meget blæserluft eller for høj renseluft. Men igen det har med pillekvaliteten at gøre. Og man kan ikke gardere sig for fejl i piller . Mine kvalites piller fik feks en blandsfejl som gjorde at jeg under rensning næsten måtte have gang i vinkelsliberen for få herden ren.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Andreasbox

Meget aske i brænderrør

Indlæg af Andreasbox » 20 jan 2013 21:09

Takker for de mange forslag, gode såvel som negative :lol:

Men jeg må beklage, for jeg er lidt forvirret

Flere foreslår det kan være pga dårlige piller. Pillerne er DEROME som skulle være en rigtig god pille, og det er den jeg altid har kørt med uden problemer.
Nogen af jer foreslår mere luft, andre mindre, men i er rimelige enige om at det er en for mager blanding.

Mager er det ikke = for meget luft eller for lidt piller i henhold til luft. Beklager min dumhed.

Der blev også nævnt at slagger kommer af for meget varme, jeg toede bare at mere luft ville gøre asken mere hvid og mere "pulver agtig" frem for sort og hård.

Min aske er brunlig og når den er kold kan jeg rage rundt i den med hånden uden at den bliver beskidt, altså der er inden sod eller noget i og den virker grumset og hård.

Håber i forstår noget af alt det her :wink:

Andreasbox

Meget aske i brænderrør

Indlæg af Andreasbox » 23 jan 2013 14:10

Ingen kommentar new9

Undskyld jeg er så dum new15

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Meget aske i brænderrør

Indlæg af thy » 23 jan 2013 14:15

Andreasbox skrev:Takker for de mange forslag, gode såvel som negative :lol:

Men jeg må beklage, for jeg er lidt forvirret

Flere foreslår det kan være pga dårlige piller. Pillerne er DEROME som skulle være en rigtig god pille, og det er den jeg altid har kørt med uden problemer.
Nogen af jer foreslår mere luft, andre mindre, men i er rimelige enige om at det er en for mager blanding.

Mager er det ikke = for meget luft eller for lidt piller i henhold til luft. Beklager min dumhed. korekt :great:

Der blev også nævnt at slagger kommer af for meget varme, jeg toede bare at mere luft ville gøre asken mere hvid og mere "pulver agtig" frem for sort og hård. forkert for meget luft giver højere forbrændnings temp med slakker som muelighed+dårlig økonomi

Min aske er brunlig og når den er kold kan jeg rage rundt i den med hånden uden at den bliver beskidt, altså der er inden sod eller noget i og den virker grumset og hård. Go aske som du nævner her :great:

Håber i forstår noget af alt det her :wink:
ellers ikke blande mig i justeringen :oops:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Meget aske i brænderrør

Indlæg af Grevens » 23 jan 2013 21:05

Andreasbox skrev: ...
Min aske er brunlig og når den er kold kan jeg rage rundt i den med hånden uden at den bliver beskidt, altså der er inden sod eller noget i og den virker grumset og hård.
...
... jeg tror du har fat i den rigtige ende med forståelsen af den optimale aske ...
"kaffemiks" er godt ... brun og lækker
"askekage" er no go´ ... for meget luft
"sorte piller" er no go´ ... for lidt luft

... når du renser brænderskålen tror jeg det er en go´ ide at du får renset den heelt rent ... du skal heelt ind til stålet og gerne gøre den så glat som muligt så asken ikke kan starte med at bygge bro ...

... - prøv lige at kontrollere at du ikke af vanvare er kommet til at nul-stille "renseblæs" i rensemenuen ... ... den er vist sat til 10 sekunders kørsel som standart ... jeg har selv sat min til 15 uden at det har afstedkommet "utilsigtede hændelser" ...

... prøv evt at sætte rensekilo lidt ned så den tømmer oftere ...
...


Besvar