Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr og solvarme

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 12:54

Hej med jer :)
Jeg er helt ny i det her med pillefyr.
Vi har et topisoleret svensk træhus med et genvindingsanlæg (Nibe 310P fighter. luft til vand). Anlægget varmer både vand til gulvvarme og brugsvand og genbruger den varme luft der kommer fra bad og køkken. Nu er anlægget stået af, og vi overvejer et pillefyr og en solvarmer.
jeg har aldrig været glad for vores varmesystem, da jeg ikke synes det er specielt billigt i drift. Hver gang det ikke kan følge med, så starter der en 9 kwh elpatron (den kører så hele tiden i øjeblikket). Når anlægget kører som det skal bruger vi 10-12.000 kwh om året på varme og brugsvand. Det er med de nuværende elpriser en stor udgift synes jeg. (Vi har et totalt el-forbrug på 16-17000 kwh om året)
Så nu er mit spørgsmål. kan jeg uden problemer sætte et Scotte Black star op i stedet for og kan det fungere med et solvarme anlæg?
Jeg vil købe en 300 ltr. varmtvandsbeholder med 3 snegle i, så solvarmen kan klare opgaven alene om sommeren og suplere fyret om vinteren.
Jeg har læst flere steder, at det kan være noget skidt med gulvvarme og pillefyr.


data om mit hus: 165 m2. Svensk træhus bygget i 2000. Gulvvarme i hele huset.

Håber at få nogle gode input inden min elmåler løber af med mig.. :wink:


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Lintz » 20 jan 2013 13:17

Hej ART - Velkommen til - Som du kan se under min avatar kører jeg netop med det setup som du selv nævner - Virker udmærket for mig.
Vi har radiatorvarme i det meste af huset og gulvvarme på badeværelser.
Har ingen erfaringer med pillefyr og udelukket gulvvarme.
Kan kun sige godt om Scotten - Dog med et lille minus - Låsetøjet på askeskuffe på OPOP kedlen er simpelthen for ringe. Har en tendens til at springe op men kan let laves om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 13:28

Hej Lintz :)
Tak for dit svar.
det lyder jo fint. :)
Men mit hus har jo som sagt kun gulvvarme og reaktionstiden på gulvvarme er noget længere end på almindelige radiatorer, det er der min bekymring ligger. :?

nemocharley

Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 13:59

Tag lige et kig på MGM junior eller MGM comfort 15 og Vølunds pellex 100 - de koster alle under 30.000. Mht. solvarme hælder jeg meget til "tyske" løsning med regulær buffertank (med solvarme spiral i bunden) og en varmtvandsstation til opvarmning af brugsvand i flow. Prøv at se Niels Lycks fine hjemmeside Varmtvandfrasolen.dk. Pillefyret skal opvarme det øverste af bufferen (hvor stor din buffer skal være, kommer jo an på arealet af fangere på taget).

Scotten er et fint produkt en lille 10kw med en stor silo og NBE solfangere er ret billigt - men de ovenstående forslag kan godt være med, og de er ihvertfald på højde med scotten i kvalitet - hvis ikke over på nogle punkter.

se dig lidt omkring inden du handler.

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 14:50

Hej nemocharley :)
Tak for info.
Jeg er dog rimelig sikker på, at scotten vinder hos mig. Det virker som om der bliver solgt flere af den type. (uden jeg dog skal gøre mig klog på det).
Det solvarmeanlæg jeg har kigget lidt på er hos dansksolkraft.dk De har et kombianlæg til godt 21.000 kr med 3 spiraler i VVB.
Men mit spørgsmål lød egentlig ikke så meget på hvilket anlæg jeg skulle købe, men om det vil kunne fungere med ren gulvvarme.
Jeg sætter lige mit spørgsmål ind i igen. :)
Så nu er mit spørgsmål. kan jeg uden problemer sætte et Scotte Black star 10kwh op i stedet for og kan det fungere med et solvarme anlæg?
Jeg vil købe en 300 ltr. varmtvandsbeholder med 3 snegle i, så solvarmen kan klare opgaven alene om sommeren og suplere fyret om vinteren.
Jeg har læst flere steder, at det kan være noget skidt med gulvvarme og pillefyr.


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af From » 20 jan 2013 14:52

ART skrev: Så nu er mit spørgsmål. kan jeg uden problemer sætte et Scotte Black star 10kwh op i stedet for og kan det fungere med et solvarme anlæg?
Jeg vil købe en 300 ltr. varmtvandsbeholder med 3 snegle i, så solvarmen kan klare opgaven alene om sommeren og suplere fyret om vinteren.
Jeg har læst flere steder, at det kan være noget skidt med gulvvarme og pillefyr.
Jeg har stort set kun gulvvarme i mit hus, og det fungere problemfrit. Hvorfor vil du ha' solvarme? Det er så billigt at lave varmt vand med et pillefyr, at tilbagebetalingstiden bliver ret lang for et solvarmeanlæg.

Brugeravatar
ART
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19 jan 2013 23:08
Mit fyr: 10kw Scotte
Areal: 110
Brændsel: 8mm. german pellets
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 16 kg
Geografisk sted: Hundested Nordsjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af ART » 20 jan 2013 15:25

Hej Morten :)
Det lyder godt. Tak.
jeg vil godt fremtidssikre mit hus lidt og alt andet lige, så vil jeg jo spare på pillefyret (slid) og på piller, så længe der er sol. (og hvem ved hvad piller koster om 5 år).
Om regnestykket så er til fordel for solvarme eller ej, det kan der sikkert komme mange lange diskussioner ud af. :)
Men hvis jeg skal se på det i grove træk, og som en samlet investering, så hedder regnestykket ca. 50-60.000 kr for solvarme og pillefyr.
jeg kan nok spare mellem 12- 15.000 kr om året i forhold til det jeg har nu. Det giver en tilbagebetalingstid på det hele på ca. 5 år.
Det synes jeg er fint. Og ja hvis du skiller tingene ad, så vil pillefyret alene være tjent hjem meget hurtigt og solvarmeanlægget vil måske først være tjent hjem om 10 år. Men jeg vælger at se på min årlige besparelse samlet og holde den op imod den pris jeg giver for det hele, også selvom det måske er pillefyret der har hevet 80% af besparelsen hjem. :)
Og det var så her jeg fik trykket på knappen hos alle dem der mener noget andet og nu vil give mig en lektion i regnskab og forrentning. :wink: :lol:

nemocharley

Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 15:43

med tre snegle - spiraler.... er to ikke nok?

Når du nu vælger scotten (som der ganske rigtig er mange af, og god support på), så synes jeg du skal tage et kig på q-pro solvarme. Der skal vel bare en vekselretter til at skyde den overskydende solvarme fra vvb i gulvet . gulvarme er vel meget udmærket i den situation, da det lagrer varmen til en vis grad (men man skal selvfølgelig heller ikke danse rundt på stuegulvet om sommeren).

Q-pro sælger også rigtig gode og prisstærke solvarmeløsninger (det kan altså godt svare sig at ligge 5000 ekstra). Henrik Schack ejer firmaet og er medlem af dette forum - han er dygtig og bliver anbefalet af bla. Ernst Drastrup, som om nogen kender til solvarme.

her er et link: http://www.q-pro.dk/

Han sælger også scotter :)

I indkøbspris lander du på ca 55.000dkr

Forresten - med dit beskedne varmeforbrug, tror jeg ikke du får brugt meget mere end 2½-3 tons træpiller årligt. 60 rør og 300 liters vvb med vekselretter vil naturligvis reducere dette forbrug yderligere - sådan at du måske kommer ned under 2 tons træpiller årligt. Et 5-6kw pillefyr ville være rigeligt (Har kun set Pellematic og Variowin som dedikerede pillefyr til lavenergihuse dvs under 8kw).

En 10kw scotte modulerer naturligvis, men vil sjældent skulle arbejde mere end 50% i dit hus, dette taler, som jeg forstår det, lidt for at have en vvb, som scotten skyder varmen i. Så solvarmen vil give gratis varme og samtidig en bedre årsvirkningsgrad på pillefyret.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 20 jan 2013 16:30

ART skrev: Vi har et topisoleret svensk træhus

[...]

Jeg har læst flere steder, at det kan være noget skidt med gulvvarme og pillefyr.
Jeg ville godt nok være varsom med solvarme. Hvis jeg absolut ville ha' solvarme sammen med pillefyr, ville jeg nok gå efter et rent brugsvandsanlæg, så jeg ikke havde så meget overskudsvarme i sommerhalvåret. Der skal jo nok blive noget til badeværelset alligevel. (Noget á la dette anlæg: http://www.dansksolkraft.dk/solvarmeanl ... ror-1.html )

Huset har garanteret ikke meget varmebehov om sommeren, hvis noget overhovedet. Jeg har selv boet i et hus med træskelet, 75-100 mm mineraluld og en halvstensmur udenpå, som var utroligt nemt og hurtigt at varme op, og så ku' der blive herrevarmt om sommeren. :shock:

Men, ligesom flere andre ville jeg nok slet ikke vælge solvarme, hvis mit fyr havde automatisk optænding, og jeg ikke havde varmebehov om sommeren. Der ER bare ikke økonomi i det, når man kan lave varmt vand med piller for 5-10 kr. om dagen.

Der bør ikke være noget problem i at installere en 10 kW Scotte/Woody, og gulvvarme (i beton, går jeg ud fra) er overhovedet ikke noget problem. Det gi'r bare ikke meget mening med rumtermostater, når gulvvarmens reaktionstid er en 6 til 10 timer. icon_cheesygrin.gif
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 16:46

Flemming DJ skrev:
Jeg ville godt nok være varsom med solvarme. Hvis jeg absolut ville ha' solvarme sammen med pillefyr, ville jeg nok gå efter et rent brugsvandsanlæg, så jeg ikke havde så meget overskudsvarme i sommerhalvåret. Der skal jo nok blive noget til badeværelset alligevel. (Noget á la dette anlæg: http://www.dansksolkraft.dk/solvarmeanl ... ror-1.html )

Huset har garanteret ikke meget varmebehov om sommeren, hvis noget overhovedet. Jeg har selv boet i et hus med træskelet, 75-100 mm mineraluld og en halvstensmur udenpå, som var utroligt nemt og hurtigt at varme op, og så ku' der blive herrevarmt om sommeren. :shock:

Men, ligesom flere andre ville jeg nok slet ikke vælge solvarme, hvis mit fyr havde automatisk optænding, og jeg ikke havde varmebehov om sommeren. Der ER bare ikke økonomi i det, når man kan lave varmt vand med piller for 5-10 kr. om dagen.

Der bør ikke være noget problem i at installere en 10 kW Scotte/Woody, og gulvvarme (i beton, går jeg ud fra) er overhovedet ikke noget problem. Det gi'r bare ikke meget mening med rumtermostater, når gulvvarmens reaktionstid er en 6 til 10 timer. icon_cheesygrin.gif
Flemming DJ´s synspunkt er godt og rigtigt. Det er egentlig derfor jeg foretrækker idéen om dedikeret buffertank med en vvb eller varmtvands-station - det giver den bedste ydelse (og er noget dyrere), og det er altså lidt lettere at styre. Evt. kan man jo lave et simpelt overløb i form af et udendørs vandbasin måske et lille vinterspa? :D ) eller en udendørs radiator.....

Men med et så beskedent energibehov som du har er det måske mere økonomisk med et brugsvandsanlæg (som via en vekselretter) skyder overskudsvarme i badeværelsesgulvet). Og ja - ingen af os ved hvad træpillerne koster om 5 år.


Besvar