Fyr til nyt hus og værksted

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, det er spændende.

Nemo> Jeg har vist også læst om det projekt, men der er kæmpe forskel på varmetabet til omgivelserne i en tank med 20.000 ltr mod en med 800 eller 1200. (Altså: Den store holder bedre på varmen). Og man skal jo både kunne akkumulere varme, når solen skinner, OG udnytte den længst muligt, når solen vælger at holde ferie.

Det er en balancegang, for man skal jo heller ikke lave FOR meget solvarme - især i et velisoleret hus. Det er lidt nemmere i vores murstenshus uden hulmur, som næsten altid kan aftage varme, men alligevel må vi lade anlægget køre med nødkøling, når vi har 25 grd ude og fuld sol en to-tre dage i træk i juli-august.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley »

ja det er problemet med solvarme - lagring, overkogning og vel tildels frostsikring. Måske kunne man have et udendørs basin at skyde varmen i, når solen brager løs.

Det der med luft/luft varmepumpe, tanken er ret god synes jeg, og jeg har set det i praksis ved min gamle studiekammerat, som bor i Finland (lidt uden for Turku, hvor det altså bliver pissekoldt. Han har 1 indmuret brændeovn, 1 luftvarmepumpe, større solvarmeanlæg og 300l buffertank med elpatron i - solvarmen bidrager til centralvarmen og brugsvand året rundt. Hans træhus er i to plan, men ikke ret stort (jeg kender ikke de præcise m2, jeg vil gætte på max 60 i grundplan. Når det er rigtig koldt lukker han af til førstesalen, og stueplan er reelt set kun tre rum - entré, bad og stue-køkken.

Jeg tænker at ved flere m2 så skulle han nok bruge 2 varmepumper, og have en fan af en slags til at fordele brændeovns varmen. Elektricitet er ikke så dyrt i Finland, men han har allligevel talt om at investere i en mikromølle... - hvilket kunne være et tegn på at han bruger meget strøm.

Men i beregningerne til trådstarter skal vel også med at et jordvarmeanlæg skulle holde noget længere tid end varmepumper.

Anyways smider lige et link fra varmebaronen som har elvarmeløsninger til nordiske forhold: http://www.varmebaronen.se/

Ja der er sgu muligheder nok. Biobrændsel, solvarme, strøm og varmepumper - eller en hybrid af det ene og det andet.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ »

Til skræk og advarsel (eller oplysning :wink:):
300 ltr beholder + veksler til gulvvarme, ca 100 m2
300 ltr beholder + veksler til gulvvarme, ca 100 m2
Bemærk den lavere produktion i de varme måneder juli-august i.f.t. maj (2010 og 2011). Det skyldes mindre varmeaftag til gulvet. 2012 var bare generelt ringe. :P
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley »

Hvad vinkel er dine fangere i - og vender de stik syd. Er der skyggepåvirkning? Og ja det illustrerer jo meget godt problemet/udfordringen med solenergi.

Og trods det uregerlige element - nyder du så ikke det mindre arbejde du har med din kedel?
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ »

42 grd. taghældning og 15 grd øst for stik syd. Hvis det var til at forstå. :roll:

Så uregerligt er det selvfølgelig heller ikke, når nu anlægget har en nødkølingsfunktion, jeg har indstillet til at køre lidt varme i tanken, når fangeren passerer 100 grd., så den køles ned under 95. Det gør den så kun, når både tanken og gulvarmereturen har nået indstillet maxtemperatur. Det har ikke givet problemer endnu, og tanken har højst været 85 grd. varm.

Og heldigvis er udstrålingen jo enorm fra en pladefanger, når vi rammer de temperaturer. Så er den jo ret ineffektiv. Men, det ku' nok være mere problematisk med rør.

Men, jow - vi er glade for at kunne slukke fyret typisk 1. maj, supplere med lidt kakkelovn til vores energislugende hus, og først tænde op igen en gang i september. Har endda været langt inde i oktober, men så gik der også lidt brænde. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af triumph »

ret mig hvis min hovedregning er forkert, men ligger din årsproduktinen ikke på ca. 6000 kw = 1400 -1500 kg træpiller ?
nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley »

jo det er fint til at forstå :). Med de 75-80 rør jeg kan smide op på 46gr tagvingel og sydsydvest, var tanken at de skulle hæves til yderligere 60grader (forlænge sæsonen og som værn mod overophedning), udhuset er udsat for vandrende skygge og seneftermiddagsskygge fra hovedhusets gavl. Tænker selv at en tank på 300-400 liter er nok (men det er måske bedre med 500liter). Modellen bliver buffertank med varmtvandsstation.

nuvel, det er ikke sikkert, at det nogensinde bliver til noget for mit tilfælde med solvarme - vi har haft diskussionen før. Der er ingen økonomi i det, kun komfortøgelse og mindre slid på fyret (hvilket er en del værd i min optik). I mit tilfælde kommer jeg måske til at bruge 4 paller af 960kg (højt sat). Jeg forventer, at det anlæg jeg beskriver mindst vil kunne tage 1½ palle af de 4. Men det er spekulationer, når fyret er kommet op, vil jeg først leve lidt med det, og så må jeg se, om jeg vil bruge penge på solvarme i forbindelse med den nødvendige renovering.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ »

triumph> Jo, det er der omkring - i praksis har vi sparet ca. 1 ton piller og 1.000 kWt el (til varmt vand om sommeren), og det er vel totalt set en 55-5700 kWt. Det passer nok meget godt med fejlvisning og ledningstab i solvarmeanlægget. Hvorfor?

Nemo> :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af triumph »

Fordi jeg elsker og prikke til nemocharley icon_cheesygrin.gif
Han drømmer om solvarme, og jeg forsøger at overbevise ham om det ikke er nogen økonomisk god forretning, hvis han køber et pille fyr med selvtænding.
Så siger han at, så køber han da bare et fyr uden selvtænding, for solvarme skal han have........ icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Nej det er bare inten mobning :great:
nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley »

:) og det er helt ok. Jeg har sgu lært meget - er overbevist om at det er u-økonomisk (men at det har nogle andre fordele, som du underspiller Triumph). Og i fald solvarmen kommer op, så er det til MGM 15 Comfort, da det prismæssigt hænger sammen for mig.

Hvis jeg nu købte en Variowin 1.6-6kw med sug (da der kun kan være 41kg i magasinet), så ville det løbe op i - og hold nu fast - ca 130.000 før opsætning. Jeg gætter på at pilleforbruget maximalt er tre paller med den løsning.

En MGM 15 med solvarme og opsætning er under 100.000 (og det tages i etaper). De ekstra kw MGM 15 har (som jeg ikke har brug for - og nej jeg vil ikke have Junioren, da der er for meget, der irriterer mig ved en version), vil jeg søge at udligne med buffertanken, således at årsvirkningsgraden stadig er flot. Pilleforbruget med den løsning tror jeg simpelthen ikke overstiger 2½ palle.

Med den sidste løsning skal jeg selvfølgelig slæbe pillesække. Men de par ton årligt er sgu ikke noget at snakke om.

Det pausefyrende CPi12 fyr skulle suppleres med en varmepumpe - men lad nu det ligge.

Men måske i kan hjælpe mig her? Når jeg får radiator op i træningsrum, og gulvarme lagt i det sidste stykke gulv så har jeg anslået mit kwh varmeforbrug til at være ca 18.000 (det er ca 16.000 nu) - solvarme vil tegne sig for ca 6000kwh - 12000kwh træpiller er det tre ton??

Besvar