Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Marq+4
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05 mar 2012 12:37
Mit fyr: MGM 15 Comfort
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Vejle Øst

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Marq+4 » 18 jan 2013 17:25

Pudsigt.
Jeg er selv i akkurat samme dilemma, både Bioheat og MGM tiltaler mig da det er en sammenbygget unit.
Det lidt større magasin på MGM taler for.
Er blevet lovet af MGM at de vil vise mig et anlæg i drift i lokalområdet, og jeg venter stadig.

Nu har jeg kørt siden 2004 med en gammel Salamander + Pellx og været fint tilfreds.
Har aldrig haft anden defekt end tændelement, men på det seneste har de sidste to paller drillet med indstillingen.
Enten tænder fyret ikke eller også brænder det ud, tror fyret er følsomt i f.h.t. de hårdt pressede "German" agtige pellets.

Jeg hælder lige nu mest mod MGM også p.g.a. prisen, men er spændt på hvor driftsikker brænderhoved-aske-udtømmesystemet er.
Vil nok prøve at koble den til nettet, da jeg af og til rejser og godt vil holde øje med det.
Søren, Vejle Øst


nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 17:39

Inden Bioheaten er sat op og i drift, har du brugt ca 80.000. MGM kan gøre det for under 40.000 med en comfort 15. Det er efter min nuværende mening en alt for stor forskel. De er begge solide og driftsikre faldstokere, de er naturligvis ikke ens, men forskellen rækker altså ikke til en fordobling i pris..

Men det ville være fedt med nogle indspark fra nogle Bioheat kyndige/ejere.

Jeg venter i øvrigt også på tilbagemelding fra Karsten, om hvor jeg kan se et MGM 15 Comfort i drift ved en privat, inden for 70-80km af mit hjem 15km nord for Hobro.
Senest rettet af nemocharley 18 jan 2013 17:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Klaus » 18 jan 2013 17:40

IMG329.jpg
IMG329.jpg
Marq+4 skrev:Pudsigt.
Jeg er selv i akkurat samme dilemma, både Bioheat og MGM tiltaler mig da det er en sammenbygget unit.
Det lidt større magasin på MGM taler for.
Er blevet lovet af MGM at de vil vise mig et anlæg i drift i lokalområdet, og jeg venter stadig.

Nu har jeg kørt siden 2004 med en gammel Salamander + Pellx og været fint tilfreds.
Har aldrig haft anden defekt end tændelement, men på det seneste har de sidste to paller drillet med indstillingen.
Enten tænder fyret ikke eller også brænder det ud, tror fyret er følsomt i f.h.t. de hårdt pressede "German" agtige pellets.

Jeg hælder lige nu mest mod MGM også p.g.a. prisen, men er spændt på hvor driftsikker brænderhoved-aske-udtømmesystemet er.
Vil nok prøve at koble den til nettet, da jeg af og til rejser og godt vil holde øje med det.
Hvor bor du ?
På billederne kan du se tømmesystemet, det virker meget solidt og kraftigt bygget og det er tyngdekraften der tømmer, motoren vipper pladen op igen.
Det er den gearmotor (den er ens med snegle motoren) der sidder til venstre der skubber pladen op igen, den er kædetrukket/gearet og monteret med en lille stop switch.
Vedhæftede filer
IMG320.jpg

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Flammen » 18 jan 2013 18:10

har også et par rimelige billeder af systemet på MGM
rense.jpg
motor/gear rensemakanik med tændpistol i baggrunden
motor/gear til rensemekanikken. monteret i et kraftigt færisk leje med smørenippel
tændpistolen ses i baggrunden (grå box)
snegl.jpg
snegl - motor/gear med tændpistol nedenunder
øverst ses sneglen med motor/gear. bemærk hvor kort den er. det virker meget stabilt trods smuld. der er ikke fortaget nogle afvejninger, eller andre ændringer siden opsætningen (ca. 1 tons piller)

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 18:15

Det ser solidt ud Klaus og Flammen. Flammen du skriver der er afvejet piller, men kun ved opstart. Hvor tit skal det ellers gøres? Jeg troede faktisk ikke det skulle gøres..


chopper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28 apr 2011 21:31
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af chopper » 18 jan 2013 18:24

Min bioheat varmer 300 kvadratmeter op. Bruger nok mellem 8 og 10 tons den køre hele året rundt. Vi er 3 beboer i huset og det er halv dårlig isoleret.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Flammen » 18 jan 2013 18:28

den bliver justeret ind ved opsætning, men om det skal gøres igen efter nogle tons/år, ved jeg ikke. med jeg fornemmer ikke, det vil blive nødvendigt i megeeet lang tid. måske aldrig igen. det køre altså klippe stabilt.
den giver noget støj ved rensning af herd, og blæseren i tændpistolen kan også anes. derudover uhørt støjsvag. fyldehøjden på magasinet er tæt på max til min krop. jeg er jo sunket lidt sammen gennem årene, så det buler ud på midten. en lecablok foran er et fint trin til mig

Brugeravatar
ino
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 08 maj 2010 10:02
Mit fyr: Passat Bioheat 149
Areal: 185
Brændsel: 8mm Piller
Årligt forbrug: 4,1 T
Geografisk sted: 2670 greve

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af ino » 18 jan 2013 18:46

bioheat kører bare der er meget få fejl bruger ca 4t pr år til ca 180 m2

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 18:46

chopper skrev:Min bioheat varmer 300 kvadratmeter op. Bruger nok mellem 8 og 10 tons den køre hele året rundt. Vi er 3 beboer i huset og det er halv dårlig isoleret.
Tak for svar. Så får den også fine arbejdsbetingelser lyder det til. :great:

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 18:52

Flammen skrev:den bliver justeret ind ved opsætning, men om det skal gøres igen efter nogle tons/år, ved jeg ikke. med jeg fornemmer ikke, det vil blive nødvendigt i megeeet lang tid. måske aldrig igen. det køre altså klippe stabilt.
den giver noget støj ved rensning af herd, og blæseren i tændpistolen kan også anes. derudover uhørt støjsvag. fyldehøjden på magasinet er tæt på max til min krop. jeg er jo sunket lidt sammen gennem årene, så det buler ud på midten. en lecablok foran er et fint trin til mig

Jeg har været lidt bekymret over det med højden...især fordi jeg først læste 186cm istedet for 176cm :oops: - jeg er selv lidt over 190cm så nu er jeg ikke så bekymret. Hustruen har bedt om at jeg sætter en af mine trækasser frem til hende (hun er selv 176 cm).


Besvar