Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af abn » 18 jan 2013 10:49

Som jeg skrev længere oppe, så behøver man slet ikke bruge den bagerste renselem. God fornøjelse
Mvh Anders


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Tom_AT » 18 jan 2013 11:16

jopa skrev:
Orlan kedlen er super og kører bare. At folk generelt herinde har et horn i siden på vvs eksperten rager mig.
Jeg har fået fin behandling hos dem og har købt stort set alt i forbindelse med købet af Orlan.
Min vurdering af Orlan kedlen har nu intet med VVS Eksperten at gøre. Jeg synes personligt Atmos er mere gennemført lavet og kvaliteten virker bedre.

jopa

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af jopa » 18 jan 2013 11:39

Tom_AT skrev:
Min vurdering af Orlan kedlen har nu intet med VVS Eksperten at gøre. Jeg synes personligt Atmos er mere gennemført lavet og kvaliteten virker bedre.
Den var heller ikke møntet på dig ;-)

En søgning i forum giver hurtigt svar på en udbredt holdning til dem

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Tom_AT » 18 jan 2013 12:13

jopa skrev:
Den var heller ikke møntet på dig ;-)

En søgning i forum giver hurtigt svar på en udbredt holdning til dem
Det skal da retfærdigvis også siges at min holdning til VVS-eksperten generelt er negativ. Dog vil jeg indskyde at jeg har været nødsaget til at handle hos dem 2 gang inden for de sidste 3 mdr og fået en god betjening. Så måske jeg skal til at revurdere min opfattelse :)

jopa

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af jopa » 18 jan 2013 12:18

Tom_AT skrev:
Det skal da retfærdigvis også siges at min holdning til VVS-eksperten generelt er negativ. Dog vil jeg indskyde at jeg har været nødsaget til at handle hos dem 2 gang inden for de sidste 3 mdr og fået en god betjening. Så måske jeg skal til at revurdere min opfattelse :)
Jeg har da købt en del og sidst blandingsbatteri til håndvask og masser af isolerings rørskåle og altid fået top behandling.


Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Boesgaard 54 » 13 mar 2013 10:15

Så kom dagen hvor min ny indkøbte Atmos 32 skulle instaleres, den havde da også stået og ventet siden sidst af januar, men pga. en brok operation der gik alt andet end godt, måtte den vente.

Jeg fik demonteret og afhentet den gamle Roca i fredags, weekenden gik med 60 års føs`da hos genboen, mandag, maling af fyrrum, i går tirsdag skulle jeg have bakset kolossen på plads og helst uden skramme m.m. Atmosèn vejer jo lidt.

Godt jeg havde min gamle giraf stående så jeg kunne få løftet Atmosèn af pallen, desværre fyldte giraffen for meget og kunne ikke komme i nærheden af fyrrummet, så palleløfteren måtte tages i brug og ved hjælp af et par 5/4" rør fik jeg rullet kedlen ind på plads, skortsens rør blev svejset sammen, rør til kedel, ladeventil monteret, vand påfyldt og spændende var det da også, da den første optænding skulle ske.

Laddomaten moterede jeg med en 72gr termostat, jeg havde en 87gr I, da jeg fyrede i Rocaèn, opstarten gik forbavsene nemt, dog er det lidt bøvlet med trækstangen til over/underforbrænding, den bliver ved med og klappe i til under forbænding, så det væltede ud med tyg røg. Det skal jeg i dag have fikset ved og lave et lille hak i stangen, således den kan blive hængende i forpladen, mens der bliver tændt op.

Nu har jeg jo været vandt til på Rocaèn, at have en lade temp, på ca. 90gr så det er lidt underligt og se termometeret "kun" står på ca. 70gr og kan da heller ikke lade være med og tænke på hvad andre Atmos brugere har fundet ud af som den bedste temperatur på termostaten i ladeventilen.

Iflg. Laddomat`s hjemmeside anbefaler de og bruge en termostat med et så højt grade antal som muligt, men hvor højt kan man komme uden og komme i konflikt med kedel termostat og evt. fare for overkogning.

Jeg hører meget gerne fra jer, hvad I der ude har af erfaringer med termostat i ladeventilen.

Hilsen Jørgen
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 13 mar 2013 10:20

72 graders termostat
En 80 graders gør at kølesløjfe udløser hele tiden når akku er ved at være fuldt opladet

Og tillykke, husk at indstille den jvfr manualen

/John

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Havmand » 13 mar 2013 10:23

Overkogning / SYR kan indstilles i temp...
Lille akku - stor differens mellem termovar og syr

stor akku - lille differens mellem termovar og syr

Men 72 - 77 grader :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 13 mar 2013 10:53

Havmand skrev:Overkogning / SYR kan indstilles i temp...
Lille akku - stor differens mellem termovar og syr

stor akku - lille differens mellem termovar og syr

Men 72 - 77 grader :great:
Muligt en syr kan justeres
Men min watts sts20 kølesløjfeventil åbner ved 97 grader og det kan ikke stilles
Og den åbnede jævnligt når akku var helt opvarmet og kedeltemp blev høj med en 80 graders termostat i ladeventilen
Med 72 graders termostat liger kedeltemp på lige godt 82 grader, stigende til ca 93 når kedel går i pause med slukket suger

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Boesgaard 54 » 13 mar 2013 17:58

Anden opstart af Atmosèn, må sige den er men og arbejde med, el oz, så er jeg bare heldig, med fabriks indstillinen.

I formiddags blev fyret startet op, tank temp i top, knap 40gr, bund temp, 20gr, efter 2,5 time var brændet brændt ud og mine akku tanke på ialt 2000L havde nu nået en temp på godt 80 i top og 70 i bund, i en` fyring, da er da for nemt "griner"
Umiddeltbart fornemmer jeg at brænde forbruget er ca. 1/3 mindre, end i den gamle Roca, sammenholdt med at jeg nu kun skal fyre en gang per opladning, det er da luksus :-)

Jeg fik lavet et lille hak i "start" håndtaget, så det kan blive stående i opstarts stilling, et lille løft og det går på plads til normal stilling.

Mht. til termostat i ladeventil, tror jeg nu nok jeg vil prøve om det kan lade sig gøre og bruge en 78gr, som det fremgår af den "GB Instruction manual" hvor den 72gr er et alternativ.

Syr ventil, der har jeg købt en Danfoss BVTS 3/4 108gr (den står på listen over anbefalede ventiler på Atmos hjemmeside) den åbner ca. 10gr senere end watts, håber det vil virke, ellers er det jo heldigvis ikke den store opgave og skifte tilbage til 72gr igen.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Besvar