Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 10:46

triumph skrev:nu var det det mgmén jeg mente der skulle have termostater.

:wink: Nå den fangede jeg sgu ikke!! Skriver det lige bag øret. Hvis du har lyst må du meget gerne uddybe det.

Nu ved jeg godt at du er på de gamle regler /nettomåler ordningen. Men for nye ejere af solcelleanlæg, vil de stadig opleve at solen skinner om sommeren, og varmepumpen bruger strøm om vinteren.
Jeg er overbevist om at regeringen på et tidspunkt bliver nød til at ændre afgifterne for grøn el.
En kwh uden afgift, men ink distributionsafgift koster ca. 70 øre. så kommer der (vist nok) 1½ kr i afgift oven på.
Allerede nu er det sådan at man stopper vindmøller om natten/producenter skal betale for at komme af med strømmen, fordi at afgiften på at producere forureningsfri energi, er så høj at det ikke kan betale sig at benytte den. Det er jo fuldstændigt tåbeligt at man f.eks ikke har nogen kæmpe varmtvandsmagasiner til fjernvarme, eller privat. man kunne varme op om natten.
Det er klart at man beskatter således at man får folk til at benytte det mindst forurende. Men her har politikerne ikke fulgt med tiden.

:) Helt enig. Vi står over for et Politisk problem. Et systemtankegangsproblem - hvor vi ikke kan få det bedste, som penge IKKE kan købe. Teknologien er der, (offer)viljen mangler.

Hvis der er 4,6 kwh i 1 kg træpiller, så er det nok 4 kwh der faktisk bliver til varme i radiatoren/vvb. Dvs 1 kwh koster ca 50 øre.
og træpiller er jo ikke 100% co2 neutralt. ca 30% af træet går tabt (rødder/kviste mm) og der er måske en reel virkningsgrad på 80 % på fyret. Så pludselig er det ikke 100% co2 neutralt. Kun 50%

:| Sådan havde jeg ikke tænkt på det....

Hvis man købte 100% forureningsfri strøm til 70 øre/kwh, og tilsluttede en varmepumpe (cop 3) der varmede vand til 45 c, så ville man godt nok stadig skulle varme vvb 15 grader yderligt op, men mon ikke man kunne nå af få en reel kwh pris på 35 øre ?
Og så ville det være 100% forureningsfrit
:| Ja - men det kræver de ovennævnte ændringer. Og jeg er efterhånden ved at miste troen på, at det sker.


nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 10:51

lonep skrev:Hej
Jeg fik installeret mgm i december og er virkelig imponeret over hvor problemfrit det kører.
Tanken er et mindre problem..... fyret kører....kører.....kører.
Mangler der piller går det ud, start og det kører igen. INGEN dikkedarer. Simpelt og enkelt.
Ikke i tvivl MGM
Lone
Dejligt at høre :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af triumph » 18 jan 2013 11:38

Nu kender jeg ikke styringen på en mgm, men en scotte har udgang der kan starte cirkulationspumpe, f.eks ved 60 c, og slukke den igen ved 50C. Cirkulationspumpe køre altså kun når fyret varmer.

Du montere en rumtermostat i huset, gerne med ugeur og natsænkning. Samt termostat i vvb.
Termostater trækker et relæ, der starter kedel, samt slukker kedel igen når temp. er nået.
Jeg er sikker på mgm her indgang for ext. start.
( Min vvb har elpatron,og dermed også termostat. Så jeg klippede ledningen over til varmelegme, og satte stikprop på ledning.
Så hvis stik er i den ene prop, så starter fyr, hvis den er i den anden prop køres på elpatron)
Jeg har monteret en motorventil (helst kugleventil da den giver mindst modstand) på rør efter vvb, således at hvis det er vvb der kalder på varme, er motorventil lukket. Og der cirkuleres ikke vand gennem hele huset/radiatore.
Motorventil åbner når relæ for rumtermostat trækker.

Jeg har lange dårligt isolerede rør ude i en kold skunk, så jeg har sat en timer på cirkulationspumpen til det varme brugsvand, så minimeres varmetabet når vi sover/er på arbejde (timer har også ugeur)

inden jeg fik lavet dette brugte jeg ca. 2 sække piller i døgnet, selvom der kun var minimalt forbrug / kun vv.
Efter brugte jeg 2 sække om ugen (tiltider mindre, hvis solvarmen gav noget). Det giver også store besparelser i overgangsperioder
Og det var netop derfor jeg anbefalede et fyr der kunne tænde selv.

Og det koster kun;
Rumtermostat 300-400 kr
2 relæer der må have faldet ned i den elkasse jeg kom til at tage med hjem fra arbejde
motorventil 600 kr (der faktisk røg ned i den samme elkasse)
timerrelæ med ugeur 150 kr
og lidt ledning, samt en dags tid til montage
Senest rettet af triumph 18 jan 2013 11:52, rettet i alt 1 gang.

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 11:51

Okay tak for det. Nu forstår jeg det noget bedre. MGM Comfort har varmtvandsprioritet, min 60 liter vvb har elpatron. Jeg ender med at få gulvarme i det meste af stueetagen og to radiatorer ovenpå. Der kommer en radiator (måske med kaliofere) op i træningsrummet. Det er en luksus jeg vil tillade mig med det billigere brændsel, og selvfølgelig for at afstemme kw-behovet med fyrets ydelse. Eller så godt jeg nu kan, for der bliver en difference, som nok går ud over årsvirkningsgraden i et eller andet omfang. På sigt, når/hvis solvarmen kommer på, håber jeg at en akkutank yderligere kan afstemme kw-forholdet yderligere.

jojo jeg lytter :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af triumph » 18 jan 2013 11:57

varmtvansprioritering giver jeg ikke meget for, min vvb kan kun aftage det der svare til 30% af fyrets ydelse.
Og så får du ikke varme i huset i 20 min, hvorefter fyret skal knokle meget for at indhente de 20 min uden varme.
Senest rettet af triumph 18 jan 2013 11:59, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Klaus » 18 jan 2013 11:57

MGMen har udgang til 2 cirkulationspumper en til radiator og en til VVB. Cirkulationspumpen kører kun når fyret varmer.
Den har føler til VVB så den kan starte når VVBen bliver kold.
Den har indbygget nattesænkning og vejrkompensering.
Og timerstyring så den kan programmeres til at starte op til 3 gange dagligt.
Der er frit valg mellem hvilken du foretrækker :)
Det hele er standard :great:

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 12:10

Klaus skrev:MGMen har udgang til 2 cirkulationspumper en til radiator og en til VVB. Cirkulationspumpen kører kun når fyret varmer.
Den har føler til VVB så den kan starte når VVBen bliver kold.
Den har indbygget nattesænkning og vejrkompensering.
Og timerstyring så den kan programmeres til at starte op til 3 gange dagligt.
Der er frit valg mellem hvilken du foretrækker :)
Det hele er standard :great:
er det forkert af mig at være en smule seksuelt opstemt lige nu? funnyanimation28.gif Dancedancer07.gif

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Klaus » 18 jan 2013 16:49

nemocharley skrev:
er det forkert af mig at være en smule seksuelt opstemt lige nu? funnyanimation28.gif Dancedancer07.gif
new6

chopper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28 apr 2011 21:31
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af chopper » 18 jan 2013 17:02

Alle Passat kedeler bliver svejst i ørum. Ikke længe siden jeg var over og se deres robot svejser. Jeg har en bioheat og det spiller squ. Har automatisk påfyldning og askeudtag. Har ikke haft nogen problemer med den. Og tømmer aske ud 2 gange om året. Så må sige det spiller. Plus man ikke skal afveje noget det styre ilt-sonden

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2013 17:11

Godt at høre fra en Bioheat ejer. Jeg er ikke i tvivl om at anlægget spiller. Hvor mange m2 bor du på, hvordan er husets isoleringsstandard, hvor mange ton bruger du årligt, hvor mange er i i husstanden, hvad kostede det dig, har du solvarme til anlægget? - undskyld alle spørgsmålene.

Med autopåfyldning og askeudtag, så har du jo nærmest den komplette løsning. :)

Så vidt jeg er informeret, skal der heller ikke afvejes piller på en MGM Comfort.


Besvar