Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlæg af Breuner »

Hej igen Ernst,

Ja nogen gange siger billeder bare mere end tusind ord :D

Jeg har lige lavet et tværsnit / billede mere af fyrrummet og akku. rummet, så er det måske nemmere at forstå hvorfor jeg er nødsaget til at køre rørene op og ned igen. Det er fordi at imellem tankene og fyret, er en døråbning som rørene skal forbi. Det kan forresten også ses på billederne i det sidste indlæg, hvor de første 2 billeder jo er af akku. rummet set udefra, og de sidste 2 billeder er af akku. rummet set indenfra.

Grunden til den lidt underlige tagkonstruktion er, at oprindelig var svinestalden kun halv brede(den side hvor fyrene skal stå nu), men på et tidspunkt har man så bygget til (den side hvor akku. tankene skal stå). Og så har man så blot ført taget fra tagfoden af den nye bygning, op til rygningen fra det gamle tag. Derfor har taget en 45 graders hældning ind mod gårdspladsen, men kun en 15-20 graders hældning til den anden side. Og derfor er der den lave lofthøjde over akkutankene.

Med hensyn til evt. udtag til solvarme i tanken. Vil det kunne fungere hvis f.eks. den kappebeholder stod oppe på loftet over fyrrummet (oppe ved ekspansionsbeholderen), eller skal beholderen helst stå i samme højde som akku. tankene hvis det skal kunne selvcirkulere :?:
Vedhæftede filer
Fyrrum og akku. rum, set fra siden.
Fyrrum og akku. rum, set fra siden.
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Breuner.
Tak for yderlig info vedr. svinestald.
Jo, - nu giver det mening.

Nej, - hvis solvarmen skal selvcirkulere, så skal kappebeholderen stå med bunden i samme niveau som bunden af den store tank.
Og det er jo at foretrække, da det så kan køre uden cirkulationspumpe, og det er meget det bedste, da ved pumpecirkulering nemt vil ødelægge lagdelingen.

Nu har jeg på fornemmelsen, at du selv har magt over tingene.
Men selvfølgelig er du altid velkommen med spørgsmål, hvis der skulle dukke flere spørgsmål op.
Jeg ønsker dig held og lykke med dit store og gode projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlæg af Breuner »

Jo tak, jeg føler i hvert fald at jeg har fået en del mere baggrundsviden, særligt alt det omkring kalorie forbrug på huset i forhold til størrelsen på akkutanken var rigtig go viden. Har læst flere steder med tommelfingreregler, f.eks. at man skal ha absolut minimum 50 liter akku. vand pr KW kedel effekt ( 45 KW x 50 liter = absolut minimum 2250 liter). Eller den tommelfingreregel der hedder ca. 12-15 liter vand pr kvm bolig (230 kvm x 12 liter = 2760 liter akkutank, eller 230 kvm x 15 liter = 3450 liters akkutank), men det med kalorieudregningen er nok alligevel noget mere præcist :great:

Der udover har det også været rigtig fint at høre fra andre hvor store tanke de har til deres fyr og boligstørrelser.

Og ikke mindst, så er jeg efterhånden ved at være sikker på at alle de forskellige tilslutninger til tanken er okey, og rigtigt tegnet på. Så nu skal jeg bare ha overtalt smeden til, at vi skal bruge 2 tanke i stedet for den éne han regner med icon_cheesygrin.gif

Mange tak for alle de gode og uddybende svar :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Besvar