Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Motorsav.Kædeslipning

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Motorsav.Kædeslipning

Indlæg af EKP » 16 jan 2013 14:19

paw skrev: Og det dur :great:
Jeg er sådan set ikke uenig med dig i at den tager mere af kæden og det derfor blivere dyrere - ikke i indkøb af maskine men i indkøb af kæder. For mig der ikke er skovhugger og sliber kæder dagligt så kommer jeg ikke uden om at bruge maskinen som "tilretter" i ny og næ. Det er også min erfaring at dem der aldrig bruger andet end strygestålet til at vedligeholde deres knive som regel har noget sløvt p##.

Jeg ser det så omvendt sådan at en knivskarp og tilrettet kæde sparer på benzinen - og det er heller ikke en lille udgift efterhånden.


Delphy
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 23 okt 2011 09:45
Givet likes: 2 gange

Motorsav.Kædeslipning

Indlæg af Delphy » 16 jan 2013 21:21

Har prøvet Oregon Power Sharp - og det er spild af penge hvis det er mere end et enkelt frugttræ der skal nedlægges hvert år. Efter første "slibning" var kæden mærkbart sløvere, og efter slibning nr 2 direkte ubrugelig. Jeg konsulterede sælgeren (skovværktøj i ålborg) som ikke kunne forklare hvorfor, men mente jeg måtte havet fået et forkert sæt der ikke passede på saven (given ingen mening - Både sværd og tandhjul passede perfekt til saven, ingen problemer!) og sendte mig et nyt - (som til gengæld overhovedet ikke passede til saven!) Jeg laver ca. 20 m3 årligt og har altid slebet i hånden, med et vinkelstyr, 2-3 strygninger på hver tand ved hver tankning, eller (hvis nu man synes det er sjovere at skære end at slibe ;-)) 4-5 ved hver anden tankning. Så nej, kan absolut ikke anbefale power sharp systemet, tværtimod!

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Motorsav.Kædeslipning

Indlæg af leo-pol » 16 jan 2013 22:55

jeg må da lige ud med min mening som helt sikkert vil blive trampet ned.....
min far og jeg plejer at lave mellem 20 og 50 skov-meter alt efter hvordan det lige passer med skovfoden og hvad vi lige får tid til løbet af vinteren...
min far har en johnsonred og jeg har en stihl hvor jeg bruger 325 1,6mm kæder....
vi har prøvet nogle forskellige kæder efter hånden og sjovt nok er vi altid enige om (selv om jeg ikke er meget for at sige det) at dem som onkel harald har er dem vi helt klart syntes køre bedst...
vi har begge en en sliber på 220v som vist nok er købt i XL fra en del år siden opgraderet med en tyndere slibeskive....
vi har gerne 3 nyslebet kæder med hver i skoven og vi sliber ikke i skoven eller noget og må da erligt indrømme at det er meget sjældent at kæde nr 3 kommer i brug...
og det er ikke fordi at vi piner træerne med sløve kæder men kan fint slibe dem så de trækker fede spåner i flere timer uden slibning.....
og det er gerne 6-7 timer vi er i skoven af gangen...........
grunden til at vi skifter er gerne at der er rigtig mange sten da skoven ligger helt ud til strand og det er gerne dem der er skyld i kædeskift..
så det kommer faktisk helt bag på mig at man åbenbart mellemsliber ved hver tankning......
mvh leo-pol

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Motorsav.Kædeslipning

Indlæg af EKP » 16 jan 2013 23:28

leo-pol skrev:jeg må da lige ud med min mening som helt sikkert vil blive trampet ned.....
min far og jeg plejer at lave mellem 20 og 50 skov-meter alt efter hvordan det lige passer med skovfoden og hvad vi lige får tid til løbet af vinteren...
min far har en johnsonred og jeg har en stihl hvor jeg bruger 325 1,6mm kæder....
vi har prøvet nogle forskellige kæder efter hånden og sjovt nok er vi altid enige om (selv om jeg ikke er meget for at sige det) at dem som onkel harald har er dem vi helt klart syntes køre bedst...
vi har begge en en sliber på 220v som vist nok er købt i XL fra en del år siden opgraderet med en tyndere slibeskive....
vi har gerne 3 nyslebet kæder med hver i skoven og vi sliber ikke i skoven eller noget og må da erligt indrømme at det er meget sjældent at kæde nr 3 kommer i brug...
og det er ikke fordi at vi piner træerne med sløve kæder men kan fint slibe dem så de trækker fede spåner i flere timer uden slibning.....
og det er gerne 6-7 timer vi er i skoven af gangen...........
grunden til at vi skifter er gerne at der er rigtig mange sten da skoven ligger helt ud til strand og det er gerne dem der er skyld i kædeskift..
så det kommer faktisk helt bag på mig at man åbenbart mellemsliber ved hver tankning......
mvh leo-pol
Det er heller ikke en dårlig strategi. Jeg vil også hellere save med en knivskarp kæde fra onkel harald end en sløv stihl (som jeg ellers foretrækker hvis man ser bort fra prisen). Ulempen med de billige kæder er ofte at de er lidt bløde i det så der skal ikke så meget til at gøre dem sløve. Man skal også huske at der er forkel på at være prof. og amatør. Materialeprisen for den dyre stihl er ikke så vigtig når der også skal tages hensyn til timelønnen.

carlsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 26 okt 2009 22:53
Mit fyr: HS kombikedel
Areal: 110
Brændsel: brænde ca 25rm
Geografisk sted: sydjylland

Motorsav.Kædeslipning

Indlæg af carlsen » 21 jan 2013 22:12

God aften.
Der er kun et tidspunkt hvor man skal file sin kæde: DET ER NÅR DEN BLIVER DØV!!!!!!!!!!!!!
Det kan ske 2 min. efter man har gjort det sidst eller efter 2-3 tankninger, men lad vær med at køre efter kæden har været i jorden eller på en sten eller kile.
Nu er der også snak om hvilken kæde der er bedst, jeg holder mig til Oregon, da jeg synes at de kan blive skarpest.
Ja, jeg har filet en kæde eller to , da jeg har arbejdet som skovarb. i lidt over 27 år.
Den lille fileklo der var vist kan man have i sin rygsæk eller i en strips på dunken, da den kun er ca 10X15cm, og den virker udmærket.
Det mest vigtigste er at filen er god, den skal ikke være rusten eller fyldt med olie.
Mvh
Carlsen


Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Motorsav.Kædeslipning

Indlæg af bobzinen » 21 jan 2013 22:16

Albert skrev:Er der nogen der har prøvet det nye slipesystem,Power Scarp fra Oregon.
Ja har prøvet POWER CRAP er noget skrammel :shock:

Prøv denne den irker altid selv for den uøvede
http://www.youtube.com/watch?v=slYv5nLY3F0
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin


Besvar