Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
levi

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af levi » 15 jan 2013 21:54

nemocharley skrev:
og det er jo også en ærlig sag. :)

Bioheaten er et dansk kvalitetsprodukt, det er der tilsyneladende ikke mange, som vil modsige mig. MGM er for mig at se, et rigtig godt pillefyr - i solid kvalitet, det er enkelt og tungt (næsten 300kg). Og så kun til 30.000. Men det er nyt i DK, lille netværk etc.

Men det ville være fedt om nogle MGM-fans som også kender Bioheat kom på banen - jo flere synspunkter des bedre.
Tja altså, - nu ved jeg skam ikke hvor dansk en Bioheat er selvom den kommer fra et dansk firma...

Hvis man nu kigger på de produkter Passat ellers sælger, - så tegner der sig et billede...

Passat C1,C2,C4 bliver lavet i Tjekkiet

Atmos kedlerne bliver lavet i Tjekkiet.

Mon ikke også Bioheat gør, - jeg har ihvertfald aldrig hørt om nogen der har set en video eller en fabrik hos Passat i Danmark hvor de står og svejser dem op ? - Jeg skal absolut ikke sige det ikke sker!, - men jeg tvivler gevaldigt.

Jeg kender ikke nogen der laver kedler i Danmark mere, - de bliver mere eller mindre alle sammen lavet i udlandet, - nogen bliver så godt nok samlet herhjemme, - men de bliver stadig produceret i udlandet - derfor kan man vel egentlig kun kalde et anlæg for "Dansk Udviklet" - hvilket mange producenter kan bryste sig med, - men at kalde det "Dansk Produceret" er nok en overdrivelse.

Personligt ville jeg vælge en MGM hvis jeg absolut skulle vælge imellem de 2 anlæg - jeg kan virkelig ikke se hvor prisforskellem fra en Bioheat til en MGM ligger begravet ?

Derudover er forhandleren af MGM (Karsten) også bruger herinde, - hvilket vil give dig en super hjælp hvis du får problemer :great:

P.S - Forøvrigt vil jeg faktisk tro der er solgt næsten ligeså mange MGM som der er solgt Bioheat i DK, - de kunder der køber disse anlæg er bare sjovt nok ikke særlig aktive på nettet.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Flammen » 15 jan 2013 22:08

hvor jeg arbejder, produkserede vi magasiner og røgslagene for passat. men samarbejdet sluttede i 1999. så de har tidligere været lavet i dk :great:

de anlæg hvor der er meget lav aktivitet på, skyldes nok at de ikke er specielt udbredt, eller at der meget sjældent er problemer med disse.

skulle jeg vælge, ville jeg så absolut vælge MGM comfort, og bruge lidt af den differance op til passaten til et pillesug, så der kan etableres et større automatisk pillefjernlager.

ps. kender ikke passaten, men har en MGM kørende

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 22:12

Du er inde på noget væsentligt Levi. Jeg var nede på Passat fabrikken i Ørum, hvor der faktisk ikke blev svaret udførligt på mine spørgsmål omkring, hvor dansk produktet nu en gang var - men begrebet dansk udviklet blev brugt.... - nuvel det gælder heller ikke livet for mig, at det er 100% dansk.

Jeg tror du har ret i at der ikke er så mange Bioheat anlæg sat op - MGM er vel over 200 nu og de har travlt. Men at man ikke hører fra Bioheat-ejerne kan jo også ses som et udtryk for tilfredshed. De to jeg har besøgt, var meget glade for deres anlæg. Jeg vil også mene at hvis man ligger 85.000 for et pillefyr (med opsætning solvarmeforberedt), så har det kraftstejlme også bare at spille max fra dag 1 af. En MGM comfort ville jeg nok kunne få op for 40.000 - 50.000 med opsætning (forberedt til solvarme).... så der er immervæk en forskel.

Jeg gætter på at du ville foretrække en scotte :)

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 22:15

Flammen skrev:hvor jeg arbejder, produkserede vi magasiner og røgslagene for passat. men samarbejdet sluttede i 1999. så de har tidligere været lavet i dk :great:

de anlæg hvor der er meget lav aktivitet på, skyldes nok at de ikke er specielt udbredt, eller at der meget sjældent er problemer med disse.

skulle jeg vælge, ville jeg så absolut vælge MGM comfort, og bruge lidt af den differance op til passaten til et pillesug, så der kan etableres et større automatisk pillefjernlager.

ps. kender ikke passaten, men har en MGM kørende
interessant :) så de har været lavet i dk - eller vent lidt Bioheat kom først frem i 2006.

- du har en MGM kørende? sammen med en woody?

levi

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af levi » 15 jan 2013 22:28

nemocharley skrev:Du er inde på noget væsentligt Levi. Jeg var nede på Passat fabrikken i Ørum, hvor der faktisk ikke blev svaret udførligt på mine spørgsmål omkring, hvor dansk produktet nu en gang var - men begrebet dansk udviklet blev brugt.... - nuvel det gælder heller ikke livet for mig, at det er 100% dansk.

Jeg tror du har ret i at der ikke er så mange Bioheat anlæg sat op - MGM er vel over 200 nu og de har travlt. Men at man ikke hører fra Bioheat-ejerne kan jo også ses som et udtryk for tilfredshed. De to jeg har besøgt, var meget glade for deres anlæg. Jeg vil også mene at hvis man ligger 85.000 for et pillefyr (med opsætning solvarmeforberedt), så har det kraftstejlme også bare at spille max fra dag 1 af. En MGM comfort ville jeg nok kunne få op for 40.000 - 50.000 med opsætning (forberedt til solvarme).... så der er immervæk en forskel.

Jeg gætter på at du ville foretrække en scotte :)
Du lægger en del vægt på du ikke hører om problemer med Bioheat, - hører du da om problemer med MGM?, - jeg gør ikke....

Hvis man kigger på det samlede billede så er Scotten det bedste køb - JA. - Man får mest valuta/valgmuligheder for pengene her i min verden.

Er det det mest vedligeholdesfrie anlæg - NEJ. - Men man kan købe udstyr så det bliver rigtig nemt - dog bliver det aldrig et 100`000 kr`s anlæg!

Er det det sjoveste anlæg på markedet - JA UDEN SAMMENLIGNING.

Du har ret jeg er forhandler af Scotte - og ja jeg har selv sådan et derhjemme - og ja jeg ville uden at blinke vælge en Scotte igen, - men jeg er også forhandler af Baxi, Bioheat, Twinheat - og jeg kan skam også godt skaffe en MGM - jeg er fuldstændig ligeglad med hvilket anlæg folk vil have - hvis de ikke vil have dem jeg har, - så ringer de jo ikke til mig icon_cheesygrin.gif

Jeg gør - og har altid sat en dyd i at finde ud af hvad folk ønsker af deres anlæg, - og jeg er skam heller ikke bleg for at sige til en kunde - Hør her, - du skal have dig et oliefyr igen icon_cheesygrin.gif

Læs mine indlæg - vurder om du kan bruge det til noget, - hvis du ikke vil høre på mig fordi jeg er forhandler, - så overse mine indlæg - jeg svarede dig kun fordi du opfordrede folk til at skrive i dit indlæg!


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af Flammen » 15 jan 2013 22:29

nemocharley skrev:
interessant :) så de har været lavet i dk - eller vent lidt Bioheat kom først frem i 2006.

- du har en MGM kørende? sammen med en woody?
det var C1-C2 og C4 modellerne vi lavede sidst i 90érne. skrev hvis også at samarbejdet med passat sluttede i 1999
woodyen står i mit eget hus, og MGMén er jeg blot fyrpasser på

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 22:35

levi skrev:
Du lægger en del vægt på du ikke hører om problemer med Bioheat, - hører du da om problemer med MGM?, - jeg gør ikke....

Hvis man kigger på det samlede billede så er Scotten det bedste køb - JA. - Man får mest valuta/valgmuligheder for pengene her i min verden.

Er det det mest vedligeholdesfrie anlæg - NEJ. - Men man kan købe udstyr så det bliver rigtig nemt - dog bliver det aldrig et 100`000 kr`s anlæg!

Er det det sjoveste anlæg på markedet - JA UDEN SAMMENLIGNING.

Du har ret jeg er forhandler af Scotte - og ja jeg har selv sådan et derhjemme - og ja jeg ville uden at blinke vælge en Scotte igen, - men jeg er også forhandler af Baxi, Bioheat, Twinheat - og jeg kan skam også godt skaffe en MGM - jeg er fuldstændig ligeglad med hvilket anlæg folk vil have - hvis de ikke vil have dem jeg har, - så ringer de jo ikke til mig icon_cheesygrin.gif

Jeg gør - og har altid sat en dyd i at finde ud af hvad folk ønsker af deres anlæg, - og jeg er skam heller ikke bleg for at sige til en kunde - Hør her, - du skal have dig et oliefyr igen icon_cheesygrin.gif

Læs mine indlæg - vurder om du kan bruge det til noget, - hvis du ikke vil høre på mig fordi jeg er forhandler, - så overse mine indlæg - jeg svarede dig kun fordi du opfordrede folk til at skrive i dit indlæg!
Levi det var bestemt ikke ment som en kritik ej heller var det ment som en ufin antydning fra min side - jeg har læst en del af dine anlæg, og du er meget saglig og god til at informere/vejlede.

Jeg skrev det bare i spas - og scotten har bestemt sin charme.

levi

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af levi » 15 jan 2013 22:48

nemocharley skrev:
Levi det var bestemt ikke ment som en kritik ej heller var det ment som en ufin antydning fra min side - jeg har læst en del af dine anlæg, og du er meget saglig og god til at informere/vejlede.

Jeg skrev det bare i spas - og scotten har bestemt sin charme.
Fino :great:

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 22:59

Flammen skrev: det var C1-C2 og C4 modellerne vi lavede sidst i 90érne. skrev hvis også at samarbejdet med passat sluttede i 1999
woodyen står i mit eget hus, og MGMén er jeg blot fyrpasser på
ah okay. - ja du skrev at det sluttede i 1999 - det var mere min egen hukommelse der lige slog ind..

Bioheaten er et godt fyr. Men som Levi er inde på, det lader til at det samme kan siges om MGM ift. driftsikkerhed.

nemocharley

MGM 15 Comfort vs Bioheat 149

Indlæg af nemocharley » 17 jan 2013 19:45

Har kigget data igennem igen igen og skrevet lidt frem og tilbage med MGM Boilers. Sammen med de erfaringer jeg ved selvsyn har gjort mig ude i virkeligheden kan jeg simpelthen ikke se at Bioheaten for alvor adskiller sig fra MGM 15 Comfort. Der er måske lidt mindre rengøring, og den kan det der med at halvere kedlen...

Men da MGM jo ikke har brug for shunt, eller på nogen måder lader til at skabe løbesod.....såeh.... - MGM 15 har et større pillemagasin, ydelse er den samme (MGM kan gå lidt længere ned, hvilket er væsentligt for mig), virkningsgrad er nogenlunde sammenlignelig. De er begge tunge pillefyr, hvilket antyder, at det ikke er blik, begge er faldstokere og kompakte... Styringen er tilfredsstillende på begge fyr, begge meget selvstændige - MGM kan kobles til internettet, det tror jeg ikke Bioheaten kan (er ikke helt sikker). Jeg tror sommerdriften er bedre på MGM......

Og MGM Boilers har en fast service aftale - ganske som det tilbydes fra Passat.

Bioheaten er flottere at se på (smagssag), men det kan jeg altså ikke tillade mig at have indflydelse på noget som helst.

De cirka 30.000dkr der er til forskel vil jeg ikke betale. Så MGM 15 Comfort over Bioheat, det er min vurdering.

Jeg er ikke ude på at træde nogen over tæerne. Tænkte det måske kunne være interessant for andre nybegyndere og se hvordan en anden nybegynder selv tumler rundt i beslutningsprocessen.

Så med Bioheaten fravalgt har jeg nu to meget forskellige fyr tilbage at vælge imellem....


Besvar