Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til nyt hus og værksted

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 09:42

Hej igen.

Jeg fandt lige den her hjemmeside, som giver et godt overblik over systemtankegangen ved jordvarme. Tjek også deres prisliste.
http://www.jordvarme.dk/privat/produkter.html


Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 15 jan 2013 21:52

Jeg vil ikke have genveks. Jeg vil heller selv lufte ud, og så er det heller ikke en helt billig løsning.
Jeg har sat min energidame igang med at beregning varmetabet på huset så jeg kan sætte nogle anlæg op mod hinanden. Jeg har faktisk overvejet at få jordvarme kun til huset da alt overskudsvarme fra solpanellerne også kan "gemmes"/køres ned i jorden = overkogningssikring. Og så et mindre pillefyr eller andet alternativ over til værkstedet, det kan jeg også bedre går og hygge lidt med. Ovre i huset skal det bare køre uden jeg skal bruge alt for meget tid på det. Så ved at fjerne de 200kvm værksted tror jeg at jeg kan komme ned i et tilpas jordvarme anlæg. Værkstedet ligger også ca. 30meter fra huset, så varmen skal også transporteres et godt stykke hvis de skal dele opvarmningskilde. Jeg venter spændt på hvad varmetabet bliver. icon_cheesygrin.gif

Jeg tager stadig gerne imod forslag.

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 22:00

Jeg tror du er ved at nærme dig en løsning, som passer til et hus af den kaliber. Og det der med solvarmen, det er bare smart - :)

I garagen kunne vel stå en pilleovn eller bioovn? Eller et pillefyr - en MGM junior koster kun 21800,- (bare lige for at nævne en blandt mange)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ » 15 jan 2013 23:21

Rosendal skrev: (...) da alt overskudsvarme fra solpanellerne også kan "gemmes"/køres ned i jorden = overkogningssikring.
Nemlig - og det øger også jordvarmeanlæggets COP. Men, genindvindingen af varmen er ikke så effektiv = der er en stor spildprocent. Man kunne også lave et (passivt) sandlager under gulvet i huset - men, jeg ved sgutte, hvad der bedst kan betale sig.
Rosendal skrev:(...) Værkstedet ligger også ca. 30meter fra huset, så varmen skal også transporteres et godt stykke hvis de skal dele opvarmningskilde.
Til gengæld er én enkelt varmekilde nok mere energieffektiv. Spørgsmålet er så, om det kan opveje ledningstabet.
Og værkstedet skal måske heller ikke være varmet lige meget op hele tiden... I så fald er der jo også et noget mindre energibehov. Det taler jo også for den mere fleksible løsning med to varmekilder.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 23:42

[quote="Flemming DJ"][/quote]

Nemlig - og det øger også jordvarmeanlæggets COP. Men, genindvindingen af varmen er ikke så effektiv = der er en stor spildprocent. Man kunne også lave et (passivt) sandlager under gulvet i huset - men, jeg ved sgutte, hvad der bedst kan betale sig.

Men Flemming kan det ikke delvis løses med en stor buffertank? Det der med sandlager har jeg hørt før, synes bestemt jeg læste noget om effektiviteten af det..... men hvor .... - Niels Lyck har nok et svar på det spørgsmål..

er der ikke også noget med at det er rigtig godt for jorden og slangernes levetid, at solvarmen skyder overskudsvarme derud?

Forresten angående pris: Det førnævnte vennepar betalte knap 90.000 lige ud for jordvarme anlæg. Det er et svensk produkt af god kvalitet hvorpå der kan tilsluttes energifanger og solvarme uden problemer, da det er forberedt til det.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ » 16 jan 2013 14:45

Nemo> Hvad tænker du, buffertanken sku' bruges til? Solvarme?

Tænk på, der er begrænset holdbarhed på varmt vand - og samtidig har et hus med en halv meter "overfrakke" af isolering, lad os bare sige, yderst begrænset varmebehov i sommerhalvåret.

Man kan lynhurtigt drukne i vedvarende energi, men jow, jordvarmeslangerne bli'r mere effektive eller får det nemmere, når jorden varmes op med overskudsvarme i den lyse tid. Man kan teoretisk muligvis også nøjes med lidt færre meter uden at få "permafrost" omkring slangerne, når der bli'r tilført energi en del af året.

Men, der forsvinder stadig en god del af den tilførte energi ud i jorden, da der i sagens natur ikke er isoleret - som f.eks. omkring et sandlager, der så langsomt afgiver varmen opad gennem gulvet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 16 jan 2013 16:47

ja buffertanken var til solvarme - jeg læste en artikel fra Østrig om en storfamilie, der lidt populært sagt havde bygget et hus ovenpå en 20.000 liters tank, for at have solvarme som næsten eneste varmekilde (mener der var et par brændeovne placeret strategisk i det store hus. Kunne det ikke kopieres i mindre format?

Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 16 jan 2013 23:04

Tanken er god - meen, syntes vi skal stoppe med lejen er god. Jeg har desuden heller ikke mere plads på taget. :-) Jeg regner stadig med en stor aku.tank til lagring af solvarme til både brugsvand og gulvvarme.

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 16 jan 2013 23:11

Rosendal skrev:Tanken er god - meen, syntes vi skal stoppe med lejen er god. Jeg har desuden heller ikke mere plads på taget. :-) Jeg regner stadig med en stor aku.tank til lagring af solvarme til både brugsvand og gulvvarme.
:great: - inspiration er godt, og ja det skal jo hænge sammen. :) - jeg glæder mig til at høre, hvordan hus-projektet kommer til at se ud med varme/energi løsning og det hele.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af pso » 17 jan 2013 23:44

Når du får energi behov beregning så prøv at regne ud om du kan forrente det dyre jordvarme anlæg til 100kkr kontra en luft-luft varmepumpe til 15kkr.
Dertil kommer at jordvarmen SKAL have et dyrt autoriseret eftersyn hvert år. Jeg har hørt det koster 3000 kr! Det skal luft til luft ikke.
Jeg vil godt vædde på at det bliver en meget langt tilbagebetalings tid, fordi luft til luft varmepumpe har bedre COP end vand til vand for temperature over nul grader hvilket vi har 90-95% af tiden.
Kun når det er stærk frost vil en luft til luft varmepumpe være mindre god.
Du får så også EL patron i din VVB. Så vil i bruge meget varmt vand eller høre i til dem der sparer på det.
Vælger du et en luft - luft varmepumpe some eneste varmkilde i huset skal du lige kontrollere hvor langt ned den kan varme huset og så have en el raditor eller 2 til den situation.


Besvar