Stampemøllens piller ikke go'e ?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af petaas »

Hejsa

Nu har jeg afbrændt 480 kg af stampemøllens piller og har konstateret følgende :

1 . Der dannes en smule slagge i herden som skal pilles ud med mellemrum ( 4-5 dage i mellem ) Slaggen er meget porøs.
2. Brændværdien i pillerne er meget lave. Skyder på at mit forbrug steg ca 40-50 % da jeg hældte stampemøllen på.
3. Pillerne er hård, giver en del brag fra den interne snegl i min brænder.
4. Ikke meget smuld i sække, nok pga de hårde piller.

Følgende skal prøves :
1. SKal prøve at have skamolfætter lagt i herd igen og så se om jeg kan slippe for slagge, men tror det blivere værre da skamoldims faktisk hæver temperatur i bål.
2. Vil skifte tilbage til 200 kg DLG piller for at tjekke op på den dårlige brændværdi i stampemølle piller.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

JsVi
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 30
Tilmeldt: 07 aug 2007 20:58
Mit fyr: Blackstar + FUMUS 10 KW
Areal: 130
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: ca 6 ton

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af JsVi »

Hejsa.

Jeg havde slet ingen problemer med stampemøllens piller da jeg havde gang i den første palle. Men har nu været i gang med palle nr.2 i en uge og nu ser jeg en del slagge dannelse. Slaggen er rimelig porøs.
Det må da være bevis på at der er stor forskel på kvaliteten af stampemøllens piller.


.
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Dyrehavevej »

Har i dag købt nogle andre svenske piller til at sammenligne med.
Har købt et ton så der virkelig er noget at sammenligne med.
Jeg vender tilbage efter test.
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE »

BFE skrev:I fortsættelse af tidligere indlæg i denne tråd omhandlende Stampemøllens pillers længde og hårdhed, kan jeg oplyse, at jeg i det forløbende døgn har haft 2 driftstop, hvor anlægget har vist ALARM- fejl optænding.

I begge tilfælde viste det sig, at herden var brændt helt ren for piller og kun begyndende askekage lå tilbage de sædvanlige steder. Dvs der var ikke ført piller frem af sneglen i brænderen og jeg troede, at nu var sneglen/gearet ødelagt.
Heldigvis var dette ikke tilfældet. Når jeg tog røret af studsen og kiggede ned i sneglen kunne jeg konstatere at den simpelthen var kørt fast i store lange piller, og fyret derfor var gået istå.
Efter at have frigjort sneglen kørte den fint igen. Men det skete altså 2 gange.

Det er klart utilfredsstillende, at brændslets hårdhed og længde skaber disse driftsproblemer. icon_frown.gif
Jeg frygter det vil ske igen, men min største frygt, er dog hvis snegl/gear bryder sammen. Hvem skal så betale?
Ifølge analyserapporten d.7/11-07 fra T.I. er diameteren på Stampemøllens piller 8 +- 0,5mm og længden <=5xD, dvs 40mm eller derunder, ud fra en spand på 15 kg. Det er jo ikke rigtig det samme jeg har kunnet finde. Mit parti indeholder piller på helt op til 60mm's længde.

Alene på baggrund af ovenstående mekaniske årsager, kan jeg helt klart ikke anbefale disse piller til en BioComfort og alle dens aflæggere. :(
Askeproblemet kan man måske leve med, såfremt man har tid og husker jævnligt, at rense herden for kager. Det er rimelig nemt i Opop, icon_cheesygrin.gif men ikke alle kedler yder denne luksus lige, at kunne lukke op og få fuld adgang til herden.
Jeg er nu nået godt halvvejs igennem den sidste palle af Stampemøllens 8mm piller og kan faktisk ikke vente på at de er forsvundet hurtig nok ud igennem bunden på siloen, så jeg enten kan gå tilbage til piller fra Højlund Mølle eller fra en anden leverandør.
Årsagen hertil er, at min irritation over Stampemøllens piller er forstærket her på det seneste, idet jeg har haft yderligere 3 driftstop pga lange hårde piller der har stoppet rotationen for den interne snegl. Den sidste hendelse medførte faktisk tilbagebrand så alle pille i den interne snegl var brændt. Det er aldrig sket før. Lidt shokerende. Men anlægget var jo gået i alarm og der blev ikke tilført flere piller. Heldigvis.
Askekageproblematik er stadig det samme. Dvs fjerne lettere sammenbrændt aske på forreste del af herd hver anden dag og sintretaske (askekage) fra den bageste del af herd ca hver 4 dag. Fjernes "kagen" ikke, skal alle nye tilførte piller skubbes op over denne, for derefter at de desværre triller videre på den anden side og ned i askeskuffen, hvor de ligger og gløder. sFun_explosive.gif sFun_explosive.gif
Dyrehavevej skrev:Har i dag købt nogle andre svenske piller til at sammenligne med.
Har købt et ton så der virkelig er noget at sammenligne med.
Jeg vender tilbage efter test.
Noget nyt fra dene front?
petaas skrev:Følgende skal prøves :
1. SKal prøve at have skamolfætter lagt i herd igen og så se om jeg kan slippe for slagge, men tror det blivere værre da skamoldims faktisk hæver temperatur i bål.
2. Vil skifte tilbage til 200 kg DLG piller for at tjekke op på den dårlige brændværdi i stampemølle piller.
Har du kunnet drage nogen konklusioner?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm »

Det er dog fantastisk til forskel, som disse piller opleves :shock:

Når jeg vil bevilge mig selv en periode uden driftstop bruger jeg stampepiller, ellers må jeg kæmpe med mit lager af piller fra i fjor.

Jeg fik her den anden dag 2 paller yderligere fra Stampemøllen og kan se at disse er knapt så hårdt pressede, hvilket så også medfører en anelse mere smuld, men ikke noget der forstyrrer fyret. Der er så heller ikke nær så mange lange piller og gennemsnitlig er de en hel del kortere end i den første sending. De er også væsentlig lysere.

Er der nogen, der er meget trætte af deres Stampepiller vil jeg meget gerne bytte!! :great:
mvh
ktm

Guldsmeden
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 64
Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
Areal: 220 + 50m2 udhus
Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: ca. 7 T
Geografisk sted: Køge

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Guldsmeden »

BFE skrev:Jeg er nu nået godt halvvejs igennem den sidste palle af Stampemøllens 8mm piller
Jeg har desværre stadig slagger !
Men jeg har netop hældt min den sidste pose stampemølle piller på mit magasin.
Vil ca. regne med at jeg har ialt 600 ltr. tilbage af dem, før jeg kan prøve med et andet fabrikat.
Hvis jeg var lokomotivfører på et damplokomotiv, ville jeg konstant hive i fløjten.

Tag vare på det uerstattelige !
Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Batgirl »

I starten var jeg rigtig glad for stampemøllens piller, men smilet begynder at pege lidt nedad. Jeg er på nr 2 palle, og jeg skal rense hele skidtet ca hver 14. dag, ellers kan røgen simpelthen ikke komme ud igennem lamellerne(eller hvad de nu hedder), der sidder næsten 2 cm aske på hver side af hver lamel(efter kun 14. dage :x ) Til sammenligning kørte fyret samme periode sidste år som jeg har kørt på stampemøllen uden at blive renset overhovedet. Jeg synes også,l mit forbrug er steget, da jeg gik over til nr 2 palle, men måske er det bare vejret
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Dyrehavevej »

Hej BFE

Jeg har skiftet over til nogle "laxå træpiller", og jeg må sige det er stort set det samme.
Måske endda en tendens til at være en anelse dårligere en Stampemøllen.
Laxå.jpg
Der en del sand i asken når man gnider det mellem hænderne, og asken synes for tung.
Jeg har på den konto oplevet at bålet i min R15 vokser op og dermed ikke brænder pillerne ordentligt.

For mig var dette en engangs-forestilling :|
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Flunk »

Hej Dyrehavevej

Rjg har også haft problemet med at bålet voksede op og ikke forbrændte pillerne ordentligt.
I weekenden havde jeg min skilt totalt ad, og samlet igen.
Jeg opdagede at alle samlinger udført med ovnkit var løse.
Efter at have fået dem samlet, er problemet med at bålet vokser op forsvundet.
Har du undersøgt om dine samlinger er tætte ?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Dyrehavevej »

Hej Flunk

Undskyld, jeg har ikke fået opdateret min profil.
Jeg kører med det nye brænderhoved fra Liagro MGM15 og dermed uden tornado.
Så desværre kan det ikke hjælpe mig.

Men fedt at du ikke har problemer mere. Hvad sker der når der er bygget meget aske op igen i din kedel tror du ?
Jeg mener, er det ikke bare fordi der ikke er så meget aske på tallerkenen nu hvor alt er rent ?

Besvar