Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
gaia133
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 feb 2012 07:40
Mit fyr: Baxi Solo Innova 30LC
Areal: 220
Fremviser gerne i postnummer: 8620

Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Indlæg af gaia133 »

Hej.

Jeg har sammenkoblet 2 tanke af forskellige størrelse til mit brændefyr. (baxi Solo Innova 30lc)
Den sorte er en 1000Liter og den røde er 1500Liter.
Røret i toppen af tanken er et 1/2" og går igennem væggen og ender i en luftpot inde i fyrrummet.
Motorventilen er styret at selve kedelstyringen.

Tankene kører fint hver for sig, men når alle hanerne er åbne så bliver den sorte tank varm i den øverste 3. del, inden der begynder at løbe varm vand ind i den røde tank !

1. Fremløb fra kedel.
2. Fremløb til radiator
3. Fremløb til kedel.
4. Retur fra radiator.

Det er 1" rør jeg har brugt, kan det være årsagen til, at der opstår en så uens opladning af de 2 tanke ?
Vedhæftede filer
DSCF3259.jpg
DSCF3258.jpg
DSCF3254.jpg
baxi.png

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Indlæg af Boesgaard 54 »

Hejsa

Det er ikke noget problem og koble to tanke sammen af forskællig størelse.

Den røde tank, er den tank der skal "fødes" først, det er meget vigtigt, at røret som forbinder de to tanke ligger i lige linie, samt at toppen af tankene er i samme højde, dvs. indløb i tankene skal være i samme højde.
Den sorte tank forbindes i bunden med din ladeventil, forbindelses røret mellen de to tanke udføres med en 90gr vinkel fra bunden af den røde tank, et stk vandret rør til midten mellem de to tanke, dernæst en 90gr vinkel nedad, derefter et stk lodret rør ned, der forbindes til en 90gr vinkel, derefter et stk vandret rør, der til slut forbinder de to tanke med røret som går til ladeventilen.

En anden mulighed er at forbinde bunden af den røde tank til toppen af den sorte tank, denne metode svarer til at du har "en" høj tank, dette har også den fordel, at du hurtigt får varme på systemet.

Fælles for begge systemer er at du tager fremløbet ud i toppen af den røde tank og returen ind i bunden af den sorte, du kan også lave en blande ventil således du blander det "brugte" radiatorvand med det varme radiator vand, ved hjælp af en termisk ventil fra danfoss el wats og en kontraventil, simpelt og meget effektivt da du så ikke sender 90gr ud i anlægget, men 45 - 55gr samtidig du "holder" på varmen i tankene og genbruger varmen fra returen der ved et godt indjusteret anlæg vil ligge på ca 30gr, en anden fordel og lige så vigtig ting, mindre bevægelse i vandet, så du ikke ødelægger lagdelingen og med hensyn til lagdelingen vil jeg bruge så store rør som muligt mellem tanke og ladeventil, jeg bruger selv 2" rør, dette nedsætter flowet væsentligt og dermed en bedre lagdeling i tankene, retur rør til ladeventil bør efter min mening udføres i mindst 5/4" rør, sæt din cirkulations pumpe med så lille flow som muligt = mindre roderi i vandet, bibeholder lagdelingen.

Håber du kan buge dette til noget.

Mvh. Jørgen
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk
gaia133
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 feb 2012 07:40
Mit fyr: Baxi Solo Innova 30LC
Areal: 220
Fremviser gerne i postnummer: 8620

Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Indlæg af gaia133 »

Det lyder meget fornuftigt, men det kommer vist til at kræve en større ombygning at få det til at virke :D
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - men det kan blive nødvendigt, og det lyder meget rigtigt.
Så bliver du godt kørende.

Det er klart, at jo større rør du laver mellem tankene, jo mindre flow gennem røret og dermed mindre uro i tankene.

Når folk har haft problemer med paralelforbindelser af to tanke, så er det de fleste gange fordi der er brugt alt for små rør.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Indlæg af lille_smed »

var det mig som skulle lave det .. røde tank og den sorte .. stod i samme højde i bunden .. samle dem med 2" rør .. et i bund midt og top.. ...

der efter vil jeg lade fra fyret i toppen af den sorte tank og retur .. i bunden af den røde

gaia133
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01 feb 2012 07:40
Mit fyr: Baxi Solo Innova 30LC
Areal: 220
Fremviser gerne i postnummer: 8620

Sammenkobling 2 akkutanke hvad er gået galt ?

Indlæg af gaia133 »

Ja efter et par dages arbejde, så ser det nu sådan ud, var det noget i den retning du mente Jørgen ?

Tankenes toppe er nu i sammen højde (vandret)
De 2 tanke er koblet sammen i toppen med 1-1/2" rør.
Mellem røret er stadig et 1" rør, nu er den også blevet vandret (ved forsøg nr 1 var de 2 indløb ikke lige høje)

Fremløbet fra kedlen løber ind i den røde tank i toppen i højre side.
Fremløbet til radiator kredsen tages i toppen af den sorte tank.

Røret fra bunden at den røde tank og til den sorte er forbundet med 1-1/2" rør.

Det er nok ikke den smukkeste rør installation i har set, men det er lavet med de forhåndenværende materialer.

Så må vi se om det virker bedre, ellers overvejer jeg at sælge de 2 tanke og finde en stor tank :cry:
Vedhæftede filer
Forsøg nr 2
Forsøg nr 2
Forsøg nr 2 bund
Forsøg nr 2 bund

Besvar