ny varmeinstallation i ældre hus
-
- Stoker XII
- 14
- Indlæg: 783
- Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
- Mit fyr: Fjernvarme
- Areal: 230
- Geografisk sted: tarm
- Har takket: 32 gange
- Blevet takket: 25 gange
ny varmeinstallation i ældre hus
Jeg tænker på hvorfor lave cirkulation på varm vand? Vis VV er trukket inden i fremløb vil der jo ikke vare varme tab der, så er det jo kun det stykke fra hvor VV rør kommer ud af fremløb og til hane der kan blive kold.
Tænker på vis man cirkulerer VV tilbage i retur vil vandet blive kølet ned til samme tempratur som returen og vvb skal hele tiden varme noget vand op.
Ellers er den ingen problemer i at køre vv i en ekstre slange i fremløb, bare de har samme tempratur. Der kan der så komme et problem vis du vil slukke fyr om sommeren, her kan cirkulation komme til sin ret eller have en lille ekstre el vvb i huset.
Tænker på vis man cirkulerer VV tilbage i retur vil vandet blive kølet ned til samme tempratur som returen og vvb skal hele tiden varme noget vand op.
Ellers er den ingen problemer i at køre vv i en ekstre slange i fremløb, bare de har samme tempratur. Der kan der så komme et problem vis du vil slukke fyr om sommeren, her kan cirkulation komme til sin ret eller have en lille ekstre el vvb i huset.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Hvordan vil du spille?
- Ugelvig
- Stoker XV
- 11
- Indlæg: 1354
- Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
- Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
- Areal: 212+70
- Brændsel: Stampemøllen
- Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
- Årligt forbrug: 6 ton
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Kontakt:
ny varmeinstallation i ældre hus
Grunden til, at vi lavede cirkulation på brugsdelen, var at vi havde mulighed for at sætte det til om sommeren, hvor der måske ikke er det store varme forbrug i huset. Så kunne det være rart med cirkulation, så man ikke skal stå og vente på det varme vand. Vi har heller ikke vores pumpe til at køre nu om vinteren. Pumpen er forøvrigt tidsstyret, så den er sat til cirkulation om morgnen (bad) og aftenen (opvask).
/AJU
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne
-
- Stoker XIV
- 12
- Indlæg: 835
- Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
- Mit fyr: Woody Mini 2011 model
- Areal: 150+30
- Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
- Fremviser gerne i postnummer: 2770
- Dagligt forbrug: 18,6 for november
- Årligt forbrug: ca 5200kg
- Geografisk sted: 2770 Kastrup
- Blevet takket: 5 gange
ny varmeinstallation i ældre hus
Husk også at ligge kabler til evt følere og styringsledninger. Lig f.eks et 5 leder.
Jeg ville lave rørene således.
3 rør inde i hinanden.
Yderst 110mm kloakrør, inde i det kan der være 1, 2, eller 4 rør afhængig af hvor god isolering man vil have.
I dit tilfælde ville jeg nok have 2 styk i hver, faktisk vill jeg nok ligge retur varme og kold vand i det ene og fremløb og varmtvand i det andet.
Hvert inderrør skal så være rør i rør. som mellemrør bruge de sorte træk rør som man normale bruger og køber sammen med pex.
Billigste løsning er pex som det inderste vandbærende rør. Jeg ville bruge 22m universal pex.
Bemærk at pex kun er specificeret til 70 grader ved lavt tryk og 50 grader ved højt tryk.
I praktisk har jeg dog aldrig hørt om problem så længe man bruger de rigtige pex bøsninger med rillede centerbøsninger.
Til højere temperatur som f.eks solfanger har jeg brugt bløde kobberrør, men det er besværligt.
Man kan naturligvis også bruge de nyere alupex såfremt men dem har jeg ikke værktøj til og dermed ingen erfaringen og viden om.
Rørene skal centreres passende i de store 110 mm rør.
Det gør jeg med noget 18-22mm krydsfiner, som jeg skærer i skive så den centrere i røret uden at klemme.
Afhængig af hvor mange rør der skal i hver skæres der så 2 lige sider, til 2 rør vill jeg nok skærer den ned til omrking 60mm.
Der bores så 2 huller et til hver rør de skal være så precise at de faktisk klemmer lidt omkring de sorte trækrør.
Man graver renden og borer et 100m hul i kloakrørene for hver ca 0.7m altså 3 i hvert rør.
Man ligger kloakrørene ned et af gangen max 2m langt, de borerede 10mm huller skal vende opad.
For hvert 2m rør sætter man 3 krydsfinerskiver altså ca 0.7m imellem og skubber rørene igennem.
Så de næste krydsfiner skiver og det næste 2m rør etc. Evt bøjninger i hver ende sættes på til sidst.
Bemærk at 90 grader bøjninger er meget svære at arbejde med, brug højst 45 grader og gerne 30 og 15 grader.
Når rørene er lagt så skal de isoleres, det gøres med 2 komponent skum. Du må ikke bruge almindelig vindues skum det suger fugt.
Altså noget 2 komponent skum som blandes automatisk når det trykkes ud. Jeg kan detsværre ikke at huske hvad det jeg brugte hedder.
Vigtigt: Du starter i midten af røret og trykker skum i til det når ud lige før det næste hul, så et hul længere ud til hver side og så videre.
Så har du et et rør der er bedre isoleret og langt billigere.
Jeg ville lave rørene således.
3 rør inde i hinanden.
Yderst 110mm kloakrør, inde i det kan der være 1, 2, eller 4 rør afhængig af hvor god isolering man vil have.
I dit tilfælde ville jeg nok have 2 styk i hver, faktisk vill jeg nok ligge retur varme og kold vand i det ene og fremløb og varmtvand i det andet.
Hvert inderrør skal så være rør i rør. som mellemrør bruge de sorte træk rør som man normale bruger og køber sammen med pex.
Billigste løsning er pex som det inderste vandbærende rør. Jeg ville bruge 22m universal pex.
Bemærk at pex kun er specificeret til 70 grader ved lavt tryk og 50 grader ved højt tryk.
I praktisk har jeg dog aldrig hørt om problem så længe man bruger de rigtige pex bøsninger med rillede centerbøsninger.
Til højere temperatur som f.eks solfanger har jeg brugt bløde kobberrør, men det er besværligt.
Man kan naturligvis også bruge de nyere alupex såfremt men dem har jeg ikke værktøj til og dermed ingen erfaringen og viden om.
Rørene skal centreres passende i de store 110 mm rør.
Det gør jeg med noget 18-22mm krydsfiner, som jeg skærer i skive så den centrere i røret uden at klemme.
Afhængig af hvor mange rør der skal i hver skæres der så 2 lige sider, til 2 rør vill jeg nok skærer den ned til omrking 60mm.
Der bores så 2 huller et til hver rør de skal være så precise at de faktisk klemmer lidt omkring de sorte trækrør.
Man graver renden og borer et 100m hul i kloakrørene for hver ca 0.7m altså 3 i hvert rør.
Man ligger kloakrørene ned et af gangen max 2m langt, de borerede 10mm huller skal vende opad.
For hvert 2m rør sætter man 3 krydsfinerskiver altså ca 0.7m imellem og skubber rørene igennem.
Så de næste krydsfiner skiver og det næste 2m rør etc. Evt bøjninger i hver ende sættes på til sidst.
Bemærk at 90 grader bøjninger er meget svære at arbejde med, brug højst 45 grader og gerne 30 og 15 grader.
Når rørene er lagt så skal de isoleres, det gøres med 2 komponent skum. Du må ikke bruge almindelig vindues skum det suger fugt.
Altså noget 2 komponent skum som blandes automatisk når det trykkes ud. Jeg kan detsværre ikke at huske hvad det jeg brugte hedder.
Vigtigt: Du starter i midten af røret og trykker skum i til det når ud lige før det næste hul, så et hul længere ud til hver side og så videre.
Så har du et et rør der er bedre isoleret og langt billigere.
- themasterdk
- Stoker XII
- 14
- Indlæg: 725
- Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
- Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
- Areal: 225 + værksted
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4450
- Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
- Årligt forbrug: 6 Tons
- Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450
ny varmeinstallation i ældre hus
Jeg vil sætte VVB i huset og ikke i lade. Kan ikke se grunden til den skulle side alt for langt væk fra, der du skal bruge varmt vand. Om du så vælger at lave cirkulation eller ej.
--------- ;-) ---------------
-
- Stoker VII
- 11
- Indlæg: 271
- Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
- Mit fyr: Scotte 16kW
- Areal: 122 + 150
- Geografisk sted: MidtiSjælland
- Har takket: 8 gange
- Blevet takket: 19 gange
ny varmeinstallation i ældre hus
pso. ja det var også noget i den dur jeg havde tænkt på. Men istedet for kloakrør, så bruge drænrør, da det er flexibelt og man undgår bøjninger. Jeg vil tro man kan bruge brøndskum?
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
- themasterdk
- Stoker XII
- 14
- Indlæg: 725
- Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
- Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
- Areal: 225 + værksted
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4450
- Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
- Årligt forbrug: 6 Tons
- Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450
ny varmeinstallation i ældre hus
De er jo ikke tætteCarslen skrev:pso. ja det var også noget i den dur jeg havde tænkt på. Men istedet for kloakrør, så bruge drænrør, da det er flexibelt og man undgår bøjninger. Jeg vil tro man kan bruge brøndskum?
--------- ;-) ---------------
-
- Stoker VII
- 11
- Indlæg: 271
- Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
- Mit fyr: Scotte 16kW
- Areal: 122 + 150
- Geografisk sted: MidtiSjælland
- Har takket: 8 gange
- Blevet takket: 19 gange
ny varmeinstallation i ældre hus
nej, men det er kloakrør med huller i, jo heller ikke :-) og hvis brøndskum eller 2 komponent skum tætner hullet, ser jeg ikke noget problem i det.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
- themasterdk
- Stoker XII
- 14
- Indlæg: 725
- Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
- Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
- Areal: 225 + værksted
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4450
- Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
- Årligt forbrug: 6 Tons
- Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450
ny varmeinstallation i ældre hus
Nej, det kan du havde ret iCarslen skrev:nej, men det er kloakrør med huller i, jo heller ikke :-) og hvis brøndskum eller 2 komponent skum tætner hullet, ser jeg ikke noget problem i det.
--------- ;-) ---------------
- Ernst Drastrup
- Supporter
- 16
- Indlæg: 1514
- Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
- Geografisk sted: Arden
- Blevet takket: 7 gange
- Kontakt:
ny varmeinstallation i ældre hus
Du kan jo også forhøre dig hos et par fjernvarmecentraler.
Det er tit de ligger inde med nogle stumper, eventuelt dobbeltrør, som de gerne vil af med.
Så slipper du for meget arbejde.
Det er tit de ligger inde med nogle stumper, eventuelt dobbeltrør, som de gerne vil af med.
Så slipper du for meget arbejde.
-
- Stoker XIV
- 12
- Indlæg: 835
- Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
- Mit fyr: Woody Mini 2011 model
- Areal: 150+30
- Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
- Fremviser gerne i postnummer: 2770
- Dagligt forbrug: 18,6 for november
- Årligt forbrug: ca 5200kg
- Geografisk sted: 2770 Kastrup
- Blevet takket: 5 gange
ny varmeinstallation i ældre hus
Jeg glemte en detalje.
Efter skum var færdig hærdet skar jeg nogle stumper ud af et overskydende kloakrør og limede dem over hullerne med kontaktlim baseret på opløsningsmiddel.
Så faktisk er min løsning med vandtæt yderrør.
Jeg ved ikke om brøndskum dur, jeg tror det var den her jeg brugte
http://www.danalim.dk/produktkatalog/by ... nskum-596/
Bemærk at den heller ikke efterekspandere.
Efter skum var færdig hærdet skar jeg nogle stumper ud af et overskydende kloakrør og limede dem over hullerne med kontaktlim baseret på opløsningsmiddel.
Så faktisk er min løsning med vandtæt yderrør.
Jeg ved ikke om brøndskum dur, jeg tror det var den her jeg brugte
http://www.danalim.dk/produktkatalog/by ... nskum-596/
Bemærk at den heller ikke efterekspandere.