Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til nyt hus og værksted

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 13 jan 2013 22:52

Vi skal igang med at bygge nyt hus. Huset bliver på 230kvm og relativt godt isoleret. 400mm papiruld i vægge og 5 eller 600mm på loftet samt 3 eller 400mm i gulve. Værkstedet bliver 200kvm og skal armes op til ca. 16 grader og bliver isoleret normalt. Vi har købt et godt 6kw solcelleanlæg og vi skal have 6 vakuumsolpaneller på taget samt en aku.tank på ca. 1000liter som står i huset. Fyret skal stå i værkstedet som først bygges om ca. 2 år. Indtil da var min plan at finde en god stor pillebrændeovn med tilslutning til vand så den kunne varme aku.tanken op. Vil det ikke kunne lade sig gøre som en "midlertidig" løsning? Evt. Med hjælp fra en varmeblæser på nogle af indtil videre ubrugte børneværelser. :-) Det store fyr jeg vil have i værkstedet skal både kunne fyre med fastbrændsel og træpiller. Samt kræve et minimal vedligeholdelse. Jeg ved godt at det bliver svært, hvis ikke umuligt at foregne. :-) Jeg har kigget lidt på de fyr gejs sælger, med har også læst en del negativt om dem.


t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af t-staff » 14 jan 2013 06:10

Er det et lavenergi hus du bygger dig? For du smider da en del isolering i

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af themasterdk » 14 jan 2013 09:05

Ja puha det må da blive utroligt tæt, alt for tæt til mig icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 14 jan 2013 17:16

Jeg ved ikke lige helt hvor henne grænsen går for lavenergi huse, men den bliver lav ja. :D Den skal bare have noget isolering nu når vi er igang, det koster ikke meget ekstra. Vinduerne bliver også 3 lags med noget ekstra et ellet andet så de bliver super energibesparende.
Huset bliver ikke tæt, papiruld er defussionsåbent og i taget monteres dampbremse. Det vil sige at hele huset kan ånde og afgive fugt.

Nå, men hvad siger I til opvarming? Er der meget bøvl og vedligeholdelse ved de fyr fra Gejs? Eller findes der bedre alternativer som kan fyre med både fastbrændsel og piller.

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 17:29

Energi-sparemæssigt har du jo fat i den lange ende - og det er super godt :) - op til en meter i gulvet er anbefalingerne efterhånden. Husk al den isolering kræver en god ventilation.

Du har afskrevet jordvarme m. energifanger som løsning? Det kunne ellers spille fint sammen med dine vakuum rør og solceller.

Hvis du insisterer på biobrændsel, er du så sikker på du ikke kan nøjes med et pillefyr?

Hvis en kombi-biobrændselskedel er et must så kan der måske være en idé i at have to adskilte enheder. Jeg har kun set to mærker (in real life forstås) som lavede integrerede løsninger - den ene var fra KSM og den anden var fra Varmebaronen.

Jeg tror ikke at der som sådan er noget der hedder "nemt" med brænde. Men derimod gratis eller meget billigt.

Måske du får mere ud af at have en større buffertank?

Mht. din midlertidige løsning (hvis du altså helt har afskrevet jordvarmen) - så jo det kan godt gå. Men prismæssigt løber det hele efterhånden op i et godt jordvarmeanlægspris (pilleovn, combi brændefyr etc).


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Tom_AT » 14 jan 2013 17:40

Det med en kombikedel er noget bøvl, og med ringe virkningsgrad til følge.

Hvad med det koste?

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 17:53

Tom_AT skrev:Det med en kombikedel er noget bøvl, og med ringe virkningsgrad til følge.

Hvad med det koste?
Så to selvstændige fyr - en brændekedel og et pillefyr. Atmos måske? Prismæssigt løber det deropad.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Tom_AT » 14 jan 2013 17:55

nemocharley skrev:
Så to selvstændige fyr - en brændekedel og et pillefyr. Atmos måske?
Det ville være mit forslag.
Jeg kender selv kun Atmos og er godt tilfreds. Men en billig løsning kunne være Atmos og en Scotte. Men Passat Bioheat 149 og MGM Comfort ser også rigtigt spændende ud.

Hvis man synes man keder sig i det daglige kunne man også købe sig en Ekoheat new15

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 18:01

Tom_AT skrev:
Det ville være mit forslag.
Jeg kender selv kun Atmos og er godt tilfreds. Men en billig løsning kunne være Atmos og en Scotte. Men Passat Bioheat 149 og MGM Comfort ser også rigtigt spændende ud.

Hvis man synes man keder sig i det daglige kunne man også købe sig en Ekoheat new15
Jeg sidder netop og skal vælge mellem MGM eller Bioheat 149 :) (hvis jeg går pillefyrs vejen). Og ja en ekoheat øger sandsynligvis spændingen i hverdagen.... new3 cigar.gif

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af bobzinen » 14 jan 2013 18:58

nemocharley skrev:
Jeg sidder netop og skal vælge mellem MGM eller Bioheat 149 :) (hvis jeg går pillefyrs vejen). Og ja en ekoheat øger sandsynligvis spændingen i hverdagen.... new3 cigar.gif
Nu skal staklen vel også ku sparke sig vej for alternative opvarmings former icon_cheesygrin.gif
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin


Besvar