Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stampemøllens piller ikke go'e ?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm » 20 nov 2007 19:29

BFE skrev:Per,

Det lyder som en plausibel forklaring, men er der noget faktuelt der kan bekræfte det?
Og er det de samme forhold der gør sig gældende hos andre forbrugere med samme askeproblem?
Jeg har jo ikke slaggeproblemet, men mit anlæg står også lunt i bryggerset.
Det var en spændende vinkel på sagen :great:
mvh
ktm


palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af palau » 20 nov 2007 20:00

Ulrik skrev:Jeg har lige være denne tråd igennem.
Der opleves slaggeproblemer ved følgende anlæg:
  • Woody
  • DB stoker
  • Benekov Pl27
  • Multi22
  • Scotte
  • Baxi
  • Benekov R15
Jeg kan da tilføje Gejs til listen. Jeg synes dog de varmer rigtig godt og giver meget lidt aske. Slaggen kan jeg sagtens leve med og min Gejs har ingen problemer med at snegle dem ind.

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Mr. X » 20 nov 2007 20:12

Guldsmeden skrev: Nix !

Mit fyr står lunt og godt.
Samme gør mit - selvom det er uopvarmet ! Jeg vil nu sige at producenterne har et seriøst problem hvis et fyr ikke skulle kunne arbejde i et rum med lav temperatur ! Så er der sku noget i konstruktionen der skal laves om ! Jeg har altid en behagelig temperatur i fyrrummet selvom det er uisoleret. At luften skulle være fugtig vil jeg - uden vi behøver komme ind på langhårede diskussioner- mene ikke er korrekt, da varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft - hvorfor det er godt at lufte ud i gamle fugtige huse i frostvejr.

Så - uden vi lader diskussionen rende ud i retning af luftfugtigheder, temperaturer osv - vil jeg mene at producenterne har at levere en vare der kan benyttes i vores klima, under givne forhold så som almindeligt bryggers - til uopvarmede rum i ladebygninger.

Jeg er ihvertfald ikke tilfreds med at mit fyr ikke kan fyre med træpiller uden problemer - så jeg vil mene der er en konstruktionsfejl i enten herden eller brænderhovedet - som jeg antager Liagro løser inden for overskuelig fremtid. Især nu da det IKKE er rentabelt at fokusere på korn som brændsel for tiden.
mvh
Allan

Guldsmeden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
Areal: 220 + 50m2 udhus
Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: ca. 7 T
Geografisk sted: Køge

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Guldsmeden » 20 nov 2007 22:26

Ulrik skrev:Jeg har lige være denne tråd igennem.
Der opleves slaggeproblemer ved følgende anlæg:
  • Woody
  • DB stoker
  • Benekov Pl27
  • Multi22
  • Scotte
  • Baxi
  • Benekov R15
+ Gejs

Lidt opsummering !

Ja jeg må sige at jeg har svært ved at se andre fællesnævnere end vores træpiller. - Det er jo vidt forskellige anlægs typer.
Slaggeproblemerne rammer jo åbenbart både "traditionelle" stokere, muldvarpe stokere, og faldrørs stokere.

Flere af anlæggene er enda kendt for at være særdeles ukrittiske mht. brændsels valg !
Andre igen, er enda ligefrem rene træpillebrændere, som fra fabrikantens hånd burde være optimeret til at kunne forbrænde netop.... Træpiller !!!

Sagen bliver kun mere speget af at andre med succes, benytter Stampemølle piller - Enda i anlæg af samme type som der hvor der er problemer. :shock:
Hvilket i min verden må betyde at det kun er nogle paller/sække den er gal med, - Eller de enkelte anlæg.

Men hvordan kommer vi det nærmere ?

Det er jo smadder ærgeligt for Stampemøllen, Hvis de rent faktisk har rent mel i møllen... Eller træ i posen, ... eller hvordan det nu er. :D
Men jeg synes altså at det er lidt suspekt, at vi pludselig er en lang række mennesker der pludselig oplever præcis de samme problemer,
med det samme produkt.
Jeg har aldrig haft slagger, med træpiller før.

Som jeg tidl. har nævnt, føler jeg mig faktisk ikke snydt. Kvaliteten var (for mig at se) i den lave ende, men prisen passede.
Jeg handler gerne med Stampemøllen igen, hvis de skulle lave et godt tilbud igen en dag. :great:
Ja. Faktisk kunne det måske enda være lærerigt, at prøve med en frisk palle. 8)

Og til sidst en opfordring.

Jeg kører nu på palle nr to fra stampemøllen, og oplever overordnet set, stadig det samme fænomen.
I retfærdigheden og nysgerighedens navn, slår jeg derfor fyrrumsdøren op på vid gab, for en hjælpsom stoker kyndig. (TM 3006 m ilt)
Jeg stiller naturligvis en kop friskbrygget kaffe og/eller en kold fyrrums pils til rådighed.
Det var da i hvertfald een måde at få rede på hvor/hvordan problemet opstår.
jeg bytter naturligvis også gerne et par poser piller. (Midt Sjælland)

Alternativt.... Skulle der mon være andre DB-stoker brugere der vil sende mig en PB med deres velfungerende træpille indstillinger ?
Jeg er villig til forsøgsvis at adoptere dem.
Tror dog desværre ikke at der er ret mange her på forumet, der har et anlæg som mit. :(

Men måske nogle af jer andre med slagger - og et mere udbredt anlæg - kunne prøve indstillingerne fra en anden der har held med Stampemølle piller ?

Eller måske Stampemøllen har nogle forslag til hvilke ændringer i vores indstillinger, der kunne have en gavnlig effekt ?
Hvis jeg var lokomotivfører på et damplokomotiv, ville jeg konstant hive i fløjten.

Tag vare på det uerstattelige !

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm » 20 nov 2007 23:17

Jeg er nu gået tilbage til mit restlager, 7-8 paller icon_frown.gif , af dyre "mærkevarepiller" og her ganske få dage efter har jeg igen driftstop og sidder nu og venter på at brænderen skal køle ned, så jeg kan komme til at rense den og få varme på for natten. En øvelse jeg kan se frem til hver 3-4. nat vinteren igennem :(

Ih, hvor jeg dog gerne ville bytte disse dyre piller med Stampemøllen piller!!! :great:
mvh
ktm


emanuelpetit
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2007 14:42

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af emanuelpetit » 22 nov 2007 10:01

Hej

Prøv træpiller fra http://www.dsh-traepiller.dk.

Deres priser ligger forholdsvis lavt og kvaliteten synes jer er i top.

Priser for træpillerne:
1 palle træpiller 1950 DKK.
2 paller træpiller 3850 DKK.
4 paller træpiller 7650 DKK.
8 paller træpiller 15100 DKK.

vh.emanuel

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 22 nov 2007 10:39

Lyder ikke til at være i den billige ende. Er for 900kg.
Men hovedsagen er jo, at du synes de er ok at fyre med.
Betyder det, at du har prøvet noget andet før?, evt Stampemøllens?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 22 nov 2007 23:49

I fortsættelse af tidligere indlæg i denne tråd omhandlende Stampemøllens pillers længde og hårdhed, kan jeg oplyse, at jeg i det forløbende døgn har haft 2 driftstop, hvor anlægget har vist ALARM- fejl optænding.

I begge tilfælde viste det sig, at herden var brændt helt ren for piller og kun begyndende askekage lå tilbage de sædvanlige steder. Dvs der var ikke ført piller frem af sneglen i brænderen og jeg troede, at nu var sneglen/gearet ødelagt.
Heldigvis var dette ikke tilfældet. Når jeg tog røret af studsen og kiggede ned i sneglen kunne jeg konstatere at den simpelthen var kørt fast i store lange piller, og fyret derfor var gået istå.
Efter at have frigjort sneglen kørte den fint igen. Men det skete altså 2 gange.

Det er klart utilfredsstillende, at brændslets hårdhed og længde skaber disse driftsproblemer. icon_frown.gif
Jeg frygter det vil ske igen, men min største frygt, er dog hvis snegl/gear bryder sammen. Hvem skal så betale?
Ifølge analyserapporten d.7/11-07 fra T.I. er diameteren på Stampemøllens piller 8 +- 0,5mm og længden <=5xD, dvs 40mm eller derunder, ud fra en spand på 15 kg. Det er jo ikke rigtig det samme jeg har kunnet finde. Mit parti indeholder piller på helt op til 60mm's længde.

Alene på baggrund af ovenstående mekaniske årsager, kan jeg helt klart ikke anbefale disse piller til en BioComfort og alle dens aflæggere. :(
Askeproblemet kan man måske leve med, såfremt man har tid og husker jævnligt, at rense herden for kager. Det er rimelig nemt i Opop, icon_cheesygrin.gif men ikke alle kedler yder denne luksus lige, at kunne lukke op og få fuld adgang til herden.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

hmn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24 sep 2007 16:07
Mit fyr: Scotte 16 kw på DOR 16 kw
Areal: ca. 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: forventet 5 tons

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af hmn » 27 nov 2007 10:33

Hej.
Jeg har tidligere omtalt tilsvarende problemer med mange lange hårde piller (8 mm fra Stampemøllen).
Vil gerne høre om erfaringer med 6 mm piller fra samme leverandør.
mvh. Henning

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Dyrehavevej » 27 nov 2007 13:13

Hej Henning

6mm fra stampemøllen kører fint her.
Hos mig er det kedlen der driller. Benekov R15 :(


Besvar