Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp.. Woody Black Star :/

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af EKP » 09 jan 2013 20:52

pso skrev:Ja det er et meget voldsomt forbrug.

Et så stort forbrug er ikke muligt uden at i kan komme af med varmen altså bruge den.
Kommer den ikke ind i huset skal den ud igennem skrostenen, så skal aftræk være flere hundrede grader varmt, er det det.
Jeg mistænker at huset og/eller rørene er for dårligt isoleret.
Har i f.eks gammeldags gulvvarme uden gulvvarme pumpeshunt kan det bruge rigtig meget varme hvis man skruer for højt op osv.
Har i det så prøv at lukke for det og se forbruget et døgn efter.

Woody/scotte er et forkert valg til udlejning, her burde udlejer havde valgt et fuldtautomatisk pille fyr som så koster 3 gange så meget som en woody.
Woody/scotte er faktisk avancerede modeller som kan give en meget høj effektivitet, men det kræver en korrekt og løbende vedligeholdelse og justering.
Med stort forbrug skal man nok rense og justere fyret mindst en gang om måneden.
Det er faktisk udlejers problem men det bliver nok umuligt for jer at håndhæve at udlejer skal udskifte woody eller bekoste en VVS mand hver måned.
Har I lyst til at slås kan I måske få hjælp hos huslejenævnet, men jeg tror det bliver en svær kamp.

Tilbage er der kun 2 muligheder enten må I flytte eller lære at vedligeholde og justere fyret og varmesystemmet iøvrigt.
Mit bedste råd er at I forlanger at udlejer bekoster en montør i det nødvendige antal timer som det tager at give jer et kursus.

Det er muligt at lære det ved at læse manualer og få hjælp via stokerpro, men I skal regne med at investere mange timer.
Jeg har nok brugt mindst 40 timer på at lære min woody at kende og jeg havde en del viden om varmestystemer i forvejen.
Jeg synes så det er sjovere end reality TV, men synes man ikke det er sjovt, eller har lidt sans for teknik kan det bliver hårdt arbejde.
Først og fremmest skal i nok gå lidt systematisk til værks ellers taber man nemt overblikket i denne process.

Før nogen får lyst til at kigge forbi skal i skrive i profil hvor i bor, og så tror jeg i skal regne med at hoste op med noget mere end en kop kaffe.

Som sagt tror jeg ikke jeres problem kun er fyret, forbrugs siden skal der nok også kigges på, men fyret skal selvfølgelig renses og justeret.
Såfremt i kan beskrive huset og varmeinstallation kan vi måske gætte hvor i skal sætte ind.

Skal i igennem med hjælp fra stokepro var det nok bedst at I havde en fulgte og guidede jer, men jeg har for travlt kan være væk fra forum i mange dage eller uger,
og iøvrigt er der mange der har langt mere erfaring med woody end jeg har.

god arbejdslyst
Jeg er enig i det meste der er skrevet. Det eneste jeg lige vil tilføje er at sådan 2 huse der skal varmes op hver for sig med varmt vand til 2 beboelser - øget varmetab osv. godt kan bevirker at I rent faktisk har et rigtigt højt forbrug. Hvis det er sådan et par ældre huse/landejendom som det lyder til at være så kan de virkelig rykke nogle Kw. Til sammenligning bruger jeg ca. 35 kg. om dagen på min ejendom hvor jeg bor med min kæreste. Der er tip-top rørisolering ind til huset (50 mm. rockwool) og splinter nye Velfac vinduer i det meste af huset. Alligevel betyder dårlig hulmursisolering, dårlige yderdører, og ringe isolering på loftet af forbruget er ret højt på de ca. 170 m2. vi varmer op. Både antallet af beboere og den omstændighed at I er delt i 2 lejemål betyder at I bør bruge noget mere end mig - og mit fyr kører altså som det skal.

I skal derfor nok ikke forvente at en justering kan udrette mirakler - men selvfølgelig vil der være en gevinst ved at få fyret justeret. For man kan jo se på billederne at den ikke får brændt pillerne helt af. Skal forbruget rigtig langt ned handler det nok mere om isolering af hus og rør. Mange gamle ejendomme har været opvarmet med brænde eller halmfyr og der ryger altså temmelig mange kw gennem sådan en kedel der banker afsted.

Hvis jeg var dig ville jeg også:

1: Få justeret fyret af en StokerPro bruger der lige kan give et hurtigt kursus
2: Få lukket for radiatorerne for at se om I har et voldsomt rørtab fra fyr -> radiator
3: Lave lidt udforskning af ejendommens isoleringstilstand. Spørg udlejer, gå op på loftet og måle osv. Alternativt kan I slukke for fyret og se hvor hurtigt temperaturen falder i beboelsen.

V.h. Emil


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af pso » 09 jan 2013 21:15

Helt enig med EKP

Metomica
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 jan 2013 21:36
Mit fyr: Woody Black Star 30
Areal: 230
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6400

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af Metomica » 09 jan 2013 21:26

Takker for svar :)

Vi er som sagt to lejligheder, vi bor som sagt i den store og med to børn. Lejligheden ved siden af på 70 m2 er helt nyrenoveret, der er gulvvarme i både vores badeværelse og i hendes, vi har dog ikke meget varme på derinde, hende inde ved siden af er flyttet ind for 1 måned siden, så ved ikke helt hvor meget hun bruger. Vi har forresten brændeovn i vores, som vi har gang i rimelig tit når det er rigtig koldt, den står i stuen, men med døren åben varmer den godt ud i køkkenet også. Der er der naturligvis slukket for varmen i mens.

Det er en nedlagt landejendom vi bor på, store rum, men vi er gode til at have en jævn temperatur inde ved os og synes vi sparer på varmen. Det med rørene ved jeg ikke helt noget om, men fyret er knap et år (til februar) og der er isolering om rør osv ind til lejlighederne, efter hvad jeg kan se.

Vi vil rigtig gerne lære selv at indstille det, meget gerne, da det som sagt er os der står for at fylde piller på, rense osv. Vi har læst meget i de link længere oppe i indlægget, med indstillinger osv. men det er nemt at læse, det er noget andet at gøre, når man ikke helt er inde i det :/ skal lige siges at varme er incl. i huslejen, så i princippet kunne vi jo være ligeglade med om fyret ikke kører optimalt, da vi ikke betaler for pillerne :/ Men må indrømme jeg ikke bryder mig om det kører som det gør :( Vi har en god udlejer og han har haft fat i VVS mange mange gange.. Men det er aldrig lykkedes dem at få det helt til at køre..Jo lidt i sommers, hvor det faktisk kørte OK, dog stadig med underlig aske. Kan man evt. kontakte dem der producere Woody og få dem til at kigge på det eller ? Da vi flyttede ind, boede der et yngre par ved siden af, hvor ham manden havde pillet en del ved fyret, så det kørte helt forkert :/ Aner ikke hvor længe det havde stået sådan :/

Det kørte på KW piller 8 mm. (mener jeg de hedder) da vi flyttede ind, men han skiftede så for 2 mdr. siden til German Pellets også 8mm. vi har idag modtaget 3 tons, og det er cirka forbrug til 2 mdr. Da vi rensede det idag, lå der en kæmpe klump på risten :/ Mine svigerforældre har også pillefyr, de bruger 3-4 sække i ugen :O det er hvad vores bruger i døgnet. Og det er bestemt ikke koldt hjemme ved dem ;) De havde også en masse bøvl med deres i starten, men efter en fra firmaet kom og indstillede det, kører det kanon.

Skal lige siges at vores udlejer slet ikke har forstand på fyret heller, han bor langt herfra, så det er os der står for det meste, selvfølgelig kan vi ringe hvis det bliver akut. Men træls konstant at skulle have fat i VVS'erne og ikke få noget ud af det alligevel :( har kontaktet flere hernede, for at få noget mere vejledning, men uden held :/

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af pille bruger » 09 jan 2013 22:13

Ja, I har mulighed for at få et besøg fra NBE
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/sos-/o ... esoeg.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af EKP » 10 jan 2013 18:59

Metomica skrev:Takker for svar :)

Vi er som sagt to lejligheder, vi bor som sagt i den store og med to børn. Lejligheden ved siden af på 70 m2 er helt nyrenoveret, der er gulvvarme i både vores badeværelse og i hendes, vi har dog ikke meget varme på derinde, hende inde ved siden af er flyttet ind for 1 måned siden, så ved ikke helt hvor meget hun bruger. Vi har forresten brændeovn i vores, som vi har gang i rimelig tit når det er rigtig koldt, den står i stuen, men med døren åben varmer den godt ud i køkkenet også. Der er der naturligvis slukket for varmen i mens.

Det er en nedlagt landejendom vi bor på, store rum, men vi er gode til at have en jævn temperatur inde ved os og synes vi sparer på varmen. Det med rørene ved jeg ikke helt noget om, men fyret er knap et år (til februar) og der er isolering om rør osv ind til lejlighederne, efter hvad jeg kan se.

Vi vil rigtig gerne lære selv at indstille det, meget gerne, da det som sagt er os der står for at fylde piller på, rense osv. Vi har læst meget i de link længere oppe i indlægget, med indstillinger osv. men det er nemt at læse, det er noget andet at gøre, når man ikke helt er inde i det :/ skal lige siges at varme er incl. i huslejen, så i princippet kunne vi jo være ligeglade med om fyret ikke kører optimalt, da vi ikke betaler for pillerne :/ Men må indrømme jeg ikke bryder mig om det kører som det gør :( Vi har en god udlejer og han har haft fat i VVS mange mange gange.. Men det er aldrig lykkedes dem at få det helt til at køre..Jo lidt i sommers, hvor det faktisk kørte OK, dog stadig med underlig aske. Kan man evt. kontakte dem der producere Woody og få dem til at kigge på det eller ? Da vi flyttede ind, boede der et yngre par ved siden af, hvor ham manden havde pillet en del ved fyret, så det kørte helt forkert :/ Aner ikke hvor længe det havde stået sådan :/

Det kørte på KW piller 8 mm. (mener jeg de hedder) da vi flyttede ind, men han skiftede så for 2 mdr. siden til German Pellets også 8mm. vi har idag modtaget 3 tons, og det er cirka forbrug til 2 mdr. Da vi rensede det idag, lå der en kæmpe klump på risten :/ Mine svigerforældre har også pillefyr, de bruger 3-4 sække i ugen :O det er hvad vores bruger i døgnet. Og det er bestemt ikke koldt hjemme ved dem ;) De havde også en masse bøvl med deres i starten, men efter en fra firmaet kom og indstillede det, kører det kanon.

Skal lige siges at vores udlejer slet ikke har forstand på fyret heller, han bor langt herfra, så det er os der står for det meste, selvfølgelig kan vi ringe hvis det bliver akut. Men træls konstant at skulle have fat i VVS'erne og ikke få noget ud af det alligevel :( har kontaktet flere hernede, for at få noget mere vejledning, men uden held :/
Nu skriver du at I også bruger brændeovnen en del som supplement - den giver alligevel en del varme så der er ingen tvivl om I har et ret højt forbrug der er potentiale for at få bragt ned. Der er ikke lige nogen for Stokerpro i nærheden af Sønderborg der har tilbudt sig endnu så I kan selvfølgelig overveje at kontakte NBE. Jeg vil i hvert fald fraråde jer at benytte en tilfældig VVS-mand der kun har et overfladisk kendskab til woody'en. I jeres tilfælde handler det nok om finjusteringer og det kræver en solid erfaring. En ting du selv kan gøre er at smutte op på taget og få målt røgtemperaturen med et stegetermometer - så ved vi hvor meget energi der ryger ud denne vej.

Du kan også stadig lave tricket med at slukke fyret eller skrue ned for radiatorerne for at blive lidt klogere på isolering af hus og rør. Hvis huset bliver koldt efter ½ time så er der nok et eller andet galt. Nu skriver du også at det ser ud til at der er rørisolering meeen der er altså forskel på isolering skal du lige være klar over - 10 mm. skum er altså ikke lige så effektivt som 50 mm. rockwool.

Du har fået nogle arbejdsopgaver fra folk her på sitet men vi kan jo ikke lave alt det praktiske benarbejde som det kræver for at blive klogere på det hus hvor du bor. Det er noget du selv må igang med :great:

Du kan altid skrive når du har fundet ud af noget mere.


Metomica
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 jan 2013 21:36
Mit fyr: Woody Black Star 30
Areal: 230
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6400

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af Metomica » 10 jan 2013 20:31

Vi bruger ikke meget varme, brændeovnen er tændt engang imellem, mest for hyggens skyld :) og fordi den giver en god varme og som sagt bliver der slukket for radiatorer imens :)
Jeg synes vi sparer meget, korte bade osv. Ved som sagt ikke hvad hende ved siden af bruger da hun ikk har boet der længe :/
Vi ville bare gerne lære hvad de forskellige ting betyder på fyret, hvordan asken skal se ud for at den udnytter pillerne rigtigt, satte også billeder ind herinde.. Det er svært når vi før boede med fjernvarme hvor vi intet skulle indstille ;)

Jeg giver helt ret i at det er for dumt at få en VVS ud som ikke ved noget, men han fortalte at han før havde sat er Woody op, så ville tro det var noget han havde forstand på :/

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af EKP » 10 jan 2013 21:04

Metomica skrev:Vi bruger ikke meget varme, brændeovnen er tændt engang imellem, mest for hyggens skyld :) og fordi den giver en god varme og som sagt bliver der slukket for radiatorer imens :)
Jeg synes vi sparer meget, korte bade osv. Ved som sagt ikke hvad hende ved siden af bruger da hun ikk har boet der længe :/
Vi ville bare gerne lære hvad de forskellige ting betyder på fyret, hvordan asken skal se ud for at den udnytter pillerne rigtigt, satte også billeder ind herinde.. Det er svært når vi før boede med fjernvarme hvor vi intet skulle indstille ;)

Jeg giver helt ret i at det er for dumt at få en VVS ud som ikke ved noget, men han fortalte at han før havde sat er Woody op, så ville tro det var noget han havde forstand på :/
Jeg vil næsten være så grov at sige at hvis VVS'eren ikke selv har en Woody/Scotte eller lignende pillefyr privat ELLER stort set lever af at montere disse typer fyr så kan han ikke lære dig noget som du ikke selv kan eksperimentere dig frem til på en eftermiddag. Han kan (sikkert) montere det korrekt og lave en grovjustering men resten kan du bestemt ikke forvente. Og du skal være opmærksom på at selv en ekspert her fra forum vil skulle bruge noget tid på at lære netop DIT fyr at kende med den skorsten, pumper, forbrugsmønster, pilletyper osv. som du bruger. Du kan jo købe et kvart ton piller for de 500 kr. det koster at have VVS'eren gående i timen og lave sådan nogle finjustering.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af pso » 13 jan 2013 23:59

Til fyret vil en NBE montør som også giver jer et lille kursus være sagen, bemærk det skal nok være mindst 2 timer for at han kan både at justere det og lære jer noget om det.
Du skriver godt nok det er ny renoveret, men det betyder ikke nødvendigvis at det er god isoleret,
De nævner gulvvarme i badeværelserne! Sidder der en gulvvarmeshunt shunt med en pumpe eller kører varmen direkte i gulvet ligesom en radiator. så der kun er en radiator termostat?
Jeg har sådan et beton gulv med direkte gulvvarme i et 4 m2 badeværelse, Såfremt jeg skruer den op fra 2 til 5 på termostaten så der bliver dejligt varmt istedet for et lunkent gulv så øger jeg mit samlede forbrug med 50%. Det gulv er nemlig IKKE ordentlig isoleret og støbt sammen med fundament, hvilket er meget almindeligt især ved ældre gulve.
Må men når det er udlejer der betaler pillerne er problem jo ikke så stort, så skal i bare slæbe lidt mere. Det er jo heldigvis mere miljø venlig brændsel end olie.
Udlejer kan jo overveje at få lave et par gulvvarmeshunte til de badeværelser, men det er jo langt fra gratis at få lavet den slags.

mentaly
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12 jul 2011 09:04
Mit fyr: woody 20kw
Areal: 340
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: 10-55
Årligt forbrug: 9 Tons

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af mentaly » 14 jan 2013 09:17

Hej lige til sammenligning, så har vi 340 kvm vi opvarmer med en 20 kw woody vi bruger pt cirka 45 kg om dagen på at lave varme og varmt vand, huset er sådan medium isoleret, men udlejer hos jer må da have en formodning om stort varmeforbrug, siden de har sat en 30 kw woody ind. Indstillinger ned foran dyret med den bærbare og start med de grundlæggende indstillinger, det er det eneste rigtige, gå stille og roligt frem, start med at kigge menyerne igennem, se flammen og prøv at lave en afvejning selv, der er ikke noget avanceret. Hvilken type skorsten har i, er der trækstabilisator ?. Forbruget ja som du selv siger så bor der en ung dame i den anden lejlighed, de unge damer jeg kender vil gerne have 23-24 grader indenfor :), spørg hende da hvordan og hvorledes, hun bor der da også, hun ma da osse have en intersse i der er varme hele tiden.
Med venlig hilsen

Overfyr passer på Nyholm gods :-)

Fyrdata online http://users.telenor.dk/~dsl192260/pillefyr

Metomica
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 jan 2013 21:36
Mit fyr: Woody Black Star 30
Areal: 230
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6400

Hjælp.. Woody Black Star :/

Indlæg af Metomica » 14 jan 2013 12:09

Hej igen :)

Vores udlejer er nok blevet taget lidt ved røven ang. Fyr :/ han aner intet om det og ham der satte det op har ikke sat ham ind i det overhovedet.. Det var meningen der skulle have været to lejligheder oven på på, men det måtte han droppe da huset er fredet og der må derfor ikke laves nye :/ et mindre fyr havde sagtens have kørt det uden problemer, det sagde VVS manden også..

Ja, ved godt at unge piger gerne vil have de varmt ;) men uanset hvad, så skal fyret jo brænde pillerne optimalt :) det kører pt sådan at da vi tømte askeskuffen igår morges var den knap halv fuld med underlige pillestykker der bare ligger og brænder ud i bunden, allerede samme aften :/


Besvar