Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gravearm til 3-punktsophæng

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 19 aug 2012 11:32

Landlyst » 19 Aug 2012, 08:40 skrev:Puha sad lige og bladrede lidt i det NL katalog..... :shock: Fork i hel.... så ka jeg skisme godt forstå du synnes det kunne være en fordel at købe... icon_cheesygrin.gif Men det vil skisme undre mig meget at det så er den pris de reelt lejer ud til, for så bliver det dælme dyrt at drive forretning.... 8)
Jeg kan godt se at det katalog du henviser til er væsenligt billigere. De priser tror jeg ikke jeg kan skaffe grej til her i nærområdet - muligvis fordi NJ sidder på en stor del af markedet. Deres priser er sikkert billigere hvis man er håndværker og lejer hos dem ofte men det er jeg jo ikke. Der er et andet mindre udlejningsfirma men deres priser er ikke ret meget billigere - i hvert fald ikke da jeg skulle leje et motoriseret pælebor for et par år siden. Jg vil dog lige undersøge hvad de skal have for deres minigravere...jeg kan nemlig huske de lavede et ok weekendtilbud hvor jeg lånte det fredag kl. 15.00 og afleverede det tidligt mandag morgen. Fik det til lidt under 2 dages leje tror jeg nok. Deres udvalg af maskiner er langt mindre men mon ikke de har en minigraver der kan løse mine opgaver - det er jo ret meget en standartvare jeg skal bruge.

Mht. tidsforbruget så er jeg ret meget GDS og kan lave det meste. Jeg har imidlertid kørt rundt med en Staldkat en dag og det tager liiige nogle timer at blive dus med den og det forventer jeg også det gør med en minigraver. Den tid jeg kommer til at bruge på projekterne bliver derfor også noget længere da det er nye opgaver og jeg ved per erfaring at ting altid tager længere tid end forventet ved renovering. Jeg har slet ikke tal på alle de gange jeg er stødt på uventede udfordringer der har forhalet projekterne.

Men det er da godt at høre at det kan gøres billigere det motiverer mig da til at undersøge markedet noget mere. Hvis jeg kan finde en realistisk pris så vil jeg også foretrække at leje da der er mindre risiko forbundet med den løsning. Alternativt kunne jeg få en snak med en nabo der bor et stykke væk og forhandler sælger/køber/bytter maskiner. Det kunne jo være han ville lave en ordning med salg af en minigraver med aftale om efterfølgende tilbagekøb efter et års tid. I tilfælde af nedbrud står jeg selvfølgelig selv med risikoen.

Tak for in-put Landlyst.

Emil


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 19 aug 2012 21:15

http://www.j-p-s.dk/files/pdf/pdf/jps_prisliste.pdf Der er priserne da fornuftige.. Så tror nu også at du ka få det ved NL eller andre til den pris... icon_cheesygrin.gif

Hehe ja det er ikke noget alle bare kan, og nogen lære det så aldrig... icon_cheesygrin.gif Men har man lidt flair så ka det nemt læres....

Husk lige at den med septiktanken kræver en aut. kloakmester :great: Men du må jo gerne grave, han skal bare være med til at samle det... Så har han også garanti forpligtelsen... :great:

Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Cyberfox » 20 aug 2012 12:20

Hej,

Jeg har for 2 år siden haft de samme overvejelser, men blev frarådet at købe gravearm til lift. Som minimum skulle det være den type med en støtteramme der går under traktoren, ellers ødelægger du din 3punkts lift.

Jeg brugte i stedet 20000 på en gammel ford rendegraver, den var der dog en del motorproblemer med så den blev skiftet med en MF 50BX fra først i 80'erne. Den er jeg meget glad for, og sådan en gammel Perkins diesel kører jo evigt så længe den har olie & vand på.

Det er faktisk utroligt hvor uundværlig den bliver når man har en landejendom.
MVH
Christian

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 20 aug 2012 18:47

Landlyst » 19 Aug 2012, 21:15 skrev:http://www.j-p-s.dk/files/pdf/pdf/jps_prisliste.pdf Der er priserne da fornuftige.. Så tror nu også at du ka få det ved NL eller andre til den pris... icon_cheesygrin.gif

Hehe ja det er ikke noget alle bare kan, og nogen lære det så aldrig... icon_cheesygrin.gif Men har man lidt flair så ka det nemt læres....

Husk lige at den med septiktanken kræver en aut. kloakmester :great: Men du må jo gerne grave, han skal bare være med til at samle det... Så har han også garanti forpligtelsen... :great:

hehe....det var sjovt nok lige nøjagtigt jps jeg henviste til i mit forrige indlæg - her lejede jeg et pælebord og det er nemlig til at handle med (ikke så let med NL). Nog er deres materiel ikke så slidt ved NL (det har vel sin logiske forklaring pga. prisen 8) ). Jeg kan snakke med dem om et weekendtilbud.

Det er dog også rigtigt hvad cyberfox skriver - at når man har en landejendom så bliver en rendegraver hurtigt uundværlig. Ud over søen og bækken har jeg også et hav af stier der ville være fede at få etableret ordentligt.....kæresten har også både en ridebane og ny stald på ønskelisten.

Vdr. kloak så er jeg helt med på reglerne. Jeg er nok GDS-mand til at vide hvad jeg må lave og hvad jeg ikke må lave :great: I mit tilfælde bliver det heller ikke sådan en nem lille opgave at etablere 3-kammertank. Den gamle septic står på den ene side af huset og jeg vil have flyttet den nye over på den anden side af huset da alle rum med afløb er på denne side. Der skal laves nye rør til 2 badeværelser og et bryggers der skal gennem facaden og samlet et eller andet sted. På vejen skal de forbi både en gammel vandbrønd, gårdspladsen, et fliseområde og et bed fuld af gamle træer og buske....jojo jeg glæder mig :twisted:

Jeg er dog hermed gået bort fra idéen om gravearmen.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 20 aug 2012 23:20

EKP » 20 Aug 2012, 18:47 skrev:
hehe....det var sjovt nok lige nøjagtigt jps jeg henviste til i mit forrige indlæg - her lejede jeg et pælebord og det er nemlig til at handle med (ikke så let med NL). Nog er deres materiel ikke så slidt ved NL (det har vel sin logiske forklaring pga. prisen 8) ). Jeg kan snakke med dem om et weekendtilbud.

Det er dog også rigtigt hvad cyberfox skriver - at når man har en landejendom så bliver en rendegraver hurtigt uundværlig. Ud over søen og bækken har jeg også et hav af stier der ville være fede at få etableret ordentligt.....kæresten har også både en ridebane og ny stald på ønskelisten.

Hehe Se så er vi jo også der ovre hvor du jo har meget mere du kan bruge en maskine til... Der vil jeg så nok forslå en rendegraver, og så leje en hvor den ikke ka bruges... :great:
Hvis du har i sinde at gøre det rigtigt godt og have en stærk maskine, så skal du finde en Hydrema som har kørt ved cirkus milli... De er nemlig ikke slidt ret meget.... icon_cheesygrin.gif Det er en dyr maskine, men den er stærk og kan både doze og grave hvor andre rendegravere giver op.. Og så er den jo dansk... :great:

Vdr. kloak så er jeg helt med på reglerne. Jeg er nok GDS-mand til at vide hvad jeg må lave og hvad jeg ikke må lave :great: I mit tilfælde bliver det heller ikke sådan en nem lille opgave at etablere 3-kammertank. Den gamle septic står på den ene side af huset og jeg vil have flyttet den nye over på den anden side af huset da alle rum med afløb er på denne side. Der skal laves nye rør til 2 badeværelser og et bryggers der skal gennem facaden og samlet et eller andet sted. På vejen skal de forbi både en gammel vandbrønd, gårdspladsen, et fliseområde og et bed fuld af gamle træer og buske....jojo jeg glæder mig :twisted:

Hehe godt nok :great: :great: Ja det er jo godt med lidt udfordringer icon_cheesygrin.gif

Jeg er dog hermed gået bort fra idéen om gravearmen.

:great: :great: :great:


Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Givet likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Lars Hansen » 20 aug 2012 23:59

Der er mange af de større udlejningsfirmaer som har ganske høje listepriser. Men skal man bruge en eller flere maskiner mere end en dag, kan man altså sagtens få det til en noget anden pris.
Jeg har selv lidt maskiner som jeg lejer ud og tager 700 for en minigraverfor pr dag hvis det er mere end en dag.

Men køber man en maskine til fornuftige penge, kan man jo også bruge den til de projekter man har og så sælge den igen.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen

Snitteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 jan 2011 17:02
Mit fyr: JA stoker
Areal: 146 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: 8 kg
Årligt forbrug: 3,5 ton
Geografisk sted: Lemvig

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Snitteren » 19 sep 2012 17:09

Jeg har købt sådan en gravearm for 10 år siden og er meget glad for den. Du skal ikke ind i førerhuset for at flytte den, du hæver støttebenene og skubber traktoren frem, det går i 9 ud at 10 gange. Jeg har en altid gravemaskine når jeg skal bruge den, og traktoren har jeg jo alligevel. Jeg har gravet meget med den. Drænarbejde, sokkel til nyt hus, havebassin og kloarkeret omkring huset, det var selvfølgelig i samarbejde med aut. kloarkmester, men sparede at betale for gravemaskine. Den har tjent sig ind mange gange. icon_cheesygrin.gif

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 12 jan 2013 21:04

Jeg ved godt det er en gammel tråd jeg finder frem igen men er der nogen der har erfaring med sådan en bandit:

http://www.guloggratis.dk/maskiner/land ... 929-graver

Hvis det primært er til at grave faskiner, rør og måske en 3-kammertank? Jeg tænkte at den er ret billig og der er ikke vildt meget der kan gå i stykker. Den skal jo ikke flyttes vildt meget rundt til de projekter jeg skal lave så det gør ikke så meget at den ikke er på bælter.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af Landlyst » 12 jan 2013 21:08

Nejnej den er slet ikke egnet til at grave med... Den er lavet til at grave en grav på kirkegården..

Og den bliver sgu svær at sælge igen... Tag nu og brug pengene på at leje en rigtig minigraver eller brug lidt mere og køb en... Men den der bliver du helt sikkert træt af....

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Gravearm til 3-punktsophæng

Indlæg af EKP » 12 jan 2013 21:44

hvad er forskellen på et hul til en kiste og et hul til en faskine.... bortset fra indholdet hehe....:-)


Besvar