røg i fyrrum vling25

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
flemmingk100
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15 jun 2011 20:03

røg i fyrrum vling25

Indlæg af flemmingk100 »

hej .
nu har jeg endelig fået mit vling 25 til at køre og det virker fint .
men nu er hele fyrrummet fuld af røg når det er i drift , jeg har læst at nogle fyr skal have pakning mellem sneglrør og yder rør ,er det også tilfælde med en vling25??
røgen kommer op af magasinet!

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

røg i fyrrum vling25

Indlæg af KristianVilhelm »

Prøv i første omgang at skrue op for din røgsuger, når jeg kører på korn skal jeg sætte den noget op.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

røg i fyrrum vling25

Indlæg af mgmone »

Hej Flemming
Tjek først om dine retradere er monterert således at nederste "buk" i hver side vender ind mod midten, vender de udaf blokerer de for trækket i kedlen, der skal være fuget med varmefast silikone mellem foring og sneglrør, skru de 4 bolte som holder sneglrør fast til kedel ca 1 cm ud, træk derefter magasin 1 cm væk fra kedel fyld op med silikone rundt om foring spænd sammen.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
flemmingk100
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15 jun 2011 20:03

røg i fyrrum vling25

Indlæg af flemmingk100 »

tak hjælpen karsten ;-)
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

røg i fyrrum vling25

Indlæg af Michael_B »

mgmone skrev:Hej Flemming
Tjek først om dine retradere er monterert således at nederste "buk" i hver side vender ind mod midten, vender de udaf blokerer de for trækket i kedlen, der skal være fuget med varmefast silikone mellem foring og sneglrør, skru de 4 bolte som holder sneglrør fast til kedel ca 1 cm ud, træk derefter magasin 1 cm væk fra kedel fyld op med silikone rundt om foring spænd sammen.
Hilsen Karsten
Jeg er begyndt at få samme problem med mere og mere røg i magasinet, men jeg fatter ik lige det Karsten skriver, ved slet ik hvor jeg skal begynde, jeg er sgu lidt nervøs for at pille ved det, vi er jo helt afhængig af at fyret kører.

Er der nogen der ved om der er en benekov "nørd" her i nordjyllands området?

flemmingk100
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15 jun 2011 20:03

røg i fyrrum vling25

Indlæg af flemmingk100 »

hej. så skal jeg prøve at forklare lidt.
dine retarder er nogle "blikplader " der er bukket så de ligner lidt en mussetrappe (sik sak) disse hænger ned fra toppen af dine kedel i kedelrørne . og som carsten skriver så skal det nederste buk vende ind mod midten af kedelen på de to ydereste retardere.
du skal åbne toppe af dit fyr for at se dem, med det skal du jo også for at rense kedelen ;-)
en retarde skal bremse røghastigheden så røgen får afsat sin energi til kedelen inden den ryger i skorstenen.
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

røg i fyrrum vling25

Indlæg af Michael_B »

Aah ja dem der, ja dem har jeg haft oppe når der skal renses mgwjdg tror faktisk atwdd vender forkert efter hvad jeg kan huske, der sidder 3 i mit fyr hvor den ene af dem mangler et buk på en lamel ca midt på, skal den være sådan eller?
flemmingk100
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15 jun 2011 20:03

røg i fyrrum vling25

Indlæg af flemmingk100 »

mine er tre ens .;-)
Brugeravatar
Michael_B
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 135
Tilmeldt: 07 nov 2012 18:13
Mit fyr: Benekov V-Ling 25 (2001)
Areal: 182 (2 plan)
Brændsel: Træpiller (GB Træpiller)
Fremviser gerne i postnummer: 9550
Dagligt forbrug: 30-40kg (24 Timer)
Geografisk sted: True, Mariager

røg i fyrrum vling25

Indlæg af Michael_B »

Men det er vel ik kun derfor at den er begyndt at ryge fra magasinet? jeg har en fornemmelse at det også er pga aske ved stenen og deromkring fordi de første par gange hvor jeg har lavet den månedelige rengøring har jeg ik haft noget til at dække for retorten så en del aske er røget ned hvor pillerne kommer op
flemmingk100
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15 jun 2011 20:03

røg i fyrrum vling25

Indlæg af flemmingk100 »

så blev det vinter igen og benkoven skulle igang igen røg problemet fra sidst år var stadig ikke løst så gode dyr var rådene.
efter at have læst mange steder at det bare var de 2 -4 huller inde i luftkassen på trakten der var stoppet der skulle være problemet .men at rense dem ud hjalp ikke en skid. nu er de lukket og nu virker det hele som det skal . ingen røg i pille kasse og snegl rør er ikke varmt. ;-)

Besvar