Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
dannidines

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af dannidines » 04 jan 2013 00:33

Hej forum,

Efter en mekanikker fra jobbet fortalte mig som hans oplevelser med tec2000 fra Danco, så jeg blevet nysgerrig..

Skodaen bruger lidt olie - nuvel, indenfor tolerancerne for den type motor, men det er også 1L / 1000 km = svært ikke at overholde:-) og ved koldstart laver den ganske kortvarigt lidt ventilstøj..

Se, min er en Fabia og mekanikerens var en Octavia og hans bil laver ikke ventilstøj eller bruger olie mere.. Så tænker mig min 1.4 16v 101hk med 152000 km på nålen skal have sådan en kur nu jeg skal skifte olie, eller hvad?! Det koster vist cirka 300 kr for 1L og der skal kun 4-6% i motorolien, så der er til et par gange... Men er det noget pjat, eller virker det som han siger?

Erfaringer anyone?


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af Flammen » 04 jan 2013 01:56

dannidines skrev:.........og ved koldstart laver den ganske kortvarigt lidt ventilstøj...
ventilstøj ved koldstart skyldes tit at oliefilteret er tom, og skal fyldes inden der er tryk til de hydrauliske ventilløftere.
dette fænomen ses tit på biler med oliefilteret vendt på hovedet. olien løber fra fra filteret, når moteren er stoppet.
det skyldes mange gange dårlige/uorginale filtre. et ordentligt filter har en gummimembram/kontraventil der holder olien i filteret.

specialolier/additiver der lover guld og grønne skove, er nok en tro sag. på motorer der har mange km på bagen, skader det sikkert ikke

på turbomotorer bør man passe på, for "møllen" sidder ikke i lejer, men svæver på en oliefilm. det kan give problemer med brændte turboer = dyrt
på motorcykler kan det også være noget skidt, for mange af dem har kobling i oliebad. koblingen kan ikke tåle det :oops:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af Bigfoot » 04 jan 2013 06:47

hvis din fabia bruger olie, så tjeck lige de åbenlyse ting først....

vi har selv en fabia, og skoda har altså en dårlig skavank med at oliedækslet bliver utæt. Det kan ses ved at når du kigger ved oliedækslet, så er der vådt at olie rundt om hele tiden.

det koster en 50'er for et nyt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af Hangaard » 08 jan 2013 00:02

Hej
Du efterlyser erfaringer med Tec2000.
Se disse videoer her http://www.youtube.com/watch?v=D3LkOY3gaPo & http://www.youtube.com/watch?v=xjilWqr18c4
Mine egne erfaringer, Jeg har brugt det på en hel del bile efterhånden og der hvor jeg virklig har kunnet se en forskæl er at det tager meget længre tid før olien bliver sort, og det hænger meget godt sammen med at olie intervallerne kan hæves og derved koster det dig inte at anvende det.
Tec 2000 har jeg brugt i både gearkasse og motor (bemærk må ikke anvendes i Automatgearkasse) men kan anvendes i hydralik og en hel del andre steder, bruger også deres rustløsnenden spray olie og bedre olie finder du ikke.

Anvendes også i borvandet i maskin industrien hvor det forlænger holdbarheden betydeligt på skærende værktøj.
Olien nedsætter friksionen og har en rensende effekt på motor, det indeholder ikke Teflon og det vil sige det sætter ikke et lag på dele i motoren som fks. swedol ville gøre.
men regn ikke med at du kan reperer en slidt ½ død motor med det, for det kan ingen produkter, det er meningen det skal bruges mens bilen stadig er ny eller nyre og er sikker på det vil forlænge bilens levetid hvis det anvendes efter forskrifterne.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

levi

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af levi » 08 jan 2013 00:09

dannidines skrev:Hej forum,

Efter en mekanikker fra jobbet fortalte mig som hans oplevelser med tec2000 fra Danco, så jeg blevet nysgerrig..

Skodaen bruger lidt olie - nuvel, indenfor tolerancerne for den type motor, men det er også 1L / 1000 km = svært ikke at overholde:-) og ved koldstart laver den ganske kortvarigt lidt ventilstøj..

Se, min er en Fabia og mekanikerens var en Octavia og hans bil laver ikke ventilstøj eller bruger olie mere.. Så tænker mig min 1.4 16v 101hk med 152000 km på nålen skal have sådan en kur nu jeg skal skifte olie, eller hvad?! Det koster vist cirka 300 kr for 1L og der skal kun 4-6% i motorolien, så der er til et par gange... Men er det noget pjat, eller virker det som han siger?

Erfaringer anyone?
Hvor kan man købe det henne ?


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af Hangaard » 08 jan 2013 00:21

fin deres forhandler her http://www.danco-oil.dk/
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af Hangaard » 08 jan 2013 00:36

Det er jo som nogle skriver nærmest en religion, men jeg har set effekten og ved det er godt.
Du skal jo nok regne med at der skal et par olie skift til før du får en effekt, hvis du får en effekt du kan føle.
første gang tilsætter du 4% ifg. Danco oil (men jeg har nu altid startet med de 6% (3dl til 5L motorolie) og første gang skal du skifte olie efter 5-6000km.
Herefter skulle du kunne hæve dine olieskift intervaller med ca. 50%, og sådan som jeg kender det passer det meget godt, der går meget længrer før olien bliver sort (regne ikke med 1gang det anvendes da det som sagt har en rensende effekt på motoren)
Jeg har altid brugt det både i motor og gearkassen (dog ikke automat gear) og det er også hvad jeg vil anbefale.
Og kan næsten ikke rose deres spray olie nok, prøv det.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

dannidines

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af dannidines » 08 jan 2013 04:43

Hej Hangaard,

Det er super med en reel bruger vurdering, det du skriver er netop min begrundelse for at ville tilsætte Tec2000 - bilen er fra 2004/2005 med 152000 km på nålen, så ganske vist ikke ny, men motoren er bestemt ikke død og er fuldt serviceret.. Som jeg skriver indledningsvis så holder den sig indenfor tolerancerne for VW anvisninger af olieforbrug på 1000 km, men den type motor er kendt for at bruge mere olie end gennemsnittet - dette skulle Tec2000 grundet sin hævne af bæreevne nedsætte, eller vokser træerne ind i himmelen her?!

Alt ialt, betyder det ikke noget for mig om det skulle bekoste 300 kr for en L, når der skal 4-6% i olieblandingen, såfremt det plejer bilens hjerte er det jo en investering:-)

Levi, det er da et "side produkt" du skal føre på dvcenter.dk, nuvel ikke så meget med VVS at gøre, men der er ikke pokkers mange forhandlere på Sjælland af det stads:-)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af Klaus » 08 jan 2013 05:40

Pudsigt jeg havde tribologi i går hvilket omhandler slid og additiver. Den billigste olie fra Lidl med et par dråber klor i har samme effekt som Danco olien der bliver vist i videoen. :dance:
Men klor er også et olieadditiv ! Alt handler om hvilke egenskaber du vil have i din olie.

dannidines

Erfaringer med Danco Oil Tec 2000

Indlæg af dannidines » 08 jan 2013 06:28

Klaus skrev:Pudsigt jeg havde tribologi i går hvilket omhandler slid og additiver. Den billigste olie fra Lidl med et par dråber klor i har samme effekt som Danco olien der bliver vist i videoen. :dance:
Men klor er også et olieadditiv ! Alt handler om hvilke egenskaber du vil have i din olie.
Jamen for faen, så hiver jeg skisme Fabiaen med i bassinet næste gang jeg skal til babysvømning med knægten - så får den både klor og bilvask - se det er 3 fluer med et smæk, babyplask, oliekur & bilvask - penge sparet :-) hehe..

Tror på dig Klaus, men når jeg en dag skal sælge bilen, så tror jeg sætningen "ja, og motoren er plejet med Danco oil Tec2000, så det ikke så ringe.." Lyder bedre end "ja, og motoren er plejet med Aldi olie & klor, så det ikke så ringe.." :-)


Besvar