Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af thy » 19 nov 2007 19:28

godt så :great:

min nabo havde 3 solfangere der blev sat op sidste år i septemper det skulle lige prøves af.. desvære nattefrost første nat :shock:

det gik de tapt ved... det var dog alm solfangere
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af Falck » 22 nov 2007 20:38

tnordholt skrev:Hej med jer,

Jeg har lige faaet gjort mit vacuum anlaeg faerdigt, sat op med 60 roer, motorstyring, temp styring og det hele, men jeg er noget nervoes for at der er noget galt med det da det ikke laver varme overhovedet.

Koebte hele anlaegget fra vvs grossisten og det er sat op helt efter manualen, men underligt nok kommer der ingen varme. Jeg testede et af roerene ved at laegge det udenfor midt paa dagen (det var dog overskyet) og kobberdimsen i enden af roeret blev end ikke lunt. Jeg ville mene det ville blive bare lidt varmt selv paa en overskyet dag? Jeg proevede det samme med andre roer og alle med samme resultat.

Nu er de alle sat op i manifolden men temp i manifolden stiger ikke engang en grad paa en alm overskyet dag, saa jeg frygter jeg evt. har gjort noget galt.

Er der nogen der kan fortaelle mig hvad der evt, kan vaere galt eller hvad jeg kan have glemt?
Jeg har de "almindelige" solfangere op, og jeg må erkende at det squ ikke er meget krudt der er i den pt. Men kik lige på termometeret, når der kommer en lille stråle :great: :great:
Til info, så havde jeg et vacuum rør til at ligge vandret, helt vandret, på en trailer, inde i en hal, og solen skindede ind gennem et temlig beskit vindue, og "toppen" af røret blev rimelig varm. Den var vel 40 grader, og solen ramte vel 40 cm af røret 8) 8)
Men syntes du ikke at den køre som den skal så giv et kald, så skal vi nok finde ud af om der er en fejl/monteringsfejl ved det :D
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

tnordholt

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af tnordholt » 25 nov 2007 17:22

Saa fik jeg sat alle roerene i, 60 stk, og isoleret hele roerfoeringen. Jeg haabede paa denne dag (25 nov) ville kunne give lidt effekt, men der var naermest ingen effekt overhovedet. Temp i manifolden steg til 23 grader og det har det hele, altsaa ikke engang nok til at starte pumpen!

Jeg maa nok sige jeg er chokeret over hvor lidt effekt et vacuum anlaeg giver, selv midt paa dagen er det faktisk spild af penge. Hvis nogen af jer har nogle ideer til hvad der kan vaere galt ville jeg saette pris paa kommentarer.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af Falck » 25 nov 2007 19:02

tnordholt skrev:Saa fik jeg sat alle roerene i, 60 stk, og isoleret hele roerfoeringen. Jeg haabede paa denne dag (25 nov) ville kunne give lidt effekt, men der var naermest ingen effekt overhovedet. Temp i manifolden steg til 23 grader og det har det hele, altsaa ikke engang nok til at starte pumpen!

Jeg maa nok sige jeg er chokeret over hvor lidt effekt et vacuum anlaeg giver, selv midt paa dagen er det faktisk spild af penge. Hvis nogen af jer har nogle ideer til hvad der kan vaere galt ville jeg saette pris paa kommentarer.
Hvis din pumpe ikke starter ved 23 grader, så har du ikke monteret anlæget efter manualen.
Dit kolde vand kommer ind med ca 8 grader så du bør have fået det varmet noget op.
Du kan på billedet se hvad udviklingen har været på min idag, så det med de 40% bedre passer vist meget godt 8)
Men som jeg har skrevet i det tidligere indlæg, så ring hvis du syntes det virker forkert, så skal jeg hjælpe dig med at finde fejlen...
Men tror du ikke at den manglende virkning er fordi de sidder i "mørke" :D :D :D
Vedhæftede filer
1111.JPG
solfanger 25/11 2007
1111.JPG (9.66 KiB) Vist 10076 gange

tnordholt

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af tnordholt » 25 nov 2007 19:48

Hej Falck,

Ja det er nok fordi der ikke er lys nok i Moerke:):)

Grunden til pumpen ikke startede har jeg nu fundet. Det viste sig at startdifferencen var sat til 10 grader mellem fanger top og beholder bund. I beholderen er der normalt ca. 15 grader (ikke 8 da jeg tror lagdelingen ikke er god nok) saa fra 15 til 23 grader var der ikke difference nok. Saa, et problem 1 er loest da jeg nu har sat differencen til 6 grader. Nu skal jeg saa have fundet ud af hvorfor temp. i beholder bund er saa hoej.

Jeg har dog ogsaa fundet et andet problem, nemlig at jeg var noedt til at forlaenge ledningen til foeleren i fanger toppen for at den kunne naa, men resultatet blev ogsaa at modstanden blev stoerre saa nu tror styringen at temperaturen i fanger toppen er hoejere end den reelt er. Vej ikke helt hvordan jeg kommer omkring det problem, men maaske er jeg noedt til at saette start differencen tilsvarende op igen:)

Ja det ser ud som om mit anlaeg virker hvis jeg ser paa din temperaturudvikling, det er jo fint. Kunne du ikke fortaelle mig hvordan du kan overvaage dit anlaeg paa den maade? Har du noget ekstra HW og SW af en slags?

Jeg kunne se at temp i fangeren idag faldt lige med det samme da pumpen startede, saa det meste af effekten vil jeg tro forsvandt i roerfoeringen.Den temp du fik paa saadan en dag var det en temp baseret paa at din pumpe koerte kontinuerligt eller var det kun top temp i dit manifold der naaede derop?

Tak for alle kommentarerne Falck, vi skal vist moedes over en oel og en solfangersnak en dag :)


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af Falck » 26 nov 2007 09:18

tnordholt skrev:Hej Falck,

Ja det er nok fordi der ikke er lys nok i Moerke:):)

Grunden til pumpen ikke startede har jeg nu fundet. Det viste sig at startdifferencen var sat til 10 grader mellem fanger top og beholder bund. I beholderen er der normalt ca. 15 grader (ikke 8 da jeg tror lagdelingen ikke er god nok) saa fra 15 til 23 grader var der ikke difference nok. Saa, et problem 1 er loest da jeg nu har sat differencen til 6 grader. Nu skal jeg saa have fundet ud af hvorfor temp. i beholder bund er saa hoej.

Jeg har dog ogsaa fundet et andet problem, nemlig at jeg var noedt til at forlaenge ledningen til foeleren i fanger toppen for at den kunne naa, men resultatet blev ogsaa at modstanden blev stoerre saa nu tror styringen at temperaturen i fanger toppen er hoejere end den reelt er. Vej ikke helt hvordan jeg kommer omkring det problem, men maaske er jeg noedt til at saette start differencen tilsvarende op igen:)

Ja det ser ud som om mit anlaeg virker hvis jeg ser paa din temperaturudvikling, det er jo fint. Kunne du ikke fortaelle mig hvordan du kan overvaage dit anlaeg paa den maade? Har du noget ekstra HW og SW af en slags?

Jeg kunne se at temp i fangeren idag faldt lige med det samme da pumpen startede, saa det meste af effekten vil jeg tro forsvandt i roerfoeringen.Den temp du fik paa saadan en dag var det en temp baseret paa at din pumpe koerte kontinuerligt eller var det kun top temp i dit manifold der naaede derop?

Tak for alle kommentarerne Falck, vi skal vist moedes over en oel og en solfangersnak en dag :)
Det jeg kan lave med billedet, er fordi jeg har en hel anden type styring.
Mht løler længden, så har det "næsten" ingen betydning. Det er en pt1000 føler og den er næsten lige glad med kabel længden, hvis du vel at mærke ikke bruger en sytråds tykkelse. Bruger du en 0,75 - 1 kvadrat, vil du ikke mærke det.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

tnordholt

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af tnordholt » 26 nov 2007 20:15

Hej igen,

Saa kom der endelig gang i anlaegget! Temperaturen idag naaede op paa 56 grader saa det var rigeligt til at varme de 300 liter i tanken op. Der har vaeret tryk paa systemet for da jeg kom hjem kl 20 kunne jeg se gulvet var vaadt fordi nogle af roersamlingerne der leder solvandet til tanken aabenbart har givet sig eller ikke har kunnet holde til varmen. Lidt skraemmende faktisk. Naa, nu skal jeg have det hele efterspaendt og saa haaber jeg det holder. Men alt i alt saa gaar det fint og selv i dag hvor det ikke var skyfrit fik jeg varmet hele tanken op til en fin temp, saa det bliver spaendende hvordan det gaar til sommer.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af Falck » 26 nov 2007 20:21

tnordholt skrev:Hej igen,

Saa kom der endelig gang i anlaegget! Temperaturen idag naaede op paa 56 grader saa det var rigeligt til at varme de 300 liter i tanken op. Der har vaeret tryk paa systemet for da jeg kom hjem kl 20 kunne jeg se gulvet var vaadt fordi nogle af roersamlingerne der leder solvandet til tanken aabenbart har givet sig eller ikke har kunnet holde til varmen. Lidt skraemmende faktisk. Naa, nu skal jeg have det hele efterspaendt og saa haaber jeg det holder. Men alt i alt saa gaar det fint og selv i dag hvor det ikke var skyfrit fik jeg varmet hele tanken op til en fin temp, saa det bliver spaendende hvordan det gaar til sommer.
Ja vakuum ER bedre, end alm fangere
Vedhæftede filer
11111.JPG
26/11 2007
11111.JPG (9.88 KiB) Vist 9948 gange
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af Claus Birth » 27 nov 2007 21:40

Mening om emnet:
Jeg er af den opfattelse at et vacuum-solfanger ikke er bedre, dog kan man regne med at den er ca. 40% mere effektiv end alm.-solfangere.
Det er forbundet med et lille minus at skulle holde et undertryk indespærret i modsætning til den gl. model som ikke udpræget er under nogen form for tryk, her tænkes på alm. holdbarhed.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

tnordholt

Re: Hvorfor virker vacuum anlaeg ikke?

Indlæg af tnordholt » 02 dec 2007 10:22

jeg er helt enig i at vacuum anlæg ikke er bedre en alm solfangere hvis man ser på hvor meget af lyset de udnytter. Men, de er helt bestemt bedre til at HOLDE på den varme der rammer dem og derfor er deres effektivitet bedre. Samtidig er de også bedre ift deres areal da man kan noejes med naesten halvdelen af arealet i forhold til alm fangere.

Jeg har 60 vacuum rør oppe og selv her midt om vinteren på overskyede dage leverer de langt det meste af vores brugsvand.


Besvar