Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kædesav / Motorsav, valg af

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af Flyball » 07 jan 2013 15:12

Tom_AT skrev:
Hvad skal du give for den, for her er den da godt nok billig
http://skovhave.com/produkter/5-motorsa ... triobrake/
Lige netop, der er noget kampagnetilbud på den for tiden. Så synes det lød rigtigt fornuftigt.


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af Lille put i kedlen » 07 jan 2013 16:13

Tom_AT skrev:
Hvad skal du give for den, for her er den da godt nok billig
http://skovhave.com/produkter/5-motorsa ... triobrake/
Med kun 2 hk og det korte sværd kan den også kun save pindebrænde - en elkædesav med få hk er OK, men en motorsav skal efter min erfaring have min. 3 hk for at kunne bestille noget reelt uden at bide sig fast og gå død hele tiden.

PS. husk at købe høreværn og advar naboerne og lad venligst være med at bruge den lørdag/søndag.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af Tom_AT » 07 jan 2013 16:42

Han må simpelthen ikke bruge motorsav i weekenden ?
Hvad er det da for noget fis. For langt de fleste mennesker der går på arbejde er weekenderne det eneste tidspunkt hvor sådan noget arbejde er muligt. Må man så heller ikke slå græs i weekenden ? Og hvorfor advare naboen ? Der er selvfølgelig forskel på om man skal save 30 m3 brænde eller 2 træer.

Husk nu lige på det er forskel på om man bor på landet eller inde i byen.

2 hk er da ganske vist ikke vildt meget. Men nu har Flyball jo også fra starten af skrevet at det kun er til hobbybrug. Og så gør det altså ikke noget at det tager 30 min længere at save et stykke træ end det ville gøre med en stor prof sav.

caio35
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 23 dec 2012 22:00
Mit fyr: kl combi 25
Areal: 200
Brændsel: piller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: 16-24 kg
Geografisk sted: vordingborg kommune

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af caio35 » 07 jan 2013 16:48

tror du vil blive ked af kun 2 hk, spyt lidt mere i kassen og køb en der lidt større, hellere overskud af krafter end for lidt krafter..

hvornår må man så bruge en sav hvis ikke i weekenden?

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af gulvmand » 07 jan 2013 18:14

Der er ingen regler for brug af have maskine,, så har du lyst af skære brænde kl 0200 natten mellem lørdag og søndag, i din juleferie,, så er det lige det du gør,, har selv undersøgt det,, pga en nabo der kom brokkede sig over af jeg flækkede brænde 2 pinsedag :shock:


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af Flyball » 07 jan 2013 18:44

Det er selvfølgelig ikke rart, at der laves larmende arbejde i wekkenderne. Men det er nu en gang den eneste løsning for mange mennesker, der skal passe et almindeligt arbejde i dagtimerne på hverdagene. Så hvis man bare bruger lidt omtanke, så skal det nok komme til at fungere for alle. Men, nu bor jeg på landet, så der tages det ikke så tungt, hvis der skulle være lidt træarbejde i wekenderne.


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

calle

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af calle » 07 jan 2013 18:45

Jeg tror du bliver glad for den, set i forhold til prisen - naturligvis. Vægten er dog mega høj i forhold til effekten. Har selv haft en McCulloch i aaaaaalt for mange år med samme problem. Alligevel var jeg glad for den, og den klarede de brændesavningsopgaver den skulle. Dvs. opskæring af alt slags brænde, der efterfølgende skulle flækkes til brændeovnen, og jeg har dælendulme skåret meget. Dengang burde jeg nok have købt Stihlen, samt den benzinflækker, som jeg har i dag. På den anden side skal man ikke ærgre sig. Dengang havde jeg kræfterne til at tumle med en dårlig sav og en dårlig flækøkse. Og det gik jo :great:

Venlig hilsen

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af Flyball » 07 jan 2013 18:50

calle skrev:Jeg tror du bliver glad for den, set i forhold til prisen - naturligvis. Vægten er dog mega høj i forhold til effekten. Har selv haft en McCulloch i aaaaaalt for mange år med samme problem. Alligevel var jeg glad for den, og den klarede de brændesavningsopgaver den skulle. Dvs. opskæring af alt slags brænde, der efterfølgende skulle flækkes til brændeovnen, og jeg har dælendulme skåret meget. Dengang burde jeg nok have købt Stihlen, samt den benzinflækker, som jeg har i dag. På den anden side skal man ikke ærgre sig. Dengang havde jeg kræfterne til at tumle med en dårlig sav og en dårlig flækøkse. Og det gik jo :great:

Venlig hilsen
Det tror jeg også og så tænker jeg også, nu kan jeg prøve den i et par år, så er jeg blevet klogere på det område og kan næste gang kigge på en mere "Rolls Royce" agtig model til en større bunke penge !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af Hjemme teori » 07 jan 2013 20:54

Det er godt du har kigget på den sav. Jeg kan ikke finde den på Husqvarnas hjemmeside, heller ikke den svenske. Så enten er saven for ny, eller også er den ved at udgå (hvilket den jo ikke bliver ringere af). Det der undrer mig mest er kæden, i det tidligere link står der at det er en 3/8", hvilket er den kædedeling vi har på de store save, men sporbredden er 0,05" hvilket er omkring 1,3 mm, som er det husqvarna kører med på de små save men normalt med 0,325 kædeling. Prøv lige at høre forhandleren om den kæde er hyldevare og hvad den koster, for den lyder lidt spacy på mig (men det kan bare være mig der er dårligt orienteret).

Jeg ved ikke om du ved hvad det er at bore med en kædesav, hvis det er noget du kunne finde på (det er hvor man saver med spidsen af sværdet) Det er den "rigtige" måde, når man fælder store træer, eller har brug for at bestemme præcis hvornår træet går. Jeg spørger fordi den valgte sav, med den lidt specielle kædedeling kunne være udstyret med en "hobby kæde", disse kæder har sværere ved at lave kast, men kan altså heller ikke bore. De saver også langsommere, men det hjælper også saven med få HK, da der er færre tænder.
Senest rettet af Hjemme teori 07 jan 2013 20:57, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Kædesav / Motorsav, valg af

Indlæg af bobzinen » 07 jan 2013 20:57

Flyball skrev:Hej folkens. Jeg står og skal have en ny kædesav, til hjemmebrug. Jeg har kigget på en Stihl 170 som umiddelbart ser ud til at være et fornuftigt valg. Er der nogen herinde, der har nogle kommentarer og forslag til et eventuelt bedre køb.

Den skal primært bruges til at fælde mindre træer samt beskæring. Skal være benzin og med kort sværd.

Kom med jeres input, Tak.


:great:
Har en Stihl MS 260 er bare en super sav til stort set alle opgaver som man render ind i til hobby brug
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin


Besvar