Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp søges

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp søges

Indlæg af John Skov Jensen » 06 jan 2013 14:14

Hjemme teori skrev:
Der husker du forkert, med mindre du også har røgkøler.
Det var 80% på kedlen og 10% på røgkøleren
Nej jeg husker ikke forkert
Ja, jeg har røggas køler


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hjælp søges

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2013 15:45

John Skov Jensen skrev: Nej jeg husker ikke forkert
Ja, jeg har røggas køler
Det kan godt være du ikke mener du husker forkert, men så har du forstået det forkert. Kedlen havde en virkningsgrad på 80% og røgkøleren hentede 10%. Setuppet havde så 90%.

Dit setup er så magen til og måske derfor du kan hive 33kw ud af en 25kw kedel over en periode på 6 timer, men i forhold til mængden af træ, ser det ikke helt så godt ud. Der er virkningsgraden enten for lille , eller tabet i kedel og rør lidt for stort, når du "kun" når 74% på det indfyrede brænde. Hvis du kunne opnå 90% (tror jeg ikke man kan) ville du have sparet 10 kilo brænde.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp søges

Indlæg af John Skov Jensen » 06 jan 2013 15:59

Hjemme teori skrev:
Det kan godt være du ikke mener du husker forkert, men så har du forstået det forkert. Kedlen havde en virkningsgrad på 80% og røgkøleren hentede 10%. Setuppet havde så 90%.

Dit setup er så magen til og måske derfor du kan hive 33kw ud af en 25kw kedel over en periode på 6 timer, men i forhold til mængden af træ, ser det ikke helt så godt ud. Der er virkningsgraden enten for lille , eller tabet i kedel og rør lidt for stort, når du "kun" når 74% på det indfyrede brænde. Hvis du kunne opnå 90% (tror jeg ikke man kan) ville du have sparet 10 kilo brænde.
Du ævler vist
Jeg har aldrig vejet den mængde af træ jeg bruger, ej heller målt den varme huset bruger mens kedlen arbejder
Hvordan kan du så udregne noget som helst mht virkningsgrad når du ikke ved hvor meget brænde jeg bruger??
Jeg har heller ikke en 25kw kedel og det var i øvrigt mit setup med kedel og røggas køler du regnede ud fra til at begynde med

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hjælp søges

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2013 16:14

John Skov Jensen skrev: Du ævler vist
Jeg har aldrig vejet den mængde af træ jeg bruger, ej heller målt den varme huset bruger mens kedlen arbejder
Hvordan kan du så udregne noget som helst mht virkningsgrad når du ikke ved hvor meget brænde jeg bruger??
Jeg har heller ikke en 25kw kedel og det var i øvrigt mit setup med kedel og røggas køler du regnede ud fra til at begynde med
Det tror jeg ikke John.

At du ikke kan huske udregneningen er OK. Men den er i det linket jeg satte ind tidligere. Og som jeg også skriver i indlægget er det udregnet for et øjebliksbilled på din kedel og ikke over et forløb på flere timer.

Måden jeg regnede det ud på var at du havde røgtemperaturen før og efter røggaskøleren samt ydelsen på setuppet. Så har vi parametre nok til at regne virkningsgrad på både kedel og røggas køler ud. (dengang antog jeg at den brændte rent, hvis den ikke gør det, skal man selvfølgelig kende indfyrede effekt og CO2 og ilt for at regne ud, så der kan selvfølgelig godt være en afvigelse her)

Og før i kritisere mine udregninger og hukommelse yderliger, vil i så ikke godt læse det jeg linker til og det jeg skriver. Jeg gør det altså ikke for at genere nogen men fordi jeg synes det er interessant.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp søges

Indlæg af John Skov Jensen » 06 jan 2013 16:38

Fint nok Sophus
Men en virkningsgrad der ikke baserer sig på den indfyrede effekt er for teoretisk for mig
Jeg kan ikke bruge sådan et tal til noget, det kan være andre kan og så er det i så fald godt du udregner det for dem


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hjælp søges

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2013 16:59

Det fint nok John

Jeg regner det heller ikke ud fordi jeg mener de er sandhed, men fordi vi på fastbrændselskedlerne ikke har det lovpligtige eftersyn hvert år som på olie og gasfyr. Hvor de skal lave en måling af virkningsgraden og påsætte en (er det ) OR mærkat?.
Med piller kan vi kigge på sod, aske og røgtemperatur justere og håbe det bedste, evt. sammenligne vores forbrug med da vi havde olie eller gas.

Med brændfyr bliver det pludeselig sværer da vi ikke helt kan sammeligne den indfyrede effekt med Olie og gas, da vi køber brænde i m3 som i sig selv er en noget elastisk størrelse. Derfor synes jeg disse udregninger er sjove, ikke fordi de er sande, men de giver et fingerpeg om hvor virkningsgraden er.

Man kan selvfølgelig også bare være ligeglad og se man sparer penge, men det tror jeg ikke på du er, når du bruger tid på at optimere dit anlæg, som jeg har læst du gør.

Der er jo heller ikke meget sjov ved at købe et fint fastbrænselsfyr, hvis en stor del af besparelsen farer op gennem skorstenen i ringe virkningsgrad. og hvis i skal sammeligne fastbrændselsfyr, kunne i jo sagten bruge mit regnark og en fugtmåler. Det vil måske ikke give et sandt billed, men derimod et sammenlignligt billed.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hjælp søges

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2013 17:09

Jer med fastbrændselfyr kunne sagtens starte her, med at sammenligne.

Havmand har en dc25 uden røggaskøler, han har fået 3,205 kWh/kg brænde ved test den 6/1-2013
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 6 times in total
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp søges

Indlæg af John Skov Jensen » 06 jan 2013 17:27

Hjemme teori skrev:Jer med fastbrændselfyr kunne sagtens starte her, med at sammenligne.

Havmand har en dc25 med røggaskøler, han har fået 3,205 kWh/kg brænde ved test den 6/1-2013
Havmand, må vi se nogle billeder af din røgkøler?? Frem med den, Sophus siger du har en

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hjælp søges

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2013 17:37

John Skov Jensen skrev:
Hej Sophus
Så vidt jeg husker Var det 90% i virkningsgrad du kom frem til og ikke 80
:-)
Undskylder misforståelsen!, jeg har ikke selv læst ovenstående godt nok, troede det var havmand der svarede mig her og igen øverst på side 4, hvor du skriver du har røggas køler :shock: (hvorfor blander du dig osse John :oops: :oops: :oops: )

Så jeg retter lige foregående indlæg

og tidligere var det havmand der hev 33kW ud af en dc25 over 6 timer og ikke John på en 22'er
Mvh. Sophus

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Hjælp søges

Indlæg af Boesgaard 54 » 21 jan 2013 19:10

Til Tom, jeg havde lige "tabt" tråden ;-)
Og jo, jeg vender tilbage, ligger pt underdrejet pga, en ikke så veloverstået brok opperation.

Takker for alle jeres kommentare, har bare lidt svært ved og finde en "rød tråd" i hvor lang tid, I derude fyrer på en enkelt opfyldning, har fået såå` mange forskellige tilbagemeldinger, her på forummet og andet steds fra, der er ikke 2, der kommer med den samme udmelding, selvfølgelig er der heller ikke 2 ens anlæg, men 2 ens kedler må efter min opfattelse have den samme brænde tid +/- en 1/2 time, forudsat de kan komme af med varmen.

Generalt for Atmosèn fornemmer jeg, at brænde tiden på fuld skrald ligger på fra 2-3 timer i snit x antal Kw kedel ydelse, hvilket jeg så ud fra det, skulle vælge mindst en 32Kw Atmos, hvori mod, udmeldingen fra Orlan brugere, der ligger brændetiden alt fra 2,5 til 8-9 timer for fuld skald, hvilket jeg så kunne "nøjes" med en Orlan 25Kw. Hmmm tænke tænke,.....

For at kunne lægge ca. 116 kw varme på "lager" som huset pt forbruger på et døgn, skal der bruges +/- ca. 30kg tørt brænde af blandet art,.....det fylder altså "novet", tænker på om det i hele taget, kan være i brændkammeret på en Atmos 32Kw der har et 140L brændkammer, el for den sags skyld i en Orlan 25Kw der har 120L brændekammer.

Umiddelbart så havde jeg besluttet mig for en Orlan 40Kw og 180L brændekammer, desværre er den for høj i forhold til mine accu tanke, derfor faldt valget på en Atmos 32Kw kedel som jeg har bestilt, desværre har jeg en fornemelse af, at den ikke kan klare at levere 116kw på en enkelt fyring,....beslutningen er taget, men den må stå og vente hos forhandleren til jeg er ovenpå igen og frosten samtidig for håbentlig er væk, skal ikke have lukket ned for anlægget så længe det fryser.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Besvar