scotte og skorsten træk

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

scotte og skorsten træk

Indlæg af havn »

jeg tumler jo med justeringen af min skotte 16kW, jeg har jf opstarts papir justeret brænder og er endt i nogle blæserværdier som hedder
-L17
-M34
-H43
jeg har et forbrug siden i går aftes kl 23 på 24,5 kg en del sorte pille stadig.
min træk stabilisator er sat til 10 pa.
jeg har en Dwyer MARK II monteret på min skorsten til at måle træk og det viser sig at jeg ligger imellem 15-20pa på den den er monteret på røgrøret.
bør jeg montere endnu en trækstabilisator for at få trækket ned på min skorsten?( den er 16m høj). inden jeg fortsætter med indjusteringen?

forslag???

mvh Havn

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

scotte og skorsten træk

Indlæg af TaagMan »

Måler du trækket før eller efter trækstabilisatoren?

Har du tilpas lufttilførsel til dit fyrrum? Synes det lyder som nogle meget høje tal, og det lyder lidt som om du har brug for endnu mere skub på blæset hvis du har problemer med sorte piller i skuffen.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

scotte og skorsten træk

Indlæg af havn »

ja jeg har masser af luft til fyrrummet, måle punktet sidder i røgrør inden trækstabilisatoren som er indmuret i skorsten, skorstens trækket er sat til 2 i software,
det virker som om fyret ikke helt når over 73-74 grader setpunkt 75 jf settings fra excelsheet fra "pillebruger"
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

scotte og skorsten træk

Indlæg af TaagMan »

havn skrev:ja jeg har masser af luft til fyrrummet, måle punktet sidder i røgrør inden trækstabilisatoren som er indmuret i skorsten, skorstens trækket er sat til 2 i software,
det virker som om fyret ikke helt når over 73-74 grader setpunkt 75 jf settings fra excelsheet fra "pillebruger"
Okay, dvs. du måler efter det punkt hvor stabilisatoren burde have reguleret trækket ned? Står den rigtig meget åben, den stabilisator? Jeg har af og til behov for 2 i min, jeg har bare aldrig lige fået mig taget sammen til at montere en ekstra :P

Er det en semirens kedel du har, siden du kører med 75 i setpunkt? Om den er et par grader fra eller til gør ikke så meget. Kører den 100% hele tiden?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

scotte og skorsten træk

Indlæg af havn »

men skal lige sige at jeg på min p&h havde 2 stablisatorer monteret for at få trækket ned....

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

scotte og skorsten træk

Indlæg af TaagMan »

havn skrev:men skal lige sige at jeg på min p&h havde 2 stablisatorer monteret for at få trækket ned....
Det kan da sagtens være det er vejen frem så. Altså, hvis den du har næsten står vandret, eller halvvejs vandret, så tror jeg da også det er vejen frem. Men, det gør ikke så meget at trækket er højt, så vidt jeg ved... så længe det bare er stabilt.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

scotte og skorsten træk

Indlæg af havn »

Jeg måler vel hvor jeg har det reelle træk igennem kedlen.
optimalt er det vel der jeg burde kunne se samme træk som min trækstabilisator er justeret til?
der er ikke semirens, men jeg køre den temp som jeg kørte med min gamle kedel...

nej den kører ikke 100% men kommer ikke op hvor den slår fra, men jeg aftager jo naturlig også noget varme... meen sorte pille burde der vel ikke være.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

scotte og skorsten træk

Indlæg af TaagMan »

havn skrev:Jeg måler vel hvor jeg har det reelle træk igennem kedlen.
optimalt er det vel der jeg burde kunne se samme træk som min trækstabilisator er justeret til?
der er ikke semirens, men jeg køre den temp som jeg kørte med min gamle kedel...
Ja, det vil jeg mene, men jeg har nu aldrig prøvet at have en rigtig måler på min skorsten, så jeg ved det ikke. Men, umiddelbart vil jeg bare sige at du skal sørge for at have et stabiliseret træk ved alle vejrforhold, og ved alle ydelsesprocenter fra fyret... dvs. når den står og tøffer med 10% skal det være ca. det samme som ved 100%. Og om det blæser eller ej... ellers får du aldrig fyret justeret ordentligt ind. Når du har opnået det, så skal du igennem justeringsprocessen... dvs. afvej, indtast afvejnings resultat. Sæt skorstenstræk ned til 0, indstil min og max ydelse til 10%, juster blæser lav til du har en stabil flamme. Hold øje med om den er nogenlunde stabil over den næste halve time. Hvis den svinger meget i størrelse, så juster skorstens træk ét hak op og juster blæser lav igen, og sådan bliver du ved til du har en stabil flamme. Derefter låser du styring til 50% og justere blæser mellem, og bagefter 100% osv.
nej den kører ikke 100% men kommer ikke op hvor den slår fra, men jeg aftager jo naturlig også noget varme... meen sorte pille burde der vel ikke være.
Det er en modulerende brænder :) Den slukker kun hvis den når over setpunkt + differens over. Den forsøger at holde temperaturen og det gør den ved at ændre på ydelsen. Om den ikke helt rammer 75 er ligegyldigt. I øvrigt er det en meget høj kedel temperatur. Er det virkelig nødvendigt for at i kan holde varmen i huset? De fleste kører 60 eller 65.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

scotte og skorsten træk

Indlæg af havn »

om det er nødvendigt, hmm ved faktisk ikke men synes det var et sted at starte, da det var der min P&H kørte bedst synes jeg, jeg har ligeledes lidt fokus på min skorstes temp, selvom den står midi t hus og iøvrigt har isokern
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

scotte og skorsten træk

Indlæg af TaagMan »

havn skrev:om det er nødvendigt, hmm ved faktisk ikke men synes det var et sted at starte, da det var der min P&H kørte bedst synes jeg, jeg har ligeledes lidt fokus på min skorstes temp, selvom den står midi t hus og iøvrigt har isokern
Du lader bare være med at rense den, efter en 14 dage så har den en fornuftig røgtemperatur, og så er det lige som om den ikke klytter mere til inde i kedlen... og så slipper du for at rense den så ofte... win win ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Besvar