Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HKRST 10 bro i magasin

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af HenrikN » 21 dec 2012 08:04

Hej alle!

Jeg har store problemer her midt i fyringssæsonen ØV! :( Jeg har fyret med flis de sidste 2½ år uden nogen problemer, men den sending flis jeg har fået i år pakker og laver bro i magasinet. Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor. Det er flis fra den samme leverandør som jeg har brugt hele tiden, den er hugget i den samme flishugger som de andre år og den ligner fuldstændig den flis jeg har fået de andre år. Det er et 750 l magasin med bundskraber.
Jeg har haft en montør ude fra forhandleren som godt kendte problemet, så han svejsede nogle forhøjerplader på bundskraberen for at den skal skrabe lidt mere i flisen. Det har han haft gode erfaringer med andre steder. Men det hjælper bare ikke hos mig :cry:
Jeg er faktisk ved at være lidt desperat og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Er der nogen der har nogle gode ideer?
Venlig Hilsen
Henrik


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af timkenneth » 21 dec 2012 08:47

HenrikN skrev:Hej alle!

Jeg har store problemer her midt i fyringssæsonen ØV! :( Jeg har fyret med flis de sidste 2½ år uden nogen problemer, men den sending flis jeg har fået i år pakker og laver bro i magasinet. Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor. Det er flis fra den samme leverandør som jeg har brugt hele tiden, den er hugget i den samme flishugger som de andre år og den ligner fuldstændig den flis jeg har fået de andre år. Det er et 750 l magasin med bundskraber.
Jeg har haft en montør ude fra forhandleren som godt kendte problemet, så han svejsede nogle forhøjerplader på bundskraberen for at den skal skrabe lidt mere i flisen. Det har han haft gode erfaringer med andre steder. Men det hjælper bare ikke hos mig :cry:
Jeg er faktisk ved at være lidt desperat og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Er der nogen der har nogle gode ideer?
kender godt problemet dog ikke i en reka, der er ikke nogen mere træls alarm end "udbrændt". Har over flere gange modificeret min omrører. Er det med pladefjedrer i bundskraberen? måske der er færdige og skal udskiftes.
Alternativt kan du mix'e flisen med lidt træpiller. Hvad flis er det, generelt vil jeg sige løvtræ-flis har større tendens til at pakke og lave bro end nåletræ-flis. Hvis flisen har bræmmet hårdt synes jeg også det danner nemmere bro!

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af snubbi » 22 dec 2012 23:14

hej
der er helt sikker flere stikker i end det sidst flis du fik .

Det kan være at stikbrydren på flishuggeren er slidt /mangler eller bananen er pille ud det øger kapsiteten på flis huggeren
med dårliger kvalitet flis til følge .

har du ikke mulighed for at få/købe noget flis der er lavet af rene stammer uden stikker.for så kunne du blande det lidt .

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af snubbi » 22 dec 2012 23:25

timkenneth skrev:
kender godt problemet dog ikke i en reka, der er ikke nogen mere træls alarm end "udbrændt". Har over flere gange modificeret min omrører. Er det med pladefjedrer i bundskraberen? måske der er færdige og skal udskiftes.
Alternativt kan du mix'e flisen med lidt træpiller. Hvad flis er det, generelt vil jeg sige løvtræ-flis har større tendens til at pakke og lave bro end nåletræ-flis. Hvis flisen har bræmmet hårdt synes jeg også det danner nemmere bro!
når jeg køre med nål flis har jeg baladen med brodannelser hvis det er ren løv kan næsten pille omrøren ud

HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af HenrikN » 03 jan 2013 14:52

Nu har jeg eksperimenteret lidt frem og tilbage, og jeg har været nødt til at bide i det sure æble og købe nogle træpiller og blande i flisen, og så går det fint. Men jeg ville jo helst køre på ren flis, så jeg er kommet frem til , at jeg bliver nødt til at konstruere en ekstra omrører med et tandhjul der bliver trukket af sneglen. Da det er lige over sneglen jeg har broproblemet håber jeg at tandhjulet kan rode så meget i flisen så den vil falde ned til sneglen. Men som med så meget af det her er det jo kun en teori indtil jeg har prøvet det af i praksis :? Hvis der er nogle af jer andre der har nogen erfaringer hører jeg gerne om dem :)
Venlig Hilsen
Henrik


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af snubbi » 03 jan 2013 16:45

hej
reka har det nok omrøre sætte som ekstra udstyr.
jeg troede at du hade omrøre på, når du fyre med flis .
uden omrøre går det ikke

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af coctail » 03 jan 2013 17:30

Du skal bare have en omrøre monteret, så kører det som en mis igen.

Jeg kender en der har en omrøre til 750 magasinet til salg, men det er desværre i det midtjyske. Mener nu heller ikke at prisen er så slem ved reka.

Du kan sende en pm. hvis du er interesseret i omrøren.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
rmi-vejr
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 322
Tilmeldt: 15 okt 2009 10:17
Mit fyr: Kondenserende oliefyr
Areal: 160
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 1450 liter
Geografisk sted: Hallendrup mellem Århus og Randers
Kontakt:

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af rmi-vejr » 04 jan 2013 09:50

Hej

Har du ikke omrører i dit magasin ?
Min hjemmeside http://www.rmi-vejr.dk
Min private mail rmi@rmi-vejr.dk

HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af HenrikN » 04 jan 2013 12:36

Jo jeg har jo den standard skraber der sidder i bunden på rekas magasiner, og det har også fungeret fint med det flis jeg har fyret med indtil nu, men det går bare ikke med den flis jeg har fået i år :(
Montøren der var hos mig før jul har så svejset på skraberen så den er blevet højere, men det hjælper desværre ikke :cry:
Den samme montør fortalte mig også, at det omrørerhjul som reka laver ikke kan holde, da det tager flisen med rundt og når det så kommer i klemme mellem snegl og hjul bukker hjulet fordi det er for kleint, så det frarådede han mig at købe. Derfor prøver jeg nu at konstruere noget selv. Tager lige et par billeder når jeg har fået mekket noget sammen :wink:
Venlig Hilsen
Henrik

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

HKRST 10 bro i magasin

Indlæg af snubbi » 04 jan 2013 15:48

hej
at omrøren reka laver ikke kan holde tro jeg ikke på, min kammarat har kørt med sin siden omrøre i 20 år nu. godt nok i en 22kw
de er den samme silo de bruger endnu.
dog skal du være obs. at hvis omrøren sider i skal du ikke fylde siloen med pille ,kun halv


Besvar