Landlyst skrev:
Jow meeen så meget det ikke ka gå gennem skorstenen uden at flække fyret?
Og vil da sige at nogen steder er grænsen mellem fis og eksplosion noget flydende....
De gas- og energimængder, der frigives ved eksplosion af sprængstof, er af samme størrelse som dem, der frigives ved forbrænding af brændsel; men omdannelsen af sprængstof ved eksplosion sker med langt større hastighed.
ifølge gyldendals ordbog
problemet ligger i en eksplosion, at det sker ved så høj en hastighed, at denne selvsamme mængde af gas/røg, omdannes til et så voldsomt instant overtryk, at det vil optage væsentlig mere plads end normalt. F.eks ved sprængstof, er overtrykket flere tusinde atmosfærer, og det er samme princip som en røggaseksplosion, men bare med et noget hurtigere virkende brændsel.
F.eks kan du da godt lukke luften ud af en lastbilhjul, uden at frygte for dit liv, men hvis det hele smides ud på selvsamme tid, så taler vi altså om ca 75m3 luft der forplantes ud i lokalet på en gang. Det fjerner vinduer og døre på ingen tid. Det er derfor at man ser chassisskader på lastbiler, hvor et hjul er eksploderet.
Jeg vil dog sige, med mit kendskab til diverse pillebrændere, at hvis der sker en røggaseksplotion i sådan en skiderik, som den på billedet (andre end mig der synes det billede er set før?????), så ville det altså se noget værre ud end det der. Skamolpladen på lågen ville nok se lidt sjov ud, og plastikslangen til brænderen ville også være "pillet af".
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.