Produktion i december

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Produktion i december

Indlæg af kovas »

Hej.
Godt Nytår.
Her blev det til sølle 34kwh, i dec, men der lå også sne på det meste af tiden.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Produktion i december

Indlæg af pelle »

Hangaard skrev:Ja vi få at se om det ændre sig lidt sener, mine svigerforældre har et anlæg magen til din på 45grader taghældning og samme retning syd som min, og de laver en anelse mindre end jeg har gjordt, de bor så geografisk lidt længre mod syd (ca 6-7 km i luftlinie)
syntes bare det var sjovt at du siden Oktober har lavet mere end jeg har trods den korte afstand og lidt mindre anlæg af samme fabrikat.
Jo men.. Vi skal jo have de samme betingelser, for at kunne sammenligne. Det eneste der skygger for mine paneler er stuehuset allersidst på dagen. dog ikke lige ved denne årstid. Da er solen gået ned inden huset vil skygge. Det er en ting. Og så står mine 7 gr. stejlere. .Det har jo noget at sige fra oktober til marts. Men, jeg er helt overbevidst at du laver en del mere end jeg gør i sommer mdr.. :great:

Jeg syntes også vi plejer at have mere sol om eftermiddagen end om formiddagen herovre ved det vestjydske. der kan godt være noget dugget og diset om formiddagen der letter op over middag. Om, det også kan gøre noget..Ja, jeg ved det ikke. Da, jeg byggede solvarmeanlægget på stativ vendte jeg bevidst stativet så det var længere omme mod vest fra syd.
Da, vi har købt anlægget samme sted, fik du så ikke et stykke papir så du kunne se hvad hvert enkelt panel var testet til. Det gjorde jeg. Så de 10 bedste sidder i en serie o.s.v. Der var nogle af panelerne der var testet til 199 watt. Så mine serier er det dårligste serie på 190 watt og den næste serie på 194 watt og det næstbedste ligger på 195 watt og den bedste kreds ligger på 197 watt. Det er jo altid den ringste panel i en serie der bestemmer hvad de andre paneler i serien skal give..
Hvis jeg ikke havde haft den seddel kunne jeg lige så godt have fået paneler der var testet til 190 watt blandet i de 4 serier..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Produktion i december

Indlæg af pelle »

I dag har jeg lavet 9,6 kw/t.. Er det også det du har lavet hangaard.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Allan_B
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 340
Tilmeldt: 27 dec 2009 19:43
Mit fyr: Benekov MGM 15
Areal: 167 hus +80 garage
Brændsel: 6mm DLG
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ca 8000kg
Geografisk sted: midtjylland Silkeborg

Produktion i december

Indlæg af Allan_B »

9,6kwh hmm jeg lavede kun 3.25kw idag
Hilsen Allan Borum
Fyr "Benekov MGM 15" NBE varcuum pille transport anlæg.
Solceller 9,75kw mod vest.
39stk Yingli solar black panda 250W
1 stk SMA sunny tripower 6000TL inverter
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Produktion i december

Indlæg af pelle »

[quote="pelle"]

Jo men.. Vi skal jo have de samme betingelser, for at kunne sammenligne. Det eneste der skygger for mine paneler er stuehuset allersidst på dagen. dog ikke lige ved denne årstid. Da er solen gået ned inden huset vil skygge. Det er en ting. Og så står mine 7 gr. stejlere. .Det har jo noget at sige fra oktober til marts. Men, jeg er helt overbevidst at du laver en del mere end jeg gør i sommer mdr.. :great:

Jeg syntes også vi plejer at have mere sol om eftermiddagen end om formiddagen herovre ved det vestjydske. der kan godt være noget dugget og diset om formiddagen der letter op over middag. Om, det også kan gøre noget..Ja, jeg ved det ikke. Da, jeg byggede solvarmeanlægget på stativ vendte jeg bevidst stativet så det var længere omme mod vest fra syd.
Da, vi har købt anlægget samme sted, fik du så ikke et stykke papir så du kunne se hvad hvert enkelt panel var testet til. Det gjorde jeg. Så de 10 bedste sidder i en serie o.s.v. Der var nogle af panelerne der var testet til 199 watt. Så mine serier er det dårligste serie på 190 watt og den næste serie på 194 watt og det næstbedste ligger på 195 watt og den bedste kreds ligger på 197 watt. Det er jo altid den ringste panel i en serie der bestemmer hvad de andre paneler i serien skal give..
Hvis jeg ikke havde haft den seddel kunne jeg lige så godt have fået paneler der var testet til 190 watt blandet i de 4 serier.

Og her er min tråd om mit anlæg..
.viewtopic.php?f=189&t=13089

Nå. jeg sjussede mig lige til de værdier i de forskellige kredse. De er ikke helt rigtige, så hukommelsen er ikke så god. Jeg kopierede lige de helt rigtige tal fra tråden om mit anlæg. Så her er de. .. Farverne er fordi jeg har givet hvert kreds en farve.. Og det hedder kreds og ikke serier som jeg har skrevet i denne tråd..

"Det panel med det mindste tal, ja det er så også det de andre i denne kreds kommer til at give. Så den blå kreds = 197,398 watt. den røde kreds = 195,281watt. den grønne kreds=192,473 watt og lilla (den dårligste) kreds= 190.457 watt."
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Produktion i december

Indlæg af pelle »

Allan_B skrev:9,6kwh hmm jeg lavede kun 3.25kw idag
Ja, der kan man bare se.. Fra skjern til silkeborg er der ikke ret langt.. Men, en sky er jo heller ikke ret stor. Har der tilfældigvis været mange af dem i silkeborg idag og ikke så mange her nede. Ja, så forklarer det jo meget.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar