Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Landlyst » 29 dec 2012 19:14

SGR skrev:Tak for input.

Det er korrekt at der er langt større energi i træpiller end i flis. Jeg havde programmeret fyret iht. producentens anvisning ved skift til piller. Men har skruet stort set helt ned for hvor lang tid sneglen skal køre. Efterløb er sat til 0,4 og 0 under pausefyring.

Producenten skriver i prog.værdier at ilt skal være 0 ved træpiller, så det har jeg sat den til.

Måske skal jeg blot vente på en is-stid, så fyret kan komme til sin ret...?!? :lol: For i det her vejr, kan vi simpelthen ikke komme af med varmen. Det er nu ikke fordi at det spiser så meget. Jeg smed 1 tons piller i siloen for ca. en måned siden, og det har kun ædt omkring 1/3 del. Så det er ikke økonomien der kommer til at vakle. Det er mere arbejdet med at tømme det hver dag. Tror at askeskuffen er underdimensioneret i forhold til fyret?!!

Blot en lille info... Alle radiatorer (både i stueplan og på første sal) er på max. Jeg kunne lige så godt pille termostatventilerne af.... Alle døre og vinduer har været åbne i 3 timer, og vi har stadig 24 grader. Og fyret "hygger" sig stadig på pausefyring med en kedeltemperatur på 87 grader.... :shock:

Og pillerne er stadig sorte i askeskuffen.... :x

Så nu må jeg blot håbe at jeg får fat i producenten efter nytår, så han kan lave service på fyret og give en ordentlig instruks ift. hvilket brændsel vi hælder i...

Endnu engang tak. Kom endelig med flere forslag. TAK!

Mvh.

Æh ca 300kg piller på en månede,- DEN KOLDESTE (ca)-, Det skal du dælme da ikke klage over.... :shock: :shock: :shock: Tror da at hvis det holder så har den en virkningsgrad på vel omkring 200-300% icon_cheesygrin.gif Det er sgu da godt gået... :great:


xkfc

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af xkfc » 29 dec 2012 22:41

For dælen da et "Herre" anlæg.

Det ligner noget der optager unødig tid og plads. Flis, savsmuld og gamle juletræer er sikkert det rigtige til anlægget, men fyrer man med dyre træpiller, så er det vist at skyde gråspurve med kanoner.

Du skal passe på med elpatronen :evil: den er farlig :evil: Jeg har selv prøvet at stokeren over et par måneder brugte ganske få piller, jeg klappede mig selv på skulderen, flot justeret anlæg Kenneth :great: Men lykken varede kun indtil elregningen, fuck, stoker og elpatron havde deles op opvarmningen, det var noget af en elregning. :cry:

Hvis du ikke planlægger at skulle til at jøle med billigt brændsel, men vil fortsætte med træpiller, kan jeg kun anbefale at udskifte (undskyld udtrykket) skrumlet. Jeg udskiftede selv en stoker med en lille Scotte pillebrænder. Det har jeg aldrig fortrudt. Jeg sparer ikke det store økonomisk, omkring et ton piller og et par tusinde KW på opvarmning af vand om sommeren. Det er omkring 5000kr om året, og med installation og fyr på 30000,- tager det jo 6 år at tjene hjem.

Men jeg er halvvejs nu, de 3 år er gået. En anden ting er tiden jeg har sparet, nu er jeg i fyrrummet fordi det er hyggeligt, naboen og jeg får en pilsner over pilletanken :great: og beundrer det bette anlæg der bare spiller max.

Om det gamle anlæg kan sælges, ved jeg ikke. Det kræver den rigtige godkendelse samt en med plads og lysten til at fyre med alverdens "gratis" skrammel.

MVH. Kenneth

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Bagger » 30 dec 2012 04:18

Det kunne godt ligne en kjærgaard styring. Din iltprocent skal IKKE stå til 0. Hvis du sætter den på 0 deaktiverer du iltstyringen, og den går udelukkende efter det angivne brændsel/luft parameter. Sæt iltprocenten til en 7 - 8 stykker så skal det nok hjælpe. Ydermere skal sonden kalibreres så den viser ca. 21% i fri luft. Der sidder garanteret et lille print et sted med en knap på. Sonden skal være driftvarm, skrues herefter ud, vent en halv time og giv knappen en "langt" tryk. Nu vil styringen vise 20,5% (sådan ca.). Hvis du vil undgå overfodring som den står nu, går du helt enkelt bare ind i prog. bladrer til du finder parameteren brændsel/luft, tryk på pil ned til du finder et passende niveau. Styringen regulerer nu kun ud fra kedeltemperatur og røggastemperatur.

SGR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR » 31 dec 2012 10:16

Tak for jeres svar. Og også de gode ideer. Men det virker lidt som et umuligt projekt. :roll:

Mht. el-varmere, slår jeg dem kun til, når fyret er gået ud, for at vandet ikke skal komme under 50 grader. Og ja, hvis de kørte på el hele tiden, ville vores el-regning sikkert være en del højere end de 17.000, årligt, som den er p.t.

For at spare på el-regningen og brændsel til fyret om sommeren (for at have varmt brugsvand), samt besværet med at tømme aske og rense kedelrør, så har vi lige sat et 33 kvm solceller på taget (5,5 kw), og så en 110 liter elvandvarmer i huset. Så skulle vi kunne lukke ned for fyret fra omkring april og frem til sept. Og skulle vi få en kølig sommeraften, har vi en Olsberg støbejerns brændeovn, som er placeret midt i huset, og som i løbet af få timer kan varme huset op til 23 grader. Samtidig har vi genvindingsanlæg med udtræk fra ovn og opvaskemaskine, så den varme bliver også fordelt i huset.

Så hvis planen lykkedes og beregningerne bare er nogenlunde rigtige, så har vi forrentet solcellerne om blot tre år, skruet vores samlede energiforbrug ned til omkring 5.000,- årligt for både varme og el. Og ikke mindst, så er vi tæt på at være et Co2 neutralt hus. Det er da også værd at tage med. Så det er altså ikke økonomien der er det springende punkt. Det er mere arbejdet med fyret og "svineriet".

"Brændsel/luft" forholdet kan desværre ikke indstilles manuel på fyret, da det er udstyret med et iltmålingsmodul, som gør at fyret selv indstiller dette forhold. Men jeg kan prøve at justere på iltprocenten og se om det hjælper. Men det virker underligt at producenten så skriver at den skal være på 0%. Men det er da værd at prøve.

Igen Tak, og godt nytår.
Mvh
Sonny

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af Bagger » 05 jan 2013 00:50

Nu skærer jeg det lige ud i pap.

Da du fyrede med savsmuld var styringen sat til en iltprocent (kun du kender værdien), når den værdi er større end 0, så er iltstyringen aktiveret og den justerer selv brændsel/luft forholdet. Da det kræver forholdsvis stor indkøring at fyre med smuld og spåner har brændsel/luft parameteren været rimelig høj.

Du fylder nu træpiller på, du justerer iltprocenten til 0 (og guderne må vide hvorfor producenten vil have iltprocenten på 0). Du har nu frakoblet iltstyringsfunktionen, og brændsel/luft forholdet justeres ikke længere automatisk. Værdien for indkøring er derfor den samme som da du fyrede med smuld og spåner = ALT for meget brændsel og overfodring til følge. Når iltstyringen er sat til 0 kan forholdet altså godt justeres. Dog vil jeg anbefale dig bare at skrue den op på 7% og du er nu fri for problemer.


SGR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR » 17 jan 2013 11:47

Så er problemet løst...

Tak for alle jeres input. Og vinderen(vinderne) er dem med input om iltprocenten. :great:

Efter en snak med producenten forleden dag, viste det sig, at der var en fejl i programmeringsmanualen. Iltprocenten skulle
langt højere op end den var angivet i "manualen". Så nu er de justerest, og fyret æder ca. en halv sæk piller i døgnet, og askeskuffen skal ikke længere tømmes hver dag. Hvilket min kone unægteligt er glad for, da det er hendes opgave... icon_cheesygrin.gif

Vi har stadig en kedeltemp. på 82 grader og en fremløbstemp. på lige under 60 grader, så det kan næppe blive bedre.

Igen - tusind tak for alle jeres indlæg - jeg er blevet meget klogere (hvilket hvis også var tiltrængt) og tak fordi I gad at besvare alle mine dumme spørgsmål. :oops:

God vinter og varm stue til alle.

Mvh.
Sonny

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af timkenneth » 17 jan 2013 14:39

SGR skrev:Så er problemet løst...

Tak for alle jeres input. Og vinderen(vinderne) er dem med input om iltprocenten. :great:

Efter en snak med producenten forleden dag, viste det sig, at der var en fejl i programmeringsmanualen. Iltprocenten skulle
langt højere op end den var angivet i "manualen". Så nu er de justerest, og fyret æder ca. en halv sæk piller i døgnet, og askeskuffen skal ikke længere tømmes hver dag. Hvilket min kone unægteligt er glad for, da det er hendes opgave... icon_cheesygrin.gif

Vi har stadig en kedeltemp. på 82 grader og en fremløbstemp. på lige under 60 grader, så det kan næppe blive bedre.

Igen - tusind tak for alle jeres indlæg - jeg er blevet meget klogere (hvilket hvis også var tiltrængt) og tak fordi I gad at besvare alle mine dumme spørgsmål. :oops:

God vinter og varm stue til alle.

Mvh.
Sonny
det var dejligt. husk dog fortsat at hold lidt øje med hvordan asken og kedelflader ser ud, her kan du få en pejling af om fyret skal skrues op eller ned i iltprocent.

offtopic: Hvorfor så høj kedeltemp?

SGR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27 dec 2012 09:14
Mit fyr: REFO 30
Areal: 155
Brændsel: Træpiller p.t.
Fremviser gerne i postnummer: 4682
Geografisk sted: Tureby

REFO Stoker - træpiller brændes ikke "færdig"

Indlæg af SGR » 17 jan 2013 15:11

Kedeltemp. skal iflg producent være på min. 80 grader. Og tidligere ejer sagde at det brændte bedst omkring 82 grader...?!? Derfor 82 grader. (som tidligere har jeg ikke erfaring, så jeg lytter og lærer... har kun haft gas- og solvarme før.) :|


Besvar