Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
levi

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af levi » 30 dec 2012 12:10

mismis skrev:han er nu ikke lige glad men han det havde glippet fra ham i vejledningen at det var et krav med en extra shunt
og det fandt vi så ud af , men det er bare det der er lidt øfferen hvis man skal skille det af for lave nogle ændreinger
som virker til ikke have have nogen effekt hvis det eneeste det skal gøre er at sørge for at returvandet ikke er under 45 grader
hvilket han vurderede at den aldrig kom ned iforhold til anlægets placering og de temperature det køre på nu.
Hvis han laver den vurdering - så syntes jeg da du skal spørge ham om han overtager garantien på anlægget ved samme lejlighed :great:

Forøvrigt så er jeg meget overrasket over hans vurdering, - jeg ville kalde ham "doven" - han gider vist ikke lave det om.....


mismis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 dec 2012 23:31
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 117
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: østjylland

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af mismis » 30 dec 2012 12:10

Her kommer nogle billeder af monteringen hvor jeg har forsøgt at sætte nogle makater på
ud fra hvordan jeg forstår det hele virker, men som sagt jeg er 3d grafiker ikke smed :)
så bær over med mig
Billede 1 copyS.jpg
billede 2 copyS.jpg
billede 4 copyS.jpg
returtemp.jpg

levi

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af levi » 30 dec 2012 12:21

Jeg begriber ikke hvorfor man har bibeholdt den anlægsshunt, - den er total overflødig når du kører med 60 grader i fremløb...

Derudover forstår jeg ikke hvorfor smeden syntes der skal 2 pumper på anlægget, - 1 til VVB og 1 til Anlæg, - hvis han havde lavet installationen hensigtsmæssigt og opgraderet den efter skift af anlæg kunne I have sparet den ene pumpe.

I mine øjne ser det ud til han bare har skåret den gamle kedel ned, - og sat den nye ind - uden at optimere din installation overhovedet....

Enten har den installation skulle være meget billig i arbejdsløn (Du har presset ham på prisen) - eller også har han ikke gidet/vidst hvordan man laver det ordentligt!

Jeg er ked af at sige det, - men hvis en af de montører vi bruger havde lavet det der, - så havde jeg ikke brugt ham igen!.

mismis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 dec 2012 23:31
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 117
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: østjylland

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af mismis » 30 dec 2012 12:22

levi det kan du godt sige i bagklogskabens lys
men jeg tvivler stærkt på at han siger det hvis han ikke mener det

han har også selv jagtet dem i flere dage for at få info om HVOR den skal installeres for at rette på det så de ikke kan pege på ham
hvad gang de tror den slår en prut
men det har de jo som jeg skrev tidligere ikke kunne svare konkret på ud fra billederne so i lige har set

havde de det var det tilrettet idag

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af Hjemme teori » 30 dec 2012 12:24

Jamen det er ikke så svært, så hvorfor vente til de har tid, den skal indsættes mellem frem og retur på fyret, hvor bestemmer i selv.
Der er ingen grund til at vente til i er nødt til at køre en retsag for at afgøre hvem der er skyld i at kedlen er tæret.
Hvis i blander EKO ind i det fordi i har sendt dem en mail har jo pludeselig unødigt 3 parter.
Tag fat i smeden og bed ham lave det efter foreskrifterne - Så er den ikke længere.

Efter at have set billederne, kan jeg ikke forstå, hvor returen fra radiatorene er koblet ind.

Men nu fremgår det hvorfor din retur er så varm. Pumpen til VVB(Varmt Vands Beholderen) pumper konstant en stor mængde vand gennem som ikke køles fordi den er varm i forvejen. derfor blandes radiator vandet op med dette og når den høje temperatur.

Men hvad med til sommer når man kører på ur, så kan det blive noget helt andet.

Grundlæggende har du er en utidsvarende installation, med en pumpe for meget. Hvis du vil lave det rigtigt med shunten, skal du bede smeden samtidigt at fjerne pumpen til VVB og montere den med en 2-vejs ventil istedet, som i nedenstående link.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... oritet.pdf

Ja så kom Levi mig i forkøbet - enig
Mvh. Sophus


mismis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 dec 2012 23:31
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 117
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: østjylland

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af mismis » 30 dec 2012 12:26

det er muligt levi men som sagt er jeg 3d mand og ikke smed
så jeg har ikke kompetancer til at vurder hvor godt eller skidt det er gjodrt
alt jeg kan se er at ja der var to pumper på før og det har han bibeholdt og det giver i mit hovede fin logik siden det også var der før
og ja vi har fået ny vand beholder som du kan se på billederne.
og mit hovede siger mig hvis der ikke er en pumpe hvordan skal det så komme ind i tanken da den anden pumpe jo går i radiator cirkulationen.

og ja fyret spiller, og der er varmt vand og varme i radiatoren
så noget må der jo være rigtigt

levi

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af levi » 30 dec 2012 12:28

mismis skrev:levi det kan du godt sige i bagklogskabens lys
men jeg tvivler stærkt på at han siger det hvis han ikke mener det

han har også selv jagtet dem i flere dage for at få info om HVOR den skal installeres for at rette på det så de ikke kan pege på ham
hvad gang de tror den slår en prut
men det har de jo som jeg skrev tidligere ikke kunne svare konkret på ud fra billederne so i lige har set

havde de det var det tilrettet idag
Hej Mismis - det har ikke noget med bagklogskab at gøre det her.

Klyt er klyt, - og her er der tale om klyt eller dovenskab.

Det har intet med fyrets manual at gøre den installation der - selvom det naturligvis ikke er hensigtsmæssigt at leverandøren ikke har givet jer en ordentlig monteringsvejledning - sorry.

Din rørføring skulle have været "skovet" fra en ende af ude i fyrrummet, - og være blevet bygget op på ny - så den var tidssvarende og økonomisk - uanfægtet om man har monteret en kedelshunt eller ej.

Det stykke arbejde der er leveret der ville jeg virkelig ikke acceptere (medmindre du naturligvis har presset prisen så langt ned at montøren ikke har haft andet valg end bare "plug and play").

P.S - jeg ved godt du ikke er smed, - men det er jeg - og jeg prøver faktisk at hjælpe dig, - jeg skriver ikke til dig for at gøre dig ked af det - eller at drille :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af Hjemme teori » 30 dec 2012 12:30

mismis skrev:levi det kan du godt sige i bagklogskabens lys
men jeg tvivler stærkt på at han siger det hvis han ikke mener det

han har også selv jagtet dem i flere dage for at få info om HVOR den skal installeres for at rette på det så de ikke kan pege på ham
hvad gang de tror den slår en prut
men det har de jo som jeg skrev tidligere ikke kunne svare konkret på ud fra billederne so i lige har set

havde de det var det tilrettet idag
Problemet med en shunt i dit system, er faktisk at du har2 pumper og derfor skal shunte 2 gange for at du er sikker. og det bliver bare noget rod at justere. Se at få fjernet den ene pumpe, monter VVB med en 2-vejs ventil (så virker det som i dag) og så på med en shunt mellem frem og retur. se tegning i tidligere indlæg.

EKO kan med din installation ikke finde noget "smart" sted at sætte en shunt da pumperne vil kunne modarbejde hindanden.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af Zarge » 30 dec 2012 12:33

Af ren nysgerrighed... Hvorfor har du egentlig oprettet dette tråd når du kategorisk nægter at ta i mod gode råd fra folk der (modsat din smed kunne det desværre tyde på...) rent faktisk ved hvad de snakker om?

Slettet 12854

temp på returvand der går ind i ekoheat900

Indlæg af Slettet 12854 » 30 dec 2012 12:36

Zarge skrev:Af ren nysgerrighed... Hvorfor har du egentlig oprettet dette tråd når du kategorisk nægter at ta i mod gode råd fra folk der (modsat din smed kunne det desværre tyde på...) rent faktisk ved hvad de snakker om?

Ville jeg også gerne vide...


Besvar