Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2012 08:16

muzzie skrev:god aften folkens.
jeg er ejer af en atmos 32 dc fast brændsel.
mit problem er at jeg ikk kan få fyret op på de ønsket 80/85/90 grader som der står skrevet i manualen. den ligger på max 70 grader på temp måler på selve fyret. de to ure på ladomat 21-60 str på 70-70 og retur vandet står på 40 kun
aku er på 1500l som smeden selv har lavet med åben expansin.
jeg har sat trækregulator på 85
trukket den pind ud bag til på ca 10 mm. da jeg kører med fyr og birk. ca 10-12 %vand i
skorstenen er ca 9-10 m høj med utræk 250 i toppen af skorsten.
jeg kan slet ikk varme mit hus op på 120 m2 selv om jeg fyrer hele dagen
jeg har prøvet at lukke for retur vandet fra aku men det hjælper ikke på at fyret kommer længere op i grader
Du skal justere kedlen korrekt.
Jeg tror ikke på at det er skorstenen der suger varmen ud, hvis der er for meget træk vil kedlen yde langt over de 32 kw, dog med et højt røggas tab til følge. Så det vil være fint med en ekstra trækstabilisator, det vil bare ikke hæve din kedeltemperatur
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf


Afsnit 4.2.2 til 4.2.3 og 17.1.1 til 17.1.2. Ang. indstillingen af luftfordelerspjældet omtalt i 17.1.2 det er min erfaring at kedlen brænder bedst ved en indstilling på 6-10mm og ikke de 2-6mm som står nævnt. Du har stillet det på ca 10 mm hvilket jeg mener er ok.

Dine to drejeknapper skal stå korrekt.
Operating temp, drifttemp skal stå så røggassugeren stopper når kedeltemp nærmer sig de 90grader.
Wastegas, røggastemp skal under opstart drejes mod uret så røggas sugeren starter, når der er godt gang i kedlen drejes den op til det punkt hvor sugeren netop stopper når træet er brændt ud.
Trækregulator spjæld, kædelængden justeres så spjældet først lukker i ved godt 90 grader.

Men dine temperaturer på laddomaten forstår jeg ikke helt.
Det ene viser returtemp fra akku (ca 40 grader)
Det næste viser fremløb fra kedel (ca 70 grader)
Det sidste viser returtemp til kedel, der skriver du at det også viser ca 70 grader?? Det lyder lidt underligt at fremløb og retur viser samme temp. Prøv lige at aflæse dem igen.
Hvis man kikker på laddomatens 3 ure fra venstre mod højre når pumpen peger mod højre
Første ur nederst i venstre side er den shuntede returtemp til kedel
Øverste midterste ur er kedlens fremløbstemperatur
Sidste ur nederst i højre side er akkutankens temp i bunden
Se evt dette link
http://www.scanboiler.dk/images/imagesn ... 0%20DK.pdf

Hvilken termostat sidder der i din laddomat??
Er laddomaten tilsluttet ledlen som vist i linket??
Jeg har selv en lille Atmos dc22S og den kan lægge ca 20 - 25 grader oven i returtemperaturen så hvis returen er 60 ind i kedlen kan den lave et fremløb på max 85 grader. Når returtemp stiger til 70 grader kan den opvarme akku til 95 grader


muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie » 29 dec 2012 10:09

skortensfejer har godkendt det hele. det eneste var en rense lem i røgrøret fra fyret og ud. det er blevet fixet.
har altid undret mig over sådan et nyt fyr ikke kunne varme mit hus op. det har hjulpet meget og få sat en trækstabil op nu er huset temp løbet af natten faldet med 0,3 fra 22 -21,7
men tror stadig min skorsten suger alt for meget op stadig??

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie » 29 dec 2012 10:15

øverste ur viser 70 ur til venstre viser 70 retur vand højre viser 40
den er monteret som vist på billedet

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie » 29 dec 2012 10:16

det er standard fra farbrikken den termo der sidder i ladomat.
men har virkelig en teori om det er skortsten der suger varmen ud til fuglene

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2012 10:23

muzzie skrev:skortensfejer har godkendt det hele. det eneste var en rense lem i røgrøret fra fyret og ud. det er blevet fixet.
har altid undret mig over sådan et nyt fyr ikke kunne varme mit hus op. det har hjulpet meget og få sat en trækstabil op nu er huset temp løbet af natten faldet med 0,3 fra 22 -21,7
men tror stadig min skorsten suger alt for meget op stadig??
Det betyder ikke en fis at fejer har godkendt det hele.
Han har typisk ingen indsigt i det tekniske og div justeringer af din kedel. At han har godkendt det betyder blot at det brandtekniske er i orden omkring fyrrum og skorsten

Mht at din skorsten suger alt for meget, det gør de fleste skorstene uden trækstabilisator, din skal blot have to monteret for at kompensere for det høje træk du har. Så for højt træk nedsætter ikke kedlens ydelse, tværtimod.

Men du bliver nødt til at kontrollere at alle indstillinger er ok og melde tilbage ellers bliver det ikke nemt at komme videre


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2012 10:27

muzzie skrev:øverste ur viser 70 ur til venstre viser 70 retur vand højre viser 40
den er monteret som vist på billedet
I så fald når retur og fremløb Er samme temperatur producerer kedlen ikke en eneste kw?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2012 10:31

muzzie skrev:skortensfejer har godkendt det hele. det eneste var en rense lem i røgrøret fra fyret og ud. det er blevet fixet.
har altid undret mig over sådan et nyt fyr ikke kunne varme mit hus op. det har hjulpet meget og få sat en trækstabil op nu er huset temp løbet af natten faldet med 0,3 fra 22 -21,7
men tror stadig min skorsten suger alt for meget op stadig??
Hvis huset falder i temp over natten har jo i udgangspunktet intet med kedlen at gøre, kedelkreds og varmekreds er jo to forskellige systemer, blot begge forbundet til akkutanken.
Så det interessante må være
Hvad er temp i top, mid og bund af akku inden du går i seng om aftenen og igen hvad er disse temp om morgenen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af Zarge » 29 dec 2012 10:37

Altså, højt skorstens træk gir et højere horbrug, MEN også en højere ydelse som John påpeger, så med mindre det resulterer i at fyret brænder ud, og falder i temperatur inden du får den fyldt igen, så er det IKKE det der er problemet ( git nok for højt forbrug, men får IKKE kedlen til at falde i temperatur)
Kan du ikke lige ta et par billeder af laddomaten, og gerne resten af installatioen, syntes det lyder lidt kryptisk...

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie » 29 dec 2012 10:39

hvor meget har det at sige at luft spjældet ikk kan åbnes helt grundet rør fra ladomat går op og gør så den ikk kan åbnes helt? kan åbnes ca 35*
har du en mail john så kan jeg sende dig nogle billeder af fyret. vil rigtigt gerne få det til og kører normalt

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie » 29 dec 2012 10:40

jeg kan ikk sætte bileder ind da de åbenbart fylder for meget


Besvar