Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp til indstilling af scotte brænder

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af TaagMan » 29 dec 2012 00:50

nemocharley skrev:.. kan det i en sådan situation svare sig at skifte brænder?
Både ja og nej. Det kommer jo lidt an på hvad det vil koste at bytte brænderen. Umiddelbart er svaret nej...
Typisk kører man bare med urstyring. 4 Starter i døgnet af en passende periode... så fyret kan komme til at arbejde noget mere, når det så skal arbejde.

Det kommer selvfølgelig an på hvor meget det er overdimensioneret... hvis den når det er aller koldest ikke kommer over en 7-8 kW, ja så kan det måske nok svare sig at overveje.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


levi

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af levi » 29 dec 2012 00:58

TaagMan skrev: Både ja og nej. Det kommer jo lidt an på hvad det vil koste at bytte brænderen. Umiddelbart er svaret nej...
Typisk kører man bare med urstyring. 4 Starter i døgnet af en passende periode... så fyret kan komme til at arbejde noget mere, når det så skal arbejde.

Det kommer selvfølgelig an på hvor meget det er overdimensioneret... hvis den når det er aller koldest ikke kommer over en 7-8 kW, ja så kan det måske nok svare sig at overveje.
Hvis det kun er brænderen der skal skiftes, - og den ikke er ældre end version 6.26 vil en ombytningspris være ca. 3-4000 kr alt efter standen på brænderen :great:

JLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 dec 2012 11:30

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af JLarsen » 29 dec 2012 02:15

@nemo hvad mener du når du siger energi ruder? altså ruderne her er ikke sprit nye, men der er da termo ruder i hele hytten :) - dørene kunne dog godt bruge nye lister- det får de også, men SÅ meget har det vel ikke at sige? der er nok ikke meget mere end 100mm isolering i væggene nej men ingen skunk og 25-30 cm isolering på hele første salen..
genboens hus er et gammelt bindingsværks hus uden isolering i ydervægge dog er der stort køkken med isoleret gulv og gulvvarme og så har han forresten lige 20kvm mere end mig han mente hans fyr var 16 eller 18 kw og noget billigt skrammel som han selv kaldte det :)

forstår jeg jer rigtigt mht. at et 20kw fyr så rent faktisk er dyrere at ha stående end et 10kw da mit behov ikke er større? og det vil ikke fungere ordenligt at neddrosle det?
den er sjælendt oppe på de 100% i drift.. faktisk kun ved opstart

@pillebruger tak for manual.. :) begge plader sad som de skulle var dog ikke klar over at den nederste plade var der så der lå en del aske dernede

JLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 dec 2012 11:30

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af JLarsen » 29 dec 2012 02:22

@ taagman og levi havde ikke lige set der var en side 2... i skal da ikke snydes for svar :)
hvis jeg skal ud at købe nye dele for at ned drosle så er det vel meget fornuftigt at vente med det til vi har haft noget ordenlig kulde hva?
har bare ladet mig fortælle at fyret har bedst af at komme op i drift og arbejde istedet for bare at stå og "hyggevarme" lidt?

nemocharley

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2012 09:34

Energi-ruder kan have op til tre lag, jeg ved ikke hvor mange penge der er at hente (de er jo ikke billige, jeg var heldigx2, og købte mine ved en privat, der havde lavet en fejlvurdering i målene). Jeg har stadig termovinduer fra 97 i andre steder af huset, når jeg går op af disse kan jeg mærke en tydelig forskel ift, de andre. Mine to nye hoveddøre har også gjort en forskel, ligeledes at få smidt 2cm hård isolering på loftet i det 9m2 lille kælder viktualierum. 25-30cm i taget er helt ok. Moderne byggerier har jo helt op til 50 cm, men de har også ventilationen til det.

Min pointe er, at det er godt at efterisolere først. Så ved man, hvor stort ens reelle varmebehov er. I din situation, kommer du ikke næppe over noget som en 10kw brænder ikke kan klare (+ du har brændeovn) . Hvis prisen for at skifte brænder er mindre end 4000, så ville jeg seriøst overveje det.


nemocharley

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2012 10:41

nemocharley skrev:Energi-ruder kan have op til tre lag, jeg ved ikke hvor mange penge der er at hente (de er jo ikke billige, jeg var heldigx2, og købte mine ved en privat, der havde lavet en fejlvurdering i målene). Jeg har stadig termovinduer fra 97 i andre steder af huset, når jeg går op af disse kan jeg mærke en tydelig forskel ift, de andre. Mine to nye hoveddøre har også gjort en forskel, ligeledes at få smidt 2cm hård isolering på loftet i det 9m2 lille kælder viktualierum. 25-30cm i taget er helt ok. Moderne byggerier har jo helt op til 50 cm, men de har også ventilationen til det.

Min pointe er, at det er godt at efterisolere først. Så ved man, hvor stort ens reelle varmebehov er. I din situation, kommer du ikke næppe over noget som en 10kw brænder ikke kan klare (+ du har brændeovn) . Hvis prisen for at skifte brænder er mindre end 4000, så ville jeg seriøst overveje det.
eller rettere - mit gæt er (og det er et gæt), at dit varmebehov ligger lige præcis på kanten af om det kan svare sig - jf. taagmans indlæg. Hvis brænderen begynder at drille, ja så ved du, hvad du bør gøre. Du kunne prøve med urstyring også som foreslået af taagman.

JLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 dec 2012 11:30

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af JLarsen » 29 dec 2012 12:07

jeg er slet ikke i tvivl om at der er penge at spare ved at isolere, men nye døre og vinduer er en betydelig udgift og nok ikke noget der sker de næste par år :) urstyring så det står slukket om natten? det var selvfølgelig en mulighed men fruen er svært glad for varmen i gulvet på badeværelset og det er alligevel nogen timer om at varme op igen.
smut25 lyder bare til at have et større forbrug af varmt vand end vi har, og der synes en 10 kw at være rigeligt.. :)

edit: jeg misforstod lige din post.. :) du skriver ikke at 10 kw ikke er nok men at du er i tvivl om det kan svare sig, så se bare bort fra det sidste :)

nemocharley

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2012 12:59

helt fint - :)

Hvis det var mig der stod i din situation ville jeg skifte brænder. Og tilkøbe solvarme.....men det er fordi jeg er mig og ikke dig (det er jo dit hjem og din beslutning :) ). Fyret varmer huset op nu, så hvorfor gøre noget? Sådan er der mange der vil tænke.

Godt Nytår :)

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af Smut 25 » 29 dec 2012 13:07

JLarsen skrev:det var selvfølgelig en mulighed men fruen er svært glad for varmen i gulvet på badeværelset og det er alligevel nogen timer om at varme op igen.
smut25 lyder bare til at have et større forbrug af varmt vand end vi har, og der synes en 10 kw at være rigeligt.. :)

edit: jeg misforstod lige din post.. :) du skriver ikke at 10 kw ikke er nok men at du er i tvivl om det kan svare sig, så se bare bort fra det sidste :)
Må sige jeg håber ikke du bruger mere varmt vand end her... :lol:

Jeg var selv meget i tvivl om jeg skulle købe en 16kw fordi vi havner på ca 210 kvm til foråret hvor af
De 35 kvm i den nye stue bliver til kip
Men blev rådet til en 10 kw her på forummet og det er jeg sikker på er nok.

Men nu har du engang den brænder du har mon så ikke du kan justere dig ud af tingene jeg ville
Prøve og følge rådene her de er nogen dygtige folk.

Og der er jo ingen der siger den skal være slukket hele natten så gulvet bliver alt for koldt
Så kunne man vel tag nogen flere stop i kortere perioder
Ja ved eltænderen bliver slidt hurtigere men sådan er det jo de er ikke så dyre
Og bare sørg for og ha en på lager...
Der skal godt nok spares mange penge for og tjene et nyt fyr ind
Det var mine ord sikkert noget vrøvl men sådan er det jo

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

hjælp til indstilling af scotte brænder

Indlæg af TaagMan » 29 dec 2012 13:12

Smut 25 skrev:Jeg var selv meget i tvivl om jeg skulle købe en 16kw fordi vi havner på ca 210 kvm til foråret hvor af
De 35 kvm i den nye stue bliver til kip
Men blev rådet til en 10 kw her på forummet og det er jeg sikker på er nok.
Hvorfor tunede du din 10 kW'er til 14 kW....? Havde den problemer med at følge med, for så var det måske værd at overveje at bytte?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar