Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænd i Ekoheat 900

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af bioservice » 24 dec 2012 12:10

Hej Kovas.

JEg forstår heller ikke det med tape på indsugning, og demontering af træk stabilisator, min oplevelse med sængerne er at folk ofte ikke kan få tilført den korrekte mængde luft til bålet hvis røgen ikke kan komme væk, derofr er det fordelagtigt, da et bål der ikke forbrænder ordentligt ikke lever op til standarden.. mange "tuner" også sugeren for at få mere luft igennem, det vil jeg så mene udligner sig selv, min overbevisning er at det er bedre at lade bålet få den korrekte mængde luft, med så lille en effekt på røgsuger/blæser som muligt, derved står varmen i kedlen det længere... og det bringer mig så til grunden til at korte stængerne af, det er for netop at holde lidt igen med afgangen til skorstenen, men det må IKKE hindre røgen i at komme ud, det giver dårlig forbrænding.
min skorsten er ikke til kondenserende kedler, og jeg døjer ikke med kondens, men jeg oplever ofte at der er stoppet glasuld/rockwool eller lignende i et gammelt hul i skorstenen, lysningen i skorsten er for stor, alternativt slet ikke en isokern skorsten, derudover har jeg også oplevet at montører har ført røgrøret så langt frem i skorstenen at den rammer bagvæggen, og derved ikke tillader røgen at komme ud..
det er igen med til at hindrer de forskellige kedler i at fungerer optimalt.

Hvis sugeren vender forkert i omdrejningsretningen, så kan du fasevende den med kondensatoren..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


sjensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af sjensen » 24 dec 2012 12:59

Som Forhenværende montør af kornblæsere har jeg set nogle blæsere der ikke kunne flytte nok luft pga. de kørte den forkerte vej rundt de blæste meget luft men når der kom modtryk fra det matriale der skulle flyttes virkede den ikke, matrialet bundfalder i rør og lukkede dem.

Så omdr. retning er ekstremt vigtigt. kan se at blæserhjul på ekopover og de fleste andre er af typen lavtrykrotor, med lige skovlhjul og sikkert stor afstand til indsugningen. hvilket også gør at luften ved forkert omløbsretning bare kører rundt inde i blæserhus. Blæser hus er vel udformet som et sneglhus og der hvor sneglen kommer ud skal blæserhjul også smide luften ud. forstået sådan start inde på midten af sneflhuset og følg retning mod udgang den retning skal rotor også løbe. indsugningen er normalt i center på rotorhjul. hvis det skal virke ordentlig.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af snubbi » 24 dec 2012 13:07

bioservice skrev:Hej Kovas.

JEg forstår heller ikke det med tape på indsugning, og demontering af træk stabilisator, min oplevelse med sængerne er at folk ofte ikke kan få tilført den korrekte mængde luft til bålet hvis røgen ikke kan komme væk, derofr er det fordelagtigt, da et bål der ikke forbrænder ordentligt ikke lever op til standarden.. mange "tuner" også sugeren for at få mere luft igennem, det vil jeg så mene udligner sig selv, min overbevisning er at det er bedre at lade bålet få den korrekte mængde luft, med så lille en effekt på røgsuger/blæser som muligt, derved står varmen i kedlen det længere... og det bringer mig så til grunden til at korte stængerne af, det er for netop at holde lidt igen med afgangen til skorstenen, men det må IKKE hindre røgen i at komme ud, det giver dårlig forbrænding.
min skorsten er ikke til kondenserende kedler, og jeg døjer ikke med kondens, men jeg oplever ofte at der er stoppet glasuld/rockwool eller lignende i et gammelt hul i skorstenen, lysningen i skorsten er for stor, alternativt slet ikke en isokern skorsten, derudover har jeg også oplevet at montører har ført røgrøret så langt frem i skorstenen at den rammer bagvæggen, og derved ikke tillader røgen at komme ud..
det er igen med til at hindrer de forskellige kedler i at fungerer optimalt.

Hvis sugeren vender forkert i omdrejningsretningen, så kan du fasevende den med kondensatoren..
hej
hvis et fyr der slippe igenem funktions testen på fabrikken ,med røgsugeren der løber den forkerte vej, så er der et eller andet galt med kvalitet kontrollen .
Det kan ikke være rigtig at kunden selv skal vende omløbs retning på røgsugeren .når man har købt et nyt fyr !!!!
hvis forhandeleren af produkte se at der er pille ved ,vil han lave en ansvar fraskrivelse hvis der sker noget .
mvh elektrikeren

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af kovas » 28 dec 2012 21:17

sjensen skrev:Som Forhenværende montør af kornblæsere har jeg set nogle blæsere der ikke kunne flytte nok luft pga. de kørte den forkerte vej rundt de blæste meget luft men når der kom modtryk fra det matriale der skulle flyttes virkede den ikke, matrialet bundfalder i rør og lukkede dem.

Så omdr. retning er ekstremt vigtigt. kan se at blæserhjul på ekopover og de fleste andre er af typen lavtrykrotor, med lige skovlhjul og sikkert stor afstand til indsugningen. hvilket også gør at luften ved forkert omløbsretning bare kører rundt inde i blæserhus. Blæser hus er vel udformet som et sneglhus og der hvor sneglen kommer ud skal blæserhjul også smide luften ud. forstået sådan start inde på midten af sneflhuset og følg retning mod udgang den retning skal rotor også løbe. indsugningen er normalt i center på rotorhjul. hvis det skal virke ordentlig.
Hej sjensen.
Nej blæserhuset er bare firkantet, der er nok 3cm ned til det hul som sidder i center for skovlhjulet. mit hjul køre i øvrigt den rigtige vej rundt. selvom jeg ikke kan se hvad forskellen skulle være.
@ Bioservice. Det jeg mente var at jeg synes at det er mækeligt at den engelske manual kræver en skorsten med kondensaftap. Og mit fyr bliver opsat af en prof uden kondensaftap og at Dan Elkær beder mig om at tage alle retardere ud af fyret for at få det til at køre.
Hvis det er beregnet til at fungere med så lav røggastemp at det kan give kondens i skorstenen ? hvorfor kan mit fyr købt og monteret af en forhandler så ikke køre med stængerne i ?
Hvorfor er der sparet og lavet uden kondensaftap når han bare kunne ha lavet tilbuddet derefter.
Men hvis fyret ikke reelt kan køre med stængerne i så er det selfølgelig også spild at lave med kondensaftap.
Problemet her er at forhandlere beskytter hinanden og jeg får sikkert aldrig en anden ekoheat forhandler til at kritisere det som er lavet her.
Ihvertfald glemte ekopower alt om sin tidligere snak om for lidt træk da han fik at vide hvem der havde sat det op.
Så det der er for lidt træk hos gds-ere, er ikke noget problem ved os der ikke har lavet det selv. Her skal man bare tage retarderne ud uden nogen forklaring.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

mismis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 dec 2012 23:31
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 117
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: østjylland

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af mismis » 29 dec 2012 23:50

nu er jeg slet ikke pillefyrs expert og skal ikke gøre mig klog på det her
for gu er det da øffern at det er brændt af og rigtig godt at de ikke var nogle personskade ved det
men ser man statistisk på det hvordan ser det så ud

De fleste mærker af pillefyr har vel haft et par fyr hvor der er gået et eller andet galt
det er nok ikke bare ekoheat
der er jo en årsag til at alle der har pillefyr får nogle afstande der skal overholdes og noget klasse 1 gips loft osv
så det er vel fordi man er opmærksom på at det kan ske.

med det sagt så ved jeg ikke hvor mange ekoheat der er solgt i danmark
og hvor mange der har oplevet at der er gået brænd i det men det er vel ikke noget nogle ønsker

der er også folk der har haft biler som pludselig er brudt i brand af den ene eller den anden årsag
eller hvad nu en der er sket

men hvordan gardere man sig best mon

Røgalarmerne er sat op og testet
og har i alle en brændslukker stående klar

skal man have det ? og er det en bestemt slags / størrelse man skal have ?
og i så fald hvor og pris


5oak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 04 sep 2012 18:22
Mit fyr: Ekoheat 900
Geografisk sted: Sjælland Nord
Modtaget likes: 3 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af 5oak » 02 jan 2013 17:40

Denne gang var det ikke en Ekoheat.

http://www.sn.dk/Madeleines-pillefyr-ek ... kel/247350

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Jobak » 02 jan 2013 17:45

5oak skrev:Denne gang var det ikke en Ekoheat.

http://www.sn.dk/Madeleines-pillefyr-ek ... kel/247350
Synd for hunden. :(
Historien melder vist ikke noget om hvilket fyr det var hun havde først.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af TaagMan » 02 jan 2013 17:50

Jobak skrev:Synd for hunden. :(
Historien melder vist ikke noget om hvilket fyr det var hun havde først.
Et magen til http://www.sn.dk/Pas-paa-Pillefyret-kan ... kel/247349 (Scotte i øvrigt)
Montøren må have gjort sig umage for at opnå det der...
Last edited by 1 on TaagMan; edited 2 times in total
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Dinsen » 02 jan 2013 17:52

Jobak skrev:
Synd for hunden. :(
Historien melder vist ikke noget om hvilket fyr det var hun havde først.
Et Scotte vil jeg mene: http://www.sn.dk/Pas-paa-Pillefyret-kan ... kel/247349
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Dinsen » 02 jan 2013 17:59

TaagMan skrev:Montøren må have gjort sig umage for at opnå det der...
Det kan vel osse være en fejljustering fra brugers side? Hvis den kørte alt for fed og at det så endte i en røggas eksplosion? Ret mig hvis jeg er forkert på den, er ikke så stærk i Scotte.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Besvar