Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ford - rustgaranti - droppet

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af pendec » 27 dec 2012 00:22

Syntes jeg ville dele min fejl med jer, og så eventuelt høre hvad holdningerne er til forløbet.

Købt ford cmas dec. 2006 , herefter fået rustcheck i november/start december hvert år.
sidste check aug. 2011, da forhandleren syntes de var så flinke at stemple og lave checket et par måneder før, så behøvede jeg ikke at komme forbi i slutningen af året.
Her skød jeg så garantien af, da jeg så først besøgte ford næste gang nov. 2012, og de lavede skam rustcheck og så slettede de markeringen igen med henvisning til side 1, i håndbog som forklarede du skal lave det mindst hver 12. måned efter første indregistrering eller evt. senest 12 måneder efter sidste stempel.
Værkstedsfører var så fræk at forklare han 2 ud af 3 gange måtte forklare historien om stempel og de 12 måneders vedligeholdscheck, og syntes den var sjov og så helt fjoget ud når han forklarede det. dumt nok, fik jeg ikke spurgt hvad han gjorde 1 ud de 3 gange. der må kunden havde fået hjælp alligevel.
Værkstedsfører forklarer så yderligere at de op til 2011, har givet kunder elastik og givet dem 3 måneder at flexe på i deres rust garanti vedligehold, den havde de så droppet nu.

Jeg mente forhandleren endda sendte breve ud før denne rust garanti skulle checkes i starten (har været hos dem siden 2004) og dette var så ny procedure og forklaring var, de så aldrig havde gjort dette omkring rustcheck men kun på service.
Forklaring var fra værkstedsfører at folk altid kom ned senest 12 måneder efter sidste service, da de ellers overskred deres service aftaler, så når de indkaldte til service så lavede de alligevel årlige rustcheck. problemet er jo så bare hvis ens kørsel mønster er uregelmæssigt og at laver de rustcheck hver gang man kommer derned og bilen så ikke bruges i længere tid og man ikke kører derned præcis 12 måneder efter, så ryger værkstedførers forudsigelse om kundens brugsmønster.

Jeg ringede til Ford Danmark, og de var overrasket over forhandlernes håndtering, især fordi de personligt godt kunne varetage evt. garanti på rustcheck selvom jeg havde trukket den endnu en gang 3 måneder, og fordi jeg jo havde købt de første 3 biler hos dem siden 2004. så Ford DK mente at de nok burde behandle deres kunder bedre. Men jeg lod forretningen forblive i deres opfattelse af en dårlig kunde service med henblik på tidligere fortid og deres elastik politik ændringer.

Jeg mistede i hvert fald denne rust garanti efter 6år nu, og Ford mistede en kunde primært på grund af dårlig kundeservice, ikke fordi jeg godt kunne se, jeg nok burde dobbelt checke denne 12 måneders regel og have det i google kalenderen, virkeligheden er bare ikke altid at vi mennesker husker det og skriver det i en kalender altid.
Ville i have accepteret det forhold? udfra 8 års forhandler service og fremtidige service og rep hos dem, ville i afvise kunden og grine af dem når i forklarer den oversete firma politik omkring garanti vedligehold?

Kan man tilbyde garanti med forbehold? udover de 6 måneder i DK? (de sidste 18måneder er jo reklamationsret).
Så når Ford giver dig 12 års rust garanti , så kan de også annullere den fordi de rykker dato'r i bogen fordi de stempler ved hvert besøg, Kan de annullere denne når de ikke selv gør kunden opmærksom på at garanti kan mistes på sådanne uopmærksomhed?

Nå, langt indlæg. Måske kan nogen bruge det til noget og måske få markeret i kalenderen at jeres rust check på en ny vogn skal dobbelt checkes omkring regler for vedligehold, hvis i altså ikke indkaldes per automatik :)


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af TaagMan » 27 dec 2012 01:02

Det er noget svineri... længere er den ikke. De forsøger at vride sig ud af deres garantier.

Hvis de ævler om at garantien er bortfaldet, og går bilen igennem og intet finder... så burde den stadig dække, for så er den overskredne periode jo ligegyldig. At de så går i paragraf petitesser er bare småligt og dårlig kundeservice. Giv dem fingeren, og find et andet bilmærke...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af hensan » 27 dec 2012 07:28

Jeg syntes at det er en noget ufleksibel holdning at have fra forhandlerens side men er der i virkeligheden et problem ?

Denne rust garanti stilles ikke af forhandleren men af Ford Danmark. Som jeg læser dit indlæg ser Ford DK ikke noget problem og er fleksible. I så tilfælde ville jeg bare sørge for at droppe denne specifike forhandler og sørge for at få lavet dette syn samt alt efterfølgende service ved en anden autoriserede Ford forhandler. Selvom Ford i lighed med andre mærker får længere mellem forhandlere burde det den ene gang om året der skal laves service være muligt at køre lidt. Når tiden så komme til udskiftning af bilen må du se på om det skal være en Ford fra en anden forhandler eller et andet mærke.

Man kan godt tilbyde en garanti med forbehold. De første 2 år (6 mdr + 18 mdr) er obligatoriske og du kan ikke fratage forbrugeren denne garanti eller stille forbehold. På din tillægs garanti udover købeloven kan du godt stille garantier. Et typisk forbehold er fx Hyundai der har 5 års garanti har et forbehold for max 150.000 km + overholdt service eftersyn.

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af Thomas83 » 27 dec 2012 07:44

Hej og glædelig bagjul icon_cheesygrin.gif
Jeg har en veninde der er reklamationsansvarlig ved en peugeot forhandler og hun siger at rustgaranti KUN er et salgstrick og at det er en politik at kunderne IKKE skal have medhold i en sag hvis der opstår rustskader indenfor garantiperioden, det altså kun hvis kunderne er villige til selv at betale for at gå rettens vej de kan få noget ud af det, men hvor mange af os kuliger har lige økonomisk mulighed for det :cry:
Det er simpelthen bare svineri det er :evil:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

pendec

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af pendec » 27 dec 2012 08:12

@hensan
Der manglede lige Ford's ansvar i det, og de afviste at yde garanti primært på grundlag af de mere end 12 måneders interval ikke var overholdt, og der blev også forklaret at HVIS nov. 2011 var mit normale service for rustcheck, så havde jeg jo klart missed den idet Ford udførte den aug.2011, og at jeg ikke var mødt op i nov.2011 som jeg selv mente var korrekt. Her forklarede jeg jo så forhandlerens argument at så var det jo ligemeget i november, som jeg klart husker de mente var ok dengang.

men nej, Ford holdte fast i de 12 måneder selvom stempel i bogen kun hører under en "evt." paragraf, så nej, Ford DK mente bare at set fra forhandlerens syn så missede de på service, nye biler og nok også andet i fremtiden, så det var ikke måden at behandle kunder på, selvom forhandler så valgte at bære garanti dækning, det havde forhandler jo så valgt med elastik til og med 2011. men det var jo en Ford individuel vurdering.

Og jeg nægter ikke at jeg nok lavede fejl, men ønskede da bare den bedre service som de på intet tidspunkt tidligere i 8 år har valgt at omtale. og når de så ikke syntes elastik perioden nu mere galte så skulle de måske lige lægge lidt mere vægt på at informere og servicere kunden. Her tror jeg bare at denne medarbejder/værkstedfører var for grøn og selvom han har været der de 8 år jeg kom der, så havde han glemt forretningens mange års udpegelse som bedste forhandler. det var jo synd for dem, da Ford DK sagde denne sag kom da i deres register, så var de ikke helt fejlfri mere.
Senest rettet af pendec 27 dec 2012 08:18, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
fantasia
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 17 okt 2011 23:20
Mit fyr: Woody 10Kw ver.6.78 BS20
Areal: 161
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Årligt forbrug: ca. 6 t
Geografisk sted: Østsjælland
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 9 gange

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af fantasia » 27 dec 2012 08:18

Thomas83 skrev:Hej og glædelig bagjul icon_cheesygrin.gif
Jeg har en veninde der er reklamationsansvarlig ved en peugeot forhandler og hun siger at rustgaranti KUN er et salgstrick og at det er en politik at kunderne IKKE skal have medhold i en sag hvis der opstår rustskader indenfor garantiperioden, det altså kun hvis kunderne er villige til selv at betale for at gå rettens vej de kan få noget ud af det, men hvor mange af os kuliger har lige økonomisk mulighed for det :cry:
Det er simpelthen bare svineri det er :evil:
Det gælder så ikke alle bilmærker.
Jeg ved at Volkswagen dækker hvis der opstår indefra kommende gennemtæringer i garantiperioden.
Har Pellmon på fyret, dog ikke online.

pendec

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af pendec » 27 dec 2012 08:38

glemte at tilføje noget så sjovt:
vel nok en time inden hans dropning af garanti, havde jeg talt med ham om hvornår salg åbnede da jeg gerne ville skifte bil og ville over og se på Kuga'n. Efter den rust oplevelse droppede jeg helt at kikke over i salg og ja, kikker efter alternativerne nu. Det er lidt surt for han, at han ikke husker samtalen 1 time forinden, han begynder at snakke om at droppe garanti'r , hvis de skulle købe vognen eller tage den i bytte :(

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af Dunas » 27 dec 2012 08:58

Du er ikke den eneste hvor rustgaranti bortfalder. Der er en artikel i FDM bladet fra dec. mdr. side 48-49. Her er der 3 Ford kunder som føler sig røvrendt af Ford importøren mht. rustgaranti på deres Ford biler.
Ser ud til, at det åbenbart bliver for dyr for Ford impotøren, at have denne garanti. Så mon ikke de har haft lommeregner fremme og regnet på dette og efterfølgenden give forhandler/værksteder besked på, at droppe denne garanti. Dvs. fuck kunderne og vi er ude af dette problem :evil: .

pendec

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af pendec » 27 dec 2012 09:14

det lyder da spændende, så er jeg måske ikke helt alene og forhandleren lød jo også som de prøvede det oftere end tilladt med hans 2 ud af 3 vægtning.
Jeg må se om jeg lige kan checke FDM dec udgaven og se hvad oplevelser de andre havde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ford - rustgaranti - droppet

Indlæg af triumph » 27 dec 2012 09:20

Thomas skriver at rustgarentien kun er varm luft.
Det er den ofte, men ikke netop hos Ford.
Rustgarentien dækker gennemtæring indvendigt fra. Og det er ikke så hyppigt forekommende. Men netop Ford har i årevis haft problemer med deres dørbunde ruster. Og lige netop her træder rustgarentien i kraft.
Som thomas skriver, så har fdm lige haft en årtikkel om dette.

Udefrakommende tæriner dækkes af lakgarentien der er meget kortere (typisk 3 år)


Besvar