Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Husleje stigning...

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Husleje stigning...

Indlæg af Hjemme teori » 26 dec 2012 21:46

Ja og nej

Udgifter til vedligehold og advokat mm. er steget, men kapitalindkuddet er ikke stedet(købsprisen på huset). Så med mindre man vil have renters rente af investeringen (overskud af evt. værdiforøgelse på kapital indskud) samtidigt med udbytte (evt. årligt overskud på udlejningen), samt avance når man sælger igen (ejendoms avance ved salg), behøves huslejen ikke følge inflationen.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Husleje stigning...

Indlæg af Bigfoot » 26 dec 2012 21:53

Ellers dropper du alle de fyrmestre her, stiger i din bil en af dagene, kommer forbi her, og taler med fruen om den slags.
Hun er ejendomsadministrator, med speciale i andelsboliger, samt lejeboliger. Var der andet du ville vide? icon_cheesygrin.gif

Vores tidligere udlejer hadede hende, for istedet for at følge hans skrivelser om manglende dit og dat, så fik han en større irettesættelse med henblik på dit og dat.... en ren fornøjelse, for hun havde ret hver gang. :great:

Hun kan sikkert forklare dig alt det du skal vide Pelle, så selv du forstår det (det lykkedes med mig indtil flere gange, det siger jo ligesom ikke så lidt endda)
Og hvad hun ikke ved, det ved hendes kollegaer sikkert. Det eneste krav plejer at være, at hun på ingen måde ligger navn eller firma til det. icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

Husleje stigning...

Indlæg af havn » 26 dec 2012 21:57

normalt er der et par regler som lejernes LO hæfter sig ved, område bestemt husleje eller omkostnings bestemt husleje, altså hvis du er udlejer i en centralbeliggende bolig vil den nok være område bestemt, med en anskuelse til hvad der er af udbud og efterspørgelser!
omkostnings bestemt:ja siger jo næsten sig selv.
min erfaring er hvis det er for højt får man oftest en gennem gang af lejere, dvs højt slid på ejendommen, og meget administration af ind og udflytning...
et udgangs punkt er sapu, har vil du kunne finde regler for hvad du må og kan lovligt...
eks hvilke forbedruinger der kan på skrives husleje etc...

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Husleje stigning...

Indlæg af Vangsgaard » 26 dec 2012 22:00

Hjemme teori skrev:Ja og nej

Udgifter til vedligehold og advokat mm. er steget, men kapitalindkuddet er ikke stedet(købsprisen på huset). Så med mindre man vil have renters rente af investeringen (overskud af evt. værdiforøgelse på kapital indskud) samtidigt med udbytte (evt. årligt overskud på udlejningen), samt avance når man sælger igen (ejendoms avance ved salg), behøves huslejen ikke følge inflationen.

Det har i princippet intet renters renter eller ydbytte at gøre. Det handler ren og skær om at sikre at ens investering som minimum ikke bliver mindre værd.

En udlejningkontrakt kan være næsten umulig at opsige fra sælges side, så såfremt man ikke ønsker at side med en usælgelig lejlighed/bygning grundet de forventede fremtidige kapitalindtægter/lejeindtægter, er det vigtigt at man sørger for at denne bliver reguleret. Om det så skal være i lighed med inflationen skal jeg ikke blande mig i.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Husleje stigning...

Indlæg af Bri_Jac » 26 dec 2012 22:22

du skal for din egen skyld læse lejeloven og nærmest kunne den i søvne, så er du godt stillet og behøver ikke "høre på alle de kloge"
Du skal jo også sørge for at fremtidige skatter og afgifter som du i dag ikke kender til, skal naturligvis betales af dine lejere.
Trappeleje og andre ting som dine lejere skal gøre SKAL tilføjes i §11 ellers er det ugyldigt.

Brug en standard formular:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... sw&cad=rja

Trappeleje er det du skal indføre:
http://www.findbolig.nu/findbolig-nu/at ... ering.aspx
http://www.botilleje.dk/lejeloven/

Lejeloven;
Paragraf 48+50+51

Lejeloven findes her:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=132875

Print den ud og læs den igennem mange gange :-) Så er du godt med.

PS.
Såfremt du hare flere end 1 lejlighed og dine lejere skal "dele" vand og varme, så skal DU sørge for at du får dækket din vandudgift ind som en del af lejen, for uanset hvor meget vand de bruger, så er det dig der hænger på den som udlejer, med mindre at du opsætter forbrugsmålere på samtlige vandudtag... Ang varme så kan du evt lave en m2 pris per varme udgift, og de betaler så a conto varme, regnskabet opgøres hvad der er brugt af af penge på selve varmeudgiften, skorstensfejer og lidt service, du kan IKKE "tjene" penge på selve varmen, så derfor er der ingen grund til at opgradere deres varmeinstallation, da du ikke kan pålægge din lejere at bidrage til denne forbedring.
Mvh Brian
Last edited by 1 on Bri_Jac; edited 26 times in total


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Husleje stigning...

Indlæg af BWJ » 26 dec 2012 22:32

Vangsgaard skrev:Gør jer selv den tjeneste og brug 5-10 tusind på en advokat. Ved privat udlejning er det uhyre vigtig at have detaljerne på plads når man skriver kontrakt, ellers kan man komme rigtig slemt af sted
Ja og hænge på lejerne til evig tid :(
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Husleje stigning...

Indlæg af Bri_Jac » 26 dec 2012 22:38

JA nu ved jeg jo ikke hvad dine fremtidsplaner er med huset, udlejning eller vil du selv flytte derind? for det er faktisk ikke en gyldig grund at selv ville flytte derind. Udstationering til udlandet er derimod en gyldig grund.

http://penge.dk/article/142433-brug-lejeloven-som-vaben

Brugeravatar
Jan.C
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 03 jan 2012 14:24
Mit fyr: Scotte 16 kw , OPOP kedel
Areal: 238
Brændsel: Piller fra Stampmøllen
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: gens 10,5 siden 11/4
Årligt forbrug: ca 7 ton , vi får se
Geografisk sted: Lomborg 7620

Husleje stigning...

Indlæg af Jan.C » 27 dec 2012 10:59

Hej og godt nytår til alle :-)
Jeg har også lejet ud i mange år , ca 15 , og kan kun råde dig til at alliere dig med en advokat . Mange lejere kender lejeloven bedre end dig og nogle spekulerer ligefrem i den = mange problemer. Mht huslejestigning , så er det bedre at pleje dine lejere lidt , det kan gøres på mange måder . Få styr på dine regnskaber og tag billeder før og efter de er flyttet , især efter !!! og inden du begynder at rydde op efter dem !! For det kommer du til , jeg har endnu ikke haft en lejer i mit som selv har kunne rydde op efter sig.
Få styr på hvordan du vil drive din forretning , kaptalafkast , revisor eller ej , fradrags beretiget ting eller invisteringer .
Jeg har 3 store huse fra omkr 1947 på ca 160 kvm hver især , så jeg ved godt hvad det indebærer.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Husleje stigning...

Indlæg af pelle » 27 dec 2012 11:08

Hvad fremtiden bringer ved jeg ikke. Men, jeg kan da godt se, det noget nær, er en umulighed at opsige lejere. I værste fald.

Men, jeg har fået en del godt stof at læse på. tak for det. :great:

og Big.. vi ringes lige ved en af dagene.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Husleje stigning...

Indlæg af pelle » 07 mar 2013 19:47

Nå. Nu har jeg købt huset... :)
Alt er som det skal være. 3 gode lejere..
Jeg lytter til Brandsen.. De kære lejere skal ikke stige i husleje..Og hvorfor så dette.... Jo, dette er ingen forretning, Men en investering...
Det skal såmænd blot rende rundt, sådan rent økonomisk. Så, ingen grund til at jage lejere væk med huslejestigninger... :) :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar