Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Indlæg af Hjemme teori » 26 dec 2012 10:12

Jeg er ikke helt uenig med dig Michael om at vi skal have udfaset de "gamle" anlæg med tiden.

Men man risikere jo også at et anlæg venter "for" længe med at blive skiftet, fordi det ingen brugtværdi har. Og at et andet anlæg ikke bliver opgraderet med et nyere brugt fordi, der ikke er nogen.

Og så er vi jo ihvertfald ikke bedre stillet miljømæssigt. Det jeg oplever (hvilket er fuldstændigt subjektivt) at hvis de på Borgen har en holdning til noget må der laves nogle love så de kan fremstå handlekraftige og det er så derfor jeg har politiker lede og derfor administrationen i danmark er så enorm og bare vokser og vokser.
Mvh. Sophus


jopa

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Indlæg af jopa » 26 dec 2012 10:28

Jo men kunne være at nogen manglede lidt reservedele

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Indlæg af MichaelK » 26 dec 2012 11:07

Hjemme teori skrev:Jeg er ikke helt uenig med dig Michael om at vi skal have udfaset de "gamle" anlæg med tiden.

Men man risikere jo også at et anlæg venter "for" længe med at blive skiftet, fordi det ingen brugtværdi har. Og at et andet anlæg ikke bliver opgraderet med et nyere brugt fordi, der ikke er nogen.

Og så er vi jo ihvertfald ikke bedre stillet miljømæssigt. Det jeg oplever (hvilket er fuldstændigt subjektivt) at hvis de på Borgen har en holdning til noget må der laves nogle love så de kan fremstå handlekraftige og det er så derfor jeg har politiker lede og derfor administrationen i danmark er så enorm og bare vokser og vokser.

Jeg synes dine betragtninger omkring miljøbelastningen, kontra måden man udfaser de gamle anlæg på,
indeholder en smule selvmodsigelser. For, hvis et anlæg venter "for længe" med at blive skiftet ud, er
det vel trods alt bedre, end at det bliver stillet op et nyt sted, hvor det kan køre endnu længere, og kan
forurene endnu mere?

Hvis brugerne derimod var blevet stillet over for et krav om, at skifte gamle ikke godkendte anlæg ud
med det samme, så ville der have lydt et ramaskrig over det ganske land. Måden indfasningen af nye
godkendte anlæg er foregået på, må derfor siges at være det bedst mulige kompromis, når det nu skulle
være.

For godkendelsesnormen er faktisk ikke en dansk opfindelse, den kommer fra EU. Christiansborg skulle
indfase den i vores lovgivning på den ene, eller den anden måde. LIgesom DS står for Dansk Standard, så
står EN for Europäische Norme. EN normerne afløser langsomt, men sikkert, vores eget DS system. Ca.
80% af de love, der gennemføres i folketinget, er faktisk en konsekvens af de krav EU stiller til os.
Vores egne folkevalgte politikkere kan altså ikke altid selv bestemme, hvilket regler og love de skal være
med til at implementere i vores egen lovgivning. Det synes jeg godt man kan bruge lidt tid, til at tænke
over. Jeg kunne derfor også fristes til at skyde skylden for din politikerlede, på EU systemet.

Det er jo ikke nemt at fremstå som handlekraftig dansk politikker, når andre udenlandske politikere og
embedsmænd allerede har bestemt det for en. Omvendt synes jeg vores egne politikkere, skal være bedre
til at sige fra. Jeg synes personligt EU's indflydelse er lige så urimelig, som SKAT's nyvundne ret til at snuse
rundt i ens baghave UDEN retskendelse.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Indlæg af Hjemme teori » 26 dec 2012 12:07

MichaelK skrev: Jeg synes dine betragtninger omkring miljøbelastningen, kontra måden man udfaser de gamle anlæg på,
indeholder en smule selvmodsigelser. For, hvis et anlæg venter "for længe" med at blive skiftet ud, er
det vel trods alt bedre, end at det bliver stillet op et nyt sted, hvor det kan køre endnu længere, og kan
forurene endnu mere?
Mvh.
Måske, vi kan jo kun gisne.

Jeg tænke at et brugt anlæg der bliver udskiftet "før" tid, med et mere moderne, giver en miljø gevindst.
Et meget gammmelt anlæg der bliver skiftet med et brugt, men mere moderne anlæg giver en miljøgevindst.

Der kan jo selvfølgelig også ske det at et gammelt anlæg dør og bliver skiftet med et andet gammelt anlæg, vi kan kun gisne.

Der hvor man kommer rigtigt i klemme i lovgivningen er jo anlæg som kunne godkendes, men som ikke er det fordi de er lavet før kravet og producenten har lavet et nyere og derfor ikke får godkendt det gamle. Så har man ikke, et "gammelt" ok anlæg/brændeovn, men en dynge skrot, hvilket der jo ihvertfald ikke er nogen miljøgevindst i.
Mvh. Sophus

nemocharley

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Indlæg af nemocharley » 12 jan 2013 15:36

Tak for oplysning. Det var en stor hjælp. Godt Forum :)


jopa

Betænkeligheder ved køb af brugt stoker.

Indlæg af jopa » 12 jan 2013 16:21

Jo gu fanden er det gak gak.
En oldgammel benzin forurenende og co2 svinene bil kan sagtens sælges uden attest og stadig uden attest/syn bruges som reservedele, så den lov er gak gak efter min mening.

Skal man bruge reservedele til sin kedel køber man/jeg selvfølgelig en brugt hvis muligheden er der.


Besvar