Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til gulvvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
brightguard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 29 dec 2006 07:43
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 110
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Geografisk sted: Randers

Fyr til gulvvarme

Indlæg af brightguard » 24 dec 2012 16:55

Har købt mig et lille hus på 106 m2...planen har været at udgrave gulvet, isolere og gulvvarme i hele huset.
vvs´er har nu været på besøg..han anbefalede mig et baxi 1,5,men var noget usikker på om stokeren var for stor,og måslke hellere skulle have et kondenserende olie fyr, jeg forslog selv en scotte/woody 10 kw, men det kendte han ikke.

Derfor søger jeg lidt erfaring, vil et scotte/baxi kunne yde så lidt ? eller skal der et par radiatore op også ?

huset er bygget omlring 1950, fuldmuret...planen er at isolere hulrummet,nye vinduer, og lidt ekstra på loftet, der er nu ca 50 mm


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Fyr til gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 24 dec 2012 17:42

Det er jo næsten det samme som mit hus. Det virker meget fint med en baxi her. Vores hus er så også lettere utæt.
Men i form af at dit er mindre og sikkert bedre isoleret, så havde jeg kigget nærmere på en scotte løsning på 10kw.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

nemocharley

Fyr til gulvvarme

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2012 00:06

Det er vel lige før det kunne gå med en varmepumpe alene? Måske sammen med en god pilleovn eller brændeovn med god varmefordeling til at holde strømforbruget i skak? (50-60.000 i samlet anskaffelsespris for den løsning)

Scotte, Mini Bio, MGM junior, Variowin, Hapero. (alle ligger og roder mellem 1 og 10kw, sådan cirka - de to sidste koster over 60.000 - de tre første koster under 26.000) MGM, Variowin og Hapero er væsentligt anderledes end de to første, som har udvendig brænder.

Vølunds Pellex 100 m. iltstyring (3)5-20kw, Pelmax Ub 15-20kw, Atmos 4-14 - højere kw men med en anden filosofi en de ovenstående pillefyr - der skal en god vvb til for optimal ydelse. (mellem 28500 og 40.000)

Stoker: PH12-300, Baxi 1.5 og Twinheats Cpi12. Bekymringen med de to sidste er vel, at de kommer til at pausefyre for meget - men med proffernes hjælp herinde, kan du nok lære at styre dig ud af det :) - priserne her er mellem 43000 og 58000

Regn lidt på det, og find ud af hvor vigtigt det er for dig at kunne fyre med andet end træpiller.

Passat er også derude..... :oops: Fabrikken ligger endda i Ørum..
Last edited by 6 on nemocharley; edited 25 times in total

nemocharley

Fyr til gulvvarme

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2012 00:08

Glemte meget beklageligt KSM stoker - der kommer en ny 10kw Tuxedo med masser af nye tilkøbsmuligheder, eltænder blandt meget andet - den kan stadig fyre med fast brænde.


De mange valgmuligheder er ikke nævnt for at forvirre dig, bare en opmærksomhed på hvad du kan se på. Jeg bor selv på 120m2 og vil ikke turde have en pausefyrende stoker som eneste varmekilde - en af de varmeløsninger jeg kigger på er en Cpi12 men kun fordi jeg vil bruge en luft/vand varmepumpe mellem marts og november (da jeg har solceller på taget).

Det kan godt fungere med en stoker alene, men ikke for mig, da jeg ikke ville have disciplinen til at gå og tweake og fintune på anlægget :|


Besvar