Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænd i Ekoheat 900

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Allan1575
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Modtaget likes: 9 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Allan1575 » 24 dec 2012 09:41

bioservice skrev:Jeg har serviceret mange Fantaer der fungerer ganske udemærket uden olie, og mig bekendt så er jeg den eneste med Fanta der supplere med lidt lubrikant.. ;-) det er ikke grundet dårlige piller, jeg har Stampemøllens, og Baltic pellets, de er begge uden smuld, det er kun som et tilskud til en billigere drift.. olien har jeg fået til en fornuftig pris, så det hænger fint sammen..
De 8 ton er med mit gamle fyr, jeg er klogere på fantaens forbrug d 20-3-2013, men indtil nu ser det meget fornuftigt ud med forbruget..
Hvis den da ikke brænder ned inden :great: :great: (Kunne ikke lade være)

God jul :skiing: 32.gif


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af kovas » 24 dec 2012 10:40

bioservice skrev:Jeg har serviceret mange Fantaer der fungerer ganske udemærket uden olie, og mig bekendt så er jeg den eneste med Fanta der supplere med lidt lubrikant.. ;-) det er ikke grundet dårlige piller, jeg har Stampemøllens, og Baltic pellets, de er begge uden smuld, det er kun som et tilskud til en billigere drift.. olien har jeg fået til en fornuftig pris, så det hænger fint sammen..
De 8 ton er med mit gamle fyr, jeg er klogere på fantaens forbrug d 20-3-2013, men indtil nu ser det meget fornuftigt ud med forbruget..
Hej.
Det besvare jo spørgsmålet angående olie. Men nye spørgsmål kommer til. Hvordan blander man 1l olie med 45kg piller og opnår en ens brændværdi i alle 45 kg?? Hvis der bruges 177l til 12kr koster det ligeså meget som en palle pille at, så det skal da være noget billig olie.
Men de fleste af os har problemer med at få luft nok til forbrændingen så der er det vel ikke nogen fordel at øge brændværdien af pillerne. Ekopower har da også advaret mod overdreven brug af olie, men ikke mod at bruge det overhoved.
God jul til Jer alle
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af bioservice » 24 dec 2012 10:55

Hej Kovas..

Prisen på olie er underordnet, det var ikke det der var pointen, det er en fordel for mig qua prisen.. jeg vil bare informere om at det godt kan lade sig gøre..
blandingen foregår ved at hælde 3 poser piller i siloen 48 kg. derefter hælder jeg 1 l olie ud over pillerne, det gentager jeg indtil tanken er fuld, herefter tager sneglen pillerne og " blander" det selv, jeg oplever ikke problemer i forhold til uensartet brændsel..

vedr. luft nok.. så kontroller lige at røgsugeren drejer den rigtige vej rundt, det er absolut ikke uvæsentligt.. den skal dreje imod uret... og igen, så pil stængerne ud af røgrøret, skær evt af så de kun er 15 cm lange, og monter dem igen, eller lad dem helt være ude..

har du prøvet at stille luft generelt op...?
nu tilfører jeg olie i pillerne, og derved er brændværdien lidt højere, hvilket igen kræver mere luft, så jeg har sat min ydelsesmax til 90 % og luftydelsen ved 90 % til 100 %, derved har jeg det nødvendige iltoverskud...

god jul til dig også..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Ulrik » 24 dec 2012 10:58

Konstruktive ændringer af fyret = ingen garanti på produktet og problemer med forsikringen i tilfælde af uheld.
Vel ikke helt uvæsentligt?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af bioservice » 24 dec 2012 11:04

Mener da at have set at Dan selv har opfordret til at fjerne stængerne... men jeg kan selvfølgelig tage fejl..

igen, så var det et råd, ikke en henstilling, ordre eller en opfordring, ved de kedler jeg kommer ud til, fjerner jeg stængerne, det er efter min opfattelse det bedste.. uagtet hvilken kedel, eller mærke, så er det ikke en fordel at hindrer røgen i at komme ud.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Ulrik » 24 dec 2012 11:21

bioservice skrev:og igen, så pil stængerne ud af røgrøret, skær evt af så de kun er 15 cm lange, og monter dem igen, eller lad dem helt være ude..
Det er hvad man kalder konstruktiv ændring.
Og nu ved jeg jo godt hvad Dan siger til dette når der opstår problemer med fyret...
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Bigfoot » 24 dec 2012 11:25

Nu er vi igen tilbage til at det med at fjerne de røgstænger der, det ændrer da så ganske væsentligt ved virkningsgraden. Så er pointen i det orange vidunder vel ligesom tabt?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Brandsen » 24 dec 2012 11:36

Halløj i forum,

Synes Ulrik har så inderlig ret : konstruktive ændringer !

Ser nogen der fjerner turbolatorerne, eller korter dem op, gaffa tape over huller til
blæseren, en ring af rockwool i røgrøret, olie i pillerne, mindre træk i skorstenen
end foreskrevet, røgsuger der kører den forkerte vej, .....

Mon ikke man skulle sikre sig Eco'en er installeret præcis efter vejledningen,
og undlade konstruktive ændringer, indtil der foreligger en officiel 'dødsattest' ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af kovas » 24 dec 2012 11:57

bioservice skrev:Hej Kovas..

Prisen på olie er underordnet, det var ikke det der var pointen, det er en fordel for mig qua prisen.. jeg vil bare informere om at det godt kan lade sig gøre..
blandingen foregår ved at hælde 3 poser piller i siloen 48 kg. derefter hælder jeg 1 l olie ud over pillerne, det gentager jeg indtil tanken er fuld, herefter tager sneglen pillerne og " blander" det selv, jeg oplever ikke problemer i forhold til uensartet brændsel..

vedr. luft nok.. så kontroller lige at røgsugeren drejer den rigtige vej rundt, det er absolut ikke uvæsentligt.. den skal dreje imod uret... og igen, så pil stængerne ud af røgrøret, skær evt af så de kun er 15 cm lange, og monter dem igen, eller lad dem helt være ude..

har du prøvet at stille luft generelt op...?
nu tilfører jeg olie i pillerne, og derved er brændværdien lidt højere, hvilket igen kræver mere luft, så jeg har sat min ydelsesmax til 90 % og luftydelsen ved 90 % til 100 %, derved har jeg det nødvendige iltoverskud...

god jul til dig også..
Hej Bioservice.
Det med prisen er selvfølgelig underordnet, det var bare for at illustrere at det skal være noget billig olie for at det kan betale sig for os andre.
Det med de konstruktive ændringer så er folk jo meget ophidsede over dette og jeg har da også taget disse retardere ud og det har jeg på skrift fra Dan her i forum. Det med tape over indsugning mener jeg også er direkte uklogt, men når røgtemp stadig er under 80gr ved 7kw så synes jeg sådan set at det er ok.
Noget andet er at hvis man læser den engelske manual så kræves der heri at det installeres med skorsten til kondenserenede fyr med aftapning. Sådan er mit fyr ikke opsat af en autoriseret ekoheat forhandler.
Den med at røgsuger kan køre den forkerte vej rundt har jeg ikke set omtalt her på forum før, rigtig god inf. Jeg tror faktisk at min køre den forkerte vej. Tjekker det når Julen er ovre. Hvis der er tilfældet hvordan vender man så om på det??
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af nasty » 24 dec 2012 12:01

vedr. luft nok.. så kontroller lige at røgsugeren drejer den rigtige vej rundt, det er absolut ikke uvæsentligt.. den skal dreje imod uret... og igen, så pil stængerne ud af røgrøret, skær evt af så de kun er 15 cm lange, og monter dem igen, eller lad dem helt være ude..



god jul til dig også..[/quote]

Har du været ude ved nogle hvor røgsuger køre den forkerte vej?
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


Besvar