MGM Comfort

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus »

Slivsgaard skrev:Jeg har brændt lidt korn, skaller og rapspiller, men vender altid tilbage til træpillerne. Det er bare så meget nemmere :-)
Har du valgt dit fyr med lambda sonde? ved sgu ikke om det kan svare sig, når fyret slukker og tænder selv, hvad er din erfaring med det?
Du har jo selv haft nogle stykker, så jeg regner med at du må kunne svare. Der skal jo også helst være bare lidt arbejde i det :-) det er jo også en slags hobby ikke.
Dit hus er nok nogenlunde som vores ældre og ikke den bedste isolering og vi har jo også solvarme, som leverer varme til huset, når det ikke forbruges til varmt vand. Så vi har ikke rigtig noget forbrug det halve år.
Kan dog se at dit forbrug er noget lavere end mit i øjeblikket.
Hvordan mht. pille magasinet, hvor mange dage regner du meg i den kolde tid?
virker som et fyr jeg skal se lidt nærmere på :-)
Jeg regner med ca hver 3-4 dag men bruger også brændeovnen, og som Flammen skriver er det et kompakt fyr hvor magasinet er lille, jeg ved dog ikke om flammens model er magen til min, min er en blanding af den franske og danske model, se her: http://www.mgm-pillefyr.dk/sites/defaul ... ochure.pdf
Min ligner den franske men med styringen i samme side som den danske.
Den danske er blevet lavere, ved at lågen er sænket lidt og til gengæld er magasinet blevet dybere dvs. med større magasin end min.
Så der er ændret lidt på størrelsen på magasinet, eller er det vidst det samme.
Iltstyring er ikke noget jeg vil montere(medmindre jeg vil have glæden af nyt legetøj:) ) den er ret ukritisk med pillerne og jeg har ikke haft behov for at ændre noget ved std instillingerne. Selv med mørke og de billigste piller er der ingen problemer.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus »

Jeg har nu fundet en løsning på problemet med at fyret ikke selv fylder magasinet :shock:
Du skal bare invitere en kammerat der er blevet frataget sin tjans som brændeovnsfyrer han er så rastløs når han ikke kan lege med ild, at han kommer og passer brændeovn, fylder magasinet og som bonus hjælper han også med at tømme traileren for nyindkøbte piller.
Det skal dog siges han er dyr i drift, der konsumeres en del hjemmelavet rullepølse, ande rilette og sylte :levi: med tilhørende bier5.gif
Men intet nyt med fyret udover at brændeovnen varmer hytten op om dagen hvor fyret er stoppet da den ellers tænder og slukker hele dagen.
Vedhæftede filer
2012-12-22 11.45.31 (1) (816 x 612).jpg
nemocharley

MGM Comfort

Indlæg af nemocharley »

:wave:

Jeg er sgu stadig lidt lun på den MGM (måske en anden model en din)....

Er det skidt at den tænder og slukker hele dagen?....nu har jeg jo ikke brændeovn....men tænker mere på solvarme med MGM (ved godt det ikke er økonomisk, men jeg ville have råd til det, da MGM jo ikke er så dyr sunshine.gif )
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus »

Nej det er ikke skidt. Men da brændeovnen slukker alle radiatorer tænder og slukker den kun for at holde sig selv varm. Det kan jeg jo ændre ved at lade vvben bestemme eller bare indstille timeren. Hvis du påtænker solvarme kan du jo lade vvvben bestemme hele sommeren, dvs fyret tænder kun når der ikke er Vsrmt vand nok.
nemocharley

MGM Comfort

Indlæg af nemocharley »

ok godt at høre - det var just det jeg havde tænkt mig med solvarmen.

Ser på juniormodellen men kunne godt tænke mig et større pillemagasin og samme grad af automatik som din model har. Gad vide om de tager imod special ordrer...

Ipsen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 33
Tilmeldt: 20 feb 2011 12:50
Mit fyr: MGM Comfort 15kw
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 7,5

MGM Comfort

Indlæg af Ipsen »

Hej! Du skriver, efter en times kørsel på fuld last er røgtemp. på 92 gr. - er det virkelift rigtigt. Jeg har lige fået et installeret og var idag oppe på 160 gr. i røgtemp. ved 8-10kw.
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus »

Jeg har også set den oppe på 142 grader, den er klart højest når det blæser, som det gør i dag. Jeg har ingen trækstabilisator, har du? Det er ikke en ting der kan betale sig tilbage medmindre du har et højt skorstenstræk hele tiden eller din skorsten bliver våd af den lave temperatur.
nemocharley

MGM Comfort

Indlæg af nemocharley »

Kan man egentlig selv lave magasinet større, eller sætte 225 el 340l magasin på fra de andre modeller? Med en mgm junior skal jeg fylde på ca hver 3. dag i fyringssæsonen - det bliver jeg træt af i længden. Jeg vil ikke investere i større udendørs lager og sug.
Senest rettet af nemocharley 23 dec 2012 19:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

MGM Comfort

Indlæg af martin_b »

Klaus skrev:Jeg har også set den oppe på 142 grader, den er klart højest når det blæser, som det gør i dag. Jeg har ingen trækstabilisator, har du? Det er ikke en ting der kan betale sig tilbage medmindre du har et højt skorstenstræk hele tiden eller din skorsten bliver våd af den lave temperatur.
Jeg tror ikke du har ret i at en trækstabilisator ikke kan betale sig. Det kan det i langt de fleste tilfælde. Den koster jo kun en plovmand. Uden en kan du i hvert fald ikke rigtigt justere fyret, fordi der så ikke er de samme trækforhold hele tiden.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

MGM Comfort

Indlæg af Klaus »

martin_b skrev:
Jeg tror ikke du har ret i at en trækstabilisator ikke kan betale sig. Det kan det i langt de fleste tilfælde. Den koster jo kun en plovmand. Uden en kan du i hvert fald ikke rigtigt justere fyret, fordi der så ikke er de samme trækforhold hele tiden.
Nu har en MGM ingen blæser i fyret og kun en røgsuger der styrer det hele, derfor er der et ret ensformigt træk i fyret hele tiden, medmindre(som sagt før) der er et stort skorstenstræk. P.S justering er da vist kun noget man har på en Scotte :fløjte:
Men jo en plovmand er ikke dyrt hvis det er det der skal til.

Besvar