Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af From » 22 dec 2012 14:07

nemocharley skrev:Okay jeg løj. Jagten var ikke slut alligevel. Pellex 100 fra Vølund - billigt (28.500 med iltstyring), kompakt og i god kvalitet med en stor silo. Nogenlunde samme filosofi som Varmebaronen. Det kunne godt gå hen og blive den med solvarme.
Skulle du ikke ha' et fyr der kunne tage flis ?


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 dec 2012 14:19

jeg skulle så meget :) ... - jeg fortsætter mit detektiv arbejde indtil jeg har fundet det rigtige anlæg. Der er bare plusser og minusser ved det hele.

dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines » 22 dec 2012 15:05

nemocharley skrev:jeg skulle så meget :) ... - jeg fortsætter mit detektiv arbejde indtil jeg har fundet det rigtige anlæg. Der er bare plusser og minusser ved det hele.
nemocharley, jeg har ikke mødt dig i person, men har skrevet lidt frem og tilbage med dig i din søgen på "matrklens nye hjerte," og har fulgt dine indlæg igennem processen - det er liiiige i min ånd det du har gang i der:-)

Som sagsbehandler/indkøber møder jeg, i det daglige virke, sagsbehandling som ikke er ordentligt "rundbarberet," og derfor kan være en ommer, eller 80% løsning = der skal være et alternativ til de sidste 20%... Sådan kan verden af og til være, men ser bare tit "100%'eren" havde værende mulig...

Såååå, skulle jeg blive leder af eller få indflydelse på medarbejderne i en stratetisk indkøbsafdeling... Så ville jeg forsøge at hverve dig :-) god, grundig, vel orienteret (forum) og godt disponerert sagsbehandling - a job well done:-)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 dec 2012 15:18

:D Tak for dine pæne ord dannidines. Jeg siger ja tak, hvis du en gang tilbyder et job af den karaktér :great: - så længe det er i det nord/midt/vest/øst jyske icon_cheesygrin.gif

Man siger at hunde og deres ejere minder lidt om hinanden, og jeg har to terriers - så måske en del af forklaringen kan findes i dette forhold.

Sidenote: Jeg gætter på at Pellux snart får sin egen sektion her på forum.... - jeg er ret duperet over det anlæg til 28.500, som jeg lige har set

Glædelig jul. :skiing:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 22 dec 2012 16:39

jeg skal bestemt ikke sige noget negativt, hverken om dine valg eller om pellux.
Det sidtste først; Har Pellux ikke en minimums ydelse på 5 kw ?
Din max ydelse vil være deromkring, og et pillefyr fungere altså ikke som et oliefyr.
Det er ikke sådan at der springer en gnist, og så er forbrænding perfekt. Derfor er hyppige start / stop ikke optimalt.
Ikke at det ikke kan fungere, det kan det (det kan pausefyring også) men det er ikke optimalt.

At tale om stokerfyr til et forbrug så lavt som dit, vil som oftest også være utopi.
Ofte er det sådan at hvis man skal have alternative brændsler billigt, så skal man være klar til at købe dem når de er der. Og have udstyr til at håndtere dem. F.eks. skal man kunne købe hele årets kornforbrug efter høst. Dvs at man skal have mulighed for at modtage det, f.eks via suge-tryk blæse anlæg, silo, snegle osv. Altså relativt stor investeringer. For en relativt lille besparelse (når man tænker på dit forbrug) Derudover bliver stokere nød til at have højere røggas temp, for at undgå løbesod (=lavere virknigsgrad). Som regel sviner alternative brændsler, og stokere har slældent selvrens = endnu lavere vikningsgrad når man kører med en beskidt stoker + væsentligt mere arbejde.

Hvis man vælger biobrændsel pga milijøet, så bør man vælge den kedel med den højeste virkningsgrad. Og det er i dit tilfælde hverken stoker eller en brænder med en minimuseffekt på 5 kw.
Hvis man vælger pga økonomie bør du ikke købe solvarme, og vælge en kedel med selvtænding, og en effekt der passer til dit forbrug


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 dec 2012 17:14

Hej Triumph jeg er enig i dine overvejelser omkring stoker til mit forhold. Den ville ende som en pillebrænder med lidt træflis efter nogle år, dens pausefyring ville jeg imødegå med en billig luft/vand varmepumpe. Et sådant anlæg ville holde 3 årtier - mindst.

Dit syn på kw - pillefyrs "efterligning" af oliefyr i start/stop funktion og det mindre end optimale heri er jeg ikke sikker på holder, når man tager en samlet system tankegang i betragtning. Pellmax Ub og Pellux arbejder rigtig godt med en akkutank og evt solfangere på taget - et sådant setup sværger producenter som Vølund og Varmebaronen til (det bør mane til eftertanke). Med Iltstyring modulerer den nye Pellex 100 ned til 3.4 - sværger jeg har læst det et sted her på forum. Mange tænd/sluk.... 4500 er Vølunds testet til, den svenske viking bio holder typisk 4-5 år før der skal ny tænding til - det er så 7-8 år med buffertank/solvarme (følgende info har jeg fra en svensk ejer af Pellmax).

Det er en anden filosofi og tilgang end NBE, Windhager and the list continues.... - med disse fyr er jeg ret sikker på, det ikke giver nær så meget økonomisk mening at slutte buffer og solvarme til..... og dog (en samlet anskaffelsesudgift på under 60.000 for NBE scotte med NBE solvarme.... det er altså ret billigt, med en fornuftig drift og mindre slid til følge).

Og nej hårdt trængt vil jeg medgive at med de nuværende priser på pilller, giver det absolut meget lidt mening at købe solvarme - set ud fra ens egen pengepungs syn....

De solvarmeanlæg jeg ser på skal efter mine forhold give mig en besparelse på 30-40% (på hele driften) - i mit tilfælde drejer det sig om 2000kr om året i piller, og et diffust beløb i reservedelsanskaffelse. Det er selvklart meget svært at hente ind, når anlægget koster ca 40.000 - medmindre priserne stiger drastisk på biobrændsel - men jeg bliver idiot af den slags relative regnelege. For mig handler det om holdning, nysgerrighed og simpel interesse.

PH12-300 som jeg stadig har spil med solvarme fra q-pro - tænder/slukker også efter behov og modulerer mellem 2.3 og 12 kw på 92% (hvilket ca er den samme virkningsgrad som PB og Viking Bio)

Hvad der er optimalt beror på et væld af faktorer (inkl min psykologi, kundskaber etc.). Rent økonomisk er det meget svært at sige, hvem der vinder i det lange løb - det er ihvertfald min foreløbige konklusion. Den miljømæssige vinder tør jeg heller ikke pege på. For mit eget forhold er næsten alle pillefyr vel bedre end min gamle oliekedel.

Hvis man køber eller sympatiserer med Vølunds tilgang til pillefyr, så kan de altså levere et seriøst alternativ til den populære scotte - i samme prisleje.

Glædelig jul Triumph og nok engang tak for dit engagement :)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 dec 2012 17:38

Forresten Triumoh - nu glemte jeg helt at spørge hvilke konkrete pillefyr du ville vælge efter mine forhold.

Variowin
Hapero
Scotte 10kw
Mini Bio 1-10kw

det er dem der lige falder mig ind.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 22 dec 2012 17:44

Jeg er enig i at hvis man montere en monster akku tank, så bliver der færrer opstarter. Og det tror jeg såmændt også er et udenmærket setup (tidligere brugte windhager også det princip. Og hertz gør stadig) Jeg troede bare at du havde et plads problem, og gratis er den jo heller ikke.
Jeg er ret sikker på at vølunds tilgang til akku tanke hovedsageligt bunder i at deres fyr ikke kan gå lavere ned end 5 kw (altså nød), snare end det er optimalt.
Hvis man derimod ikke montere akutank, så er det bestemt ikke levetiden af eltænderen jeg ville bekymre mig om. Men den relativt ringe forbrænding der er i en opstarts situation. og med dit forbrug vil du formegentligt få mere end 1000 opstarter om året (hvilket svarer til de 4-5 års levetid du taler om)
Og det er muligt at man kan få en brænder med en minimumslast på 5 kw til at kører med 3,4 Kw.
Jeg kan også få min 24 kw brænder til at kører med 1 kw. Der bliver det bare ikke særligt effiktivt af !

Og hvis vi er enige om at du ikke køber solvarme for at sparer penge. Men pga holdniger.
Så må det vel værer en holdning om og passe på milijøet. Ellers forstår jeg ingenting?
Og så hjælper det ikke at købe et anlæg der har så store tab, at det vil hælde mere varme op igennem skorsten, end solvarmen vil bidrage med.
Og når du siger at det kan være milijømæssigt ligegyldigt hvilket fyr du vælger, fordi de alle er bedre end det du har.
Så fjerner det da samtidigt også ethvert agument for at købe solvarme

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 22 dec 2012 18:18

nemocharley skrev:Forresten Triumoh - nu glemte jeg helt at spørge hvilke konkrete pillefyr du ville vælge efter mine forhold.

Variowin
Hapero
Scotte 10kw
Mini Bio 1-10kw

det er dem der lige falder mig ind.
Jeg ville vælge et med eltænding, og en max ydelse på 10 KW.
Jeg kender ikke andre end scotte godt nok til at anbefale/fraråde dem.
Det har jo også meget at gøre med hvad man lægger vægt på.
- pris
- skal det være simpelt, så man ikke kommer ud for overraskelser
- Skal det være nemt (kompliceret)

Jeg syntes absolut at der er plads til forbedringer på en scotte. Her tænker jeg specifict på en bedre snegl. Et bedre udformet forbrændingskammer, hvor man kunne sikre en optimal tilførsel af primær og sekundær luft.
Disse ting gør sig dog også gældende for vølund, varmebaronen, og allemulige andre "billige" kedler.
Jeg syntes dog ikke selvrense systemet er optimalt, Selve ristene kører 2 og 2. Dvs at hvis den ene hænger en anelse fast, så kører den ikke. Og da de er rimeligt skrøbelige, så kan man nemt få bøjet en af lamellerne ved rensning.
Jeg er også bange for løbesod, det vlle forhindre lammeler i at bevæge sig. Jeg har ikke oplevet glanssod/løbesod på kedelflader, men der var løbesod på bundladen i bagerste brændkammer.

Jeg er heller ikke imponeret at kedlens tæthed. Den, og brænderudformningen er formodentligt årsagen til at iltstyring ikke fungere optimalt på en scotte. (heldigvis køre den fint uden)

Det gode scotten er at den er billig, og simpel. Man kan sige meget om den. Men den er driftsikker, og gennerel meget nem at have med at gøre. Du vil aldrig komme ud for et nedbrud der ikke er løst inden for få timer (hvis butikkerne er åbne)
Umidelbart kan den godt virke noget discountagtigt. Men komponenter holder faktisk godt. Og hvis der skulle være noget der gå i stykker. Så er det både nemt og billigt at skifte komponenter. Det kan man hverken sige om PH, Harpo eller variowind.
Jeg syntes jeg har hørt om østriske kedler der har haft service ordninger til 5000 kr pr år. Det vil aldrig komme på tale med en scotte. Der er jo nærmest ikke noget at servicere.
og tænk at man kan købe en ny kedel til 9000.
Jeg tror dog at det er svære at opnå den virkningsgrad DTI har testet. på en scotte, end på en østrisk kedel. (men mon ikke det er det samme på en vølund)

Jeg har kun set billeder af MGM (samt læst klausés rosende omtale) Så jeg kender den ikke.
Men umidelbart virker den intressant. Hvis jeg skulle købe ny kedel idag, så stod valget imellem MGM og scotte

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 dec 2012 18:34

på de 2x2m vil der være plads til 300-500l akkutank eller vvb med to varmespiraler og et kompakt pillefyr.

Jeg ved ikke hvad Vølunds bagvedliggende motiv er for at producere brændere på den måde de gør. Varmebaronen mener deres måde at gøre tingene på øger levetiden for kedel, brænder etc. og er mere enkelt og mere driftsikkert. Der er simpelthen brug for færre reservedele. Dette tæller i det miljømæssige regnskab.

Nu er det netop med ekstra bufferlager at jeg synes, denne filosofi holder vand. Uden er jeg mere i tvivl - uden at have teknisk viden, eller konkret erfaring at have denne tvivl i.

Det der med forbrændingen - jeg kan ikke adressere dette på et teknisk kvalificeret niveau. Den Pellex 100 jeg så i dag havde ingen ubrændte piller i asken og nu husker jeg desværre ikke pilleforbruget i den hårde frostuge.... kan det passe at Allan sagde 25kg pr dag til et nyere 200m2 hus..?

Skulle jeg følge dine anvisninger kan jeg ikke finde det optimale pillefyr - måske økofen, hapero, variowin, mini-bio, mini scotte.... - de er bare enten for dyre, eller også skal man stå og veje piller af, gå op i opgraderinger etc.

Og jeg kan godt se din logik ift miljø solvarme og optimal ydelse/forbrænding. Jeg mente alt var bedre end det gamle oliefyr, det var ikke ment som at alt kunne være lige godt.

Men du skriver "Og så hjælper det ikke at købe et anlæg der har så store tab, at det vil hælde mere varme op igennem skorsten, end solvarmen vil bidrage med." - det er en lidt hård udtalelse som overdriver den egentlige problemstilling vi diskuterer - set herfra forstås.

som eksempel:
Ifald jeg valgte PH12-300 med q-pro solvarme frem for Pellex 100 med solvarme eller Pellmax ub med solvarme - så tror jeg helt ærligt mit årlige forbrug vil være næsten enslydende - det bliver således et spørgsmål om pris/kvalitet/service niveau og mavefornemmelse. I forhold til ikke at tilkøbe solvarme ja såeh... ved jeg sgu ikke helt - jeg tror stadig jeg vil holde mig til et stærkt fyr, som jeg var glad at se på (og som ikke koster 70.000 eller mere) - så der er altså en grænse for min grønhed, men det er på en lidt bagvendt måde.... det må jeg jo medgive. Ak ja nogen Steen Møller er jeg ikke.

Måske nogen med mere teknisk forstand og med benene i Vølund/Varmebaron/Iwabo lejren skulle komme på banen og argumentere for sagen.... måske jeg skulle få Erik (forhandler af varmebaronen) til at skrive lidt... ved sgu ikke om forum ville crashe :)

Tak for dine overvejelser omkring scotten - jeg har selv haft en del af dem - pudsigt du tager mgm frem - den spøger stadig i baghovedet.

Jeg har den samme bekymring omkring PH-12...

Hvad angår pillefyr - så er det meget de samme, jeg kredser om og har gjort det et stykke tid nu...

Cpi-12 har jeg endnu ikke glemt - pta pausefyring og kw...


Besvar