Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
dannidines

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af dannidines » 20 dec 2012 10:07

Hej Forum,

Indledningsvis, så er jeg ikke sikker på om det er det helt rigtige under emne jeg har ramt - tænkte evt. "fri debat," men det blev her - moderator/redaktør må evt. flytte såfremt jeg har "skidt i nællerne."

Vi er ved at nå til at skulle lave badeværelse, vi har købt hele gøjemøget, men grundet nogle uheldige omstændigheder, så kom vi ikke igang i forået. MEN, NU SKAL DET VÆRE :-)

Huset vi bor i, er en 1966'er parcel med stueetager på 138 m2 og kælder på 110 m2. Dækket mellem etaagerne er et betondæk..

Mit spørgsmål går nu på - Gulvarmen på badeværelset i stueetagen (over kælderen) - jeg tænker mig, at rive det gamle badeværelse ned (fliser osv) ind til den rene beton, evt. smide et rivenet direkte oven på betondækket og så stripse slangerne fast på rivenettet og så støbe..

1. er det nødvendigt at "løfte" rivenettet, når det er et betondæk jeg støber oven på?!
2. ville det være bedre/nemmere at fræse riller i dækket og så støbe slangerne ned i gulvet
2. hvor tykt et lag skal jeg støbe?! Vil gerne have så lav en støbehøjde så mulig..


hvordan ville I lave det?!


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af Bjarne B. » 20 dec 2012 10:11

2. hvor tykt et lag skal jeg støbe?! Vil gerne have så lav en støbehøjde så mulig..


Hvor tykt et lag har du plads til ? Minus klinker vel og mærket.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af Ugelvig » 20 dec 2012 10:18

Jeg ville gøre betondækket pænt rent efter de klinker i tager væk. Evt. grovpudse det sidste spartelmasse/fliseklæb af, således I er nede ved den "rå" beton. Herefter ville jeg udlægge et tyndt rionet direkte på betondækket, f.eks. 4 eller 6 mm. Så ville jeg trække de tynde varmerør, 12 mm, disse kan i en snæver vending "nøjes" med 20 mm beton over, som afrettes og pudses pænt, således de nye klinker/fliser kan lægges herpå. Således snakker vi ca. 40 mm + nye klinker i højden. Jeg er klar over, at 60 mm beton over ville være bedre, men det er der ikke plads til her (ligeledes er dækket sikkert ikke dimensioneret til denne last).

Der er ingen grund til at hæve rionettet, det skal ikke sikre betonen, det er gjort i betondækket. Dette er et slidlag/klaplag, om man vil.

Jeg ville under ingen omstændigheder begynde at fræse i et eksisterende beton dæk...

http://www.uponor.dk/solutions/vvs-til- ... tions.aspx
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

dannidines

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af dannidines » 20 dec 2012 10:59

Okay, Så min ide med rivenet (4mm) direkte på eksisterende dæk og så stripse slangerne fast er ikke helt skævt... Men disse 12mm slanger, er der ikke noget med de ikke passer til/kan niples til at passe sammen med min Alltech shunt?! Måske helt skævt bud, men mener bare at have læst, at 12 mm ikke er "standard"

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af Ugelvig » 20 dec 2012 11:09

12 mm er ikke standard, men mener bestemt, at du kan få nogle overgange, så det passer på alm. shunt. Måske Levi kan fremtrylle noget???
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


dannidines

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af dannidines » 20 dec 2012 11:12

Tjek.... Levi it is.. tror skisme det bliver sådan som du beskriver.

Det var mere fordi jeg var i tvivl om rivenet direkte på eksisterende dæk ikke ville "fæste" godt nok fordi rivenettet ikke bliver løftet, men umiddelbart ikke noget problem kan jeg så se/forstå :-)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af Ugelvig » 20 dec 2012 11:22

Det skal som sådan ikke fæste, det er kun for at holde varmeslangerne. Et slidlag/klaplag kan lægges direkte på et RENGJORT betonlag og binde derpå.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af themasterdk » 20 dec 2012 13:51

Mit spørgsmål går nu på - Gulvarmen på badeværelset i stueetagen (over kælderen) - jeg tænker mig, at rive det gamle badeværelse ned (fliser osv) ind til den rene beton, evt. smide et rivenet direkte oven på betondækket og så stripse slangerne fast på rivenettet og så støbe..

1. er det nødvendigt at "løfte" rivenettet, når det er et betondæk jeg støber oven på?!
2. ville det være bedre/nemmere at fræse riller i dækket og så støbe slangerne ned i gulvet
2. hvor tykt et lag skal jeg støbe?! Vil gerne have så lav en støbehøjde så mulig..

1. ja løft det så der kan komme beton under ..Eller det skal du
2. nej
3. man siger som tommefinger regle eller det brugte vi "er slangen f.eks en 19 mm så skal der 38 mm beton over slangen min.
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Vandbåren gulvvarme på "1.sal"

Indlæg af Ugelvig » 20 dec 2012 14:28

@themasterdk, vi er ikke uenige om at det er den bedste måde. Men man kan godt lave et "varmelag" af beton oven på et mellemdæk af beton, hvor "klaplaget" ikke er meget mere end 30 - 40 mm, alt inkl. Bevares, jo mere beton over, jo bedre varmefordeling.

1. Der er INGEN grund til at komme beton under. Armeringsnettet har ingen virkning mod svindrevner. Ej heller nogen funktion mod styrke. Det er ene og alene et spørgsmål om at holde varmeslangerne. Klaplaget ligger som et "svømmende" lag ovenpå betondækket.

2. Nej! Stadig ingen grund til at svække mellemdækket.

3. Uponor og andre foreskriver andet, når det komme til denne type konstruktion. Er vi overhovedet sikker på, at mellemdækket kan bære de 80 mm beton du snakker om??? Uponor foreskriver 15 mm beton over slangen! Jeg ville giver det 20 mm.

Du kan se mere i det link jeg henviste til Uponor.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar