Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Her kan du stille spørgsmål til Teamet vedr. drift af sitet osv.
Giv os et tip om interessante emner!

Bør der dannes en organisation for forbrugere af biobrændsel og stoker / træpillefyr?

Nej
21
22%
Ja
74
78%
 
Afgivne stemmer: 95

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af BFE » 19 nov 2007 16:22

Jeg har ikke selv nogen erfaring inden for skabelse af foreninger eller forbrugerorganisationer, men lægger efter opfordring fra Ulrik denne meddelelse ind, på baggrund af de dårlige erfaringer mange af os har gjort med diverse typer af komersielt biobrændsel.

Spørgsmålet er, om der er interesse for dannelse af et egentligt organ der kan fungere som talerør for forbrugere af biobrændsel og dermed også stoker / træpillefyr. Vi har selvfølgelig et utroligt stærkt forum her, hvor alle problematikker bliver udstillet, og som sikkert også har en del forhandleres / producenters bevågenhed. Dårlig omtale er skidt. Så helere løse problemet med kunden. Det er ok.
Men det er begrænset hvad et forum kan. Skal der stilles krav og gives vejledninger, kræver det nok mere end almindelig konsensus blandt nogle få debatører og man vil derfor være nød til at organisere sig med en stabil medlemsskare bag. Det er demokratisk og det er prducenter og forhandlere nød til at lytte til. I sidste ende vil det også være i deres egen interesse, at de har tilfredse kunder.

For at dette skal blive til noget, kan vi starte med en afstemning, og få en indikation af holdningen blandt brugerne.
På baggrund af den, må der så tages stilling til hvordan det skal køre videre. Hvorvidt det er noget der skal hvile StokerPillers regi, skal jeg lade være usagt, men det ville være næliggende, at bygge det op herfra, hvor der i forvejen findes erfaring og engagement. Jeg er ikke helt klar over, om Ulrik havde noget på gang med TeamMember gruppe.

Man kan også tilkendegive direkte i denne tråd, om man er villig til at bidrage med at stable noget på benene.

Som det har stået at læse i Stampemølletråden, er der flere forslag til hvad en sådan organisation kunne stille af krav, men der er selvfølgelig mange andre ting at tage hånd om.
Her er nogle få citater:

Træpilleproducenterne bør afprøve deres træpiller på mere end en type stoker / brænder, for at give en bedre varedeklaration, sikre ensartet kvalitet, korrekt pillelængde m.m.m.

Det kunne være et kriterium man i fremtiden skal have belyst nærmere af producenterne, som nok skal noget mere på banen med oplysninger om, hvilke typer brændsel, der egner sig til de enkelte brændere, eller i de mindste advarsler om, hvad de ikke kan tumle.
Vi er vel lidt i et "Wild West" område, både mht brændsel og apparatur, hvor sælgerne nok lægger mere vægt på gevindstmaksimering frem for lidt mere brugbar forbrugerservice.


NB! Den kunne jo hede ...............Ja hvad synes du den skal hede?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af Ulrik » 19 nov 2007 19:34

Jeg synes bestemt det er en god idé, men jeg er lidt "skræmt" af opgavens omfang.

At danne en forbrugerorganisation er jo ikke noget man gør fra den ene dag til den anden.
Det kræver et enormt arbejde, både at opbygge og administrere.
Penge kræver det vel også?

Idéen er god, projektet er stort, det kan komme mange mennesker til gode.
Stem og lad os evt. høre jeres meninger og om det er noget i selv vil involvere jer i.


Indtil videre har vi kategorien hvor man kan skrive en anmeldelse af sit stokeranlæg.
Jeg vil på det kraftigste anbefale at i bruger det. Det kan også være en stor hjælp for andre.

Som tidligere nævnt, kunne vi også lave det samme med træpilleforhandlere.

Begge dele kan blive rigtig godt, vi skal bare igang med det.


BFE's indlæg vedr en forbrugerorganisation gøres til en bekendtgørelse for større synlighed på forumet.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af ktm » 19 nov 2007 20:59

Ulrik skrev:Jeg synes bestemt det er en god idé, men jeg er lidt "skræmt" af opgavens omfang.

At danne en forbrugerorganisation er jo ikke noget man gør fra den ene dag til den anden.
Det kræver et enormt arbejde, både at opbygge og administrere.
Penge kræver det vel også?

Idéen er god, projektet er stort, det kan komme mange mennesker til gode.
Stem og lad os evt. høre jeres meninger og om det er noget i selv vil involvere jer i.


Indtil videre har vi kategorien hvor man kan skrive en anmeldelse af sit stokeranlæg.
Jeg vil på det kraftigste anbefale at i bruger det. Det kan også være en stor hjælp for andre.

Som tidligere nævnt, kunne vi også lave det samme med træpilleforhandlere.

Begge dele kan blive rigtig godt, vi skal bare igang med det.


BFE's indlæg vedr en forbrugerorganisation gøres til en bekendtgørelse for større synlighed på forumet.
ktm:


Så kom Ulrik mig i fokøbet med betænkelighederne ved opgavens omfang, herunder de økonomiske apekter.
Jeg fornemmer ikke, at vi har en velspækket tegnebog at trække på! :(

Jeg har gået og tumlet lidt med tankerne og mener bestemt det er noget, der på en eller anden måde skal brygges videre på.

I første omgang ville en arbejdsgruppe vel være tilstrækkelig?

Kunne man forestille sig, at man kunne lave et samarbejde med interesserede og seriøse leverandører af anlæg og brændsel?

Kan man komme lidt ind under nogle vinger hos forbrugermyndighederne?

Jeg forestiller mig noget i retning af at vi er "forsøgskaniner", faktisk lidt som vi har gennemlevet med Stampemøllepillerne, hvor vi faktisk fik syn for sagen omkring kompleksiteten i samspillet mellem brændsel og fyr. Jeg fik i alle tilfælde øjnene op for at en træpille ikke bare er en træpille.

Jeg har gjort mig lidt tanker:

Jeg mener ikke vi skal begive os ind på at udregne eller kontrollere brændværdier og andre laboratorielignende forsøg. Det må en uvildig instans tage sig af.
Vores opgave må være at finde ud af om den aktuelle pille kan bruges i et givent fyr. Vi har jo set at den samme pille kan opføre sig mildt sagt forskelligt fra fyr til fyr.
Hvis en pilleleverandør vil med på vores "godkendelsesliste" må firmaet stille forsøgspartier til rådighed og vedkommende må på anfordring bevise at pillerne lever op til deklarationen, ved at tåle og betale at vi sender en prøve af et givent parti ind til laboratorieundersøgelse. Vi kan så afprøve i forskellige anlæg, og rapportere om pillen dur i hvilke anlæg, hvilket vi faktisk har gjort med stampepillerne.

Interessen for leverandøren i dette må være at skabe tillid til sit produkt, ved at kunne få en lidt bedre pris, en mere sikker afsætning og mulighed for at afsætte pillerne i lavsæsonen. Jeg skal i hvert fald ikke mere købe stort ind i sensommeren med risiko for at få 16 tons lortepiller igen. :x

Mht. fyringsanlæg må de interesserede producenter/sælgere kunne anvise os anlæg i brug, med så mange driftsår som muligt, som de mener er retvisende og hvor vi kan henvende os til brugerne, hvis vi ikke selv har nogle i kredsen som allerede har et sådant anlæg.
Vi har jo allerede en række sager oppe at vende mht tilbagevendende problemer med enkelte anlæg. Sådanne sager kunne vi så bore i og få forklaring på af producenten og lægge ud til offentligheden.
Vil man ikke samarbejde med os, må vi "advare" mod at købe sådanne anlæg. Vi skal selvfølgelig passe på ikke at pådrage os ansvar ved at sige god for noget skidt.
Her er vi jo så småt allerede i gang med det nye tiltag med at skrive anmeldelse på vore anlæg. Lad os håbe at mange vil tage den opfordring til sig og komme til tangenterne.
(Sidder der nogle rundt omkring med en anmeldelse på hjertet, men som ikke bryder sig om at skrive, kunne man henvende sig til en med mere "skrivekløe" og få skrevet rapporten i fællesskab.!! :great: )

Dette blot til overvejelse og jeg melder mig gerne til yderligere, men jeg kan ikke tilbyde at køre over Storebælt i tide og utide til stribevis af møder. Aktiviteterne må kunne klares via mails, i hvert fald til en begyndelse.

Men det hele vil ikke være en disse bevendt, hvis ikke der er en god opbakning af en hel del brugere, hvorfor jeg også må tilslutte mig opfordringen til at give sin mening til kende.

mvh
ktm
mvh
ktm

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af thy » 19 nov 2007 21:36

hørt hørt :great:

fornuftig til tag desvære tror jeg prisen er bestemende :oops:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af Klaus » 20 nov 2007 06:50

Hvad med Svanemærket ?
De "godkender" jo allerede træpiller ! Hvad kriterier har de for det ?
Svanemærket :

Det Nordiske Svanemærke
Svanen er Nordisk Ministerråds miljømærke for produkter der ikke er fødevarer - de såkaldte non-food produkter.



Mærket har eksisteret siden 1989 i de nordiske lande. Danmark tilsluttede sig dog først ordningen i 1997.

I dag findes der 52 produktgrupper og serviceydelser med i alt 2.300 svanemærkede produkter på det danske marked.

Svanemærket viser, at varerne er blandt de mindst miljøbelastende inden for den pågældende varegruppe. Der sættes bl.a. grænser for udledning af giftige stoffer og for indholdet af uønskede stoffer i varen.

Reglerne fastlægges, sådan at højst 1/3 af varerne på det nordiske marked kan opfylde dem. De baseres på vuggetil-grav-vurderinger og opdateres med faste mellemrum.

Reglerne vedtages af Miljømærkenævnet, hvor der sidder repræsentanter fra stat, forbruger- og miljøorganisationer samt handel og industri.

Svanemærket er en frivillig ordning, hvor producenten betaler gebyr for retten til at bruge mærket. Kontrollen udføres af Miljømærketsekretariatet.


hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af hoejbenn » 20 nov 2007 19:15

Jeg har talt med Energitjenesten, og jo, der mangler en form for certificering og kontrol, men i grunden er det et politisk problem, og lige netop her kunne vi måske komme ind som en ikke særlig formel gruppe, os de co2 neutrale, måske med en fælles henvendelse til folketingets partier. Blot en tanke...
mvh Steen

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af BFE » 23 nov 2007 11:39

Kan se der er en del der klikker på denne tråd, men ved selvfølgelig ikke om man læser og forstår hvad formålet er. :?:
Det er bare en skam, at der ikke er flere der vælger, at være med i afstemningen. cry.gif
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af ktm » 27 nov 2007 19:28

BFE skrev:Kan se der er en del der klikker på denne tråd, men ved selvfølgelig ikke om man læser og forstår hvad formålet er. :?:
Det er bare en skam, at der ikke er flere der vælger, at være med i afstemningen. cry.gif

Tjae, det er jo ikke den helt store interesse, der udvises!
36 har lige nu udvist interesse for bare at stemme! :shock:
mvh
ktm

dyrklvd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 jan 2008 13:56

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af dyrklvd » 09 jan 2008 14:32

Det ville være en rigtig god id'e med en forbrugerorganisation!

Jeg har altid regnet mig selv for en fornuftig fyr når det gjaltmine penge, men efterfølgende historie kan tjene til advarsel om at man aldrig skal føle sig for sikker!

Jeg er ny bruger og har installeret mit fyr i efteråret 2007!

Her havde jeg et par ualmindelige gode oplevelser -dels med "bliktuden" Kjærsgaard, der bare leverede varen smukt uden problemer selv om jeg røg ind på hospitalet lige før han skulle starte! Dels med Dantræ som ydede en formidabel hjælp da det virkelig gjalt! Tak til begge!

Nå hjulen nærmede sig og foruden at have travlt med at komme til kræfter gik det op for mig i december, at jeg ville løbe tør inden eller i julen! Jeg fattede telefonen og e-mailen og gik i gang. Desværre kune Dantræ ikke hjælpe mig med så kort varsel, så jeg gik videre i programmet. Omkring d. 12. fik jeg kontakt med en leverandør der meget gerne ville forsøge. Han skulle bare snakke med chauførerne. Det kunne han så ikke gøre før jeg havde betalt for varen!! Det gjorde jeg så d. 14. og så skete der ikke en sk... d. 18. rykkede jeg -han havde ikke fået fat i chauføren endnu men ville ringe om aftenen. Ringe tilbage. Rykkede d. 20. d. 21. og d. 22. hvorefter jeg for alvor blev vred. Han kunne ikke levere før efter jul!!! Men så var jeg også den første der skulle få!! Jeg havde lige hældt den sidste pose ned i siloen, så jeg blev vred.
Hvis han ikke kunne levere, kunne han havde sagt det allered fra starten. Lisom med Dantræ går der ikke skår af os ved at få et nej!! Med alle de rykkere jeg havde foretaget for et få en leveringstid, var jeg ærlig talt meget i tvivl om seriøsiteten i hans tilbud -og jeg havde ingen respit tilbage i siloen!! Vi blev enig om at aflyse ordren. Han fik mit konto nummer og kunne så overføre pengene ganske som jeg havde betalt ham!

Tak igen Kjærgaarden som med en dags varsel skaffede en leverandør og julen var reddet med varme.

Slutningen på historien ?
Den er ikke set endnu!

Traepillen.Dk har ikke tilbagebetalt pengene endnu og ignorerer alle forsøg på at rykke for dem. Tilbage -er jeg bange for- er kun at politianmelde dem for ulovlig tilbageholdelse af andres værdier, hvilket jeg gør hvis det hele ikke er faldet på plads senest fredag!

Moralen!
Med mindre du kender leverandøren godt, så lad være med at forudbetale din vare, og sørg for at få en sikker leverings dato FØR du betaler!

----En forbrugerorganisation kunne også have en såkaldt sortliste med leverandører der giver for mange problemer for brugeren----


Mange hilsner dyrklvd

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Behov for vor egen forbrugerorganisation?

Indlæg af hoejbenn » 09 jan 2008 18:10

Jeg kan helt tilslutte mig Dyrklvd. Der er tilsyneladende en del handlere i branchen som ikke vil vedstå sig deres ansvar. De første 3 tons jeg købte var "barkpiller" med et indhold på 2-2,5 % aske, det næste var stampemøllepiller, som skulle være slaggefri (står på posen) jeg må udrage slagger 2 gange om dagen, ellers er herden fyldt op og ellers velsagtens med tilbagebrand til følge (?) og ifølge begge disse forhandlere er der ingen problemer ( det koster 4-5000 kr at få foretaget en test, så de kan sove ganske roligt) Jo, det ville være godt, at skrive disse forhandlere i den sorte bog.
mvh
Steen


Besvar