Farvel til Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Farvel til Ekoheat

Indlæg af Rene`larsen »

Fer skrev:

Jeg forstår simpelhen ikke at en tilbagebrand skyldes manglende træk i skorstenen. Et fyr med røggassuger behøves ikke træk. Jeg har set et biotech som mit eget kører med et 4 meter langt 75mm plastslange som skorsten. Det hang ud igennem et vindue og ud på græsplænen.

Hvordan et ekotech styrer røgsugeren ved jeg ikke. Jeg kan kun se 2 fornuftige måder.

1. Undertryk. Røgsugeren sørger for der altid er et lille undertryk i kedlen.
2. Flow. Flow måling på forbrændingsluften. (Sådan er biotech styret)

Der skal ikke ret meget til at skabe det rette træk. Selv til et fyr uden røggassuger. Hvor mange scotte ejere klager over for lidt træk? Det har ikke engang en røgsuger.

mener da bestemt at levi har nævnt manglende træk med den nye kedel med semi rens, men det er jo også svære for røgen at passere rense systemet
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Farvel til Ekoheat

Indlæg af Oldgaard »

Rene`larsen skrev:
Ikke manglende træk, men blæser værdierne skal justeres op i forhold til den alm. kedel

mener da bestemt at levi har nævnt manglende træk med den nye kedel med semi rens, men det er jo også svære for røgen at passere rense systemet
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
levi

Farvel til Ekoheat

Indlæg af levi »

Rene`larsen skrev:

mener da bestemt at levi har nævnt manglende træk med den nye kedel med semi rens, men det er jo også svære for røgen at passere rense systemet
Det har jeg vist aldrig sagt eller skrevet nogen steder min dreng.

Men det er korrekt der skal mere blæs på brænderen på semirenskedlerne, - bla. pga. rensefunktionen, - men også fordi brænderen suger spildvarmen fra kedlen ind i forbrændingen = større luftmodstand.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Farvel til Ekoheat

Indlæg af thoken »

Rene`larsen skrev:

ringe evner hvad har det med fantaen af gøre, det kommer ikke and på hvad farve fyret har :great:

Hej!
Du har fuldstændig ret, det kommer ikke an på farven!
Men det er jo dig der mener at det nærmest er kunderne der er skyld i problemerne.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Farvel til Ekoheat

Indlæg af Grevens »

Fer skrev: ...
Der skal ikke ret meget til at skabe det rette træk. Selv til et fyr uden røggassuger. Hvor mange scotte ejere klager over for lidt træk? Det har ikke engang en røgsuger ...
... uden iøvrigt at sammenligne andet end principper ...

- det ene fyr "trækker" røgen gennem fyret ...
- det andet "skubber" røgen gennem fyret ...

... begge skal dog nødvendigvis overholde naturlovene ... jo mere modstand, jo mere skal der "trækkes" / "skubbes" ...
( - tror jeg nok ... - er jo ikke rigtig klog ...)
8)
...

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Farvel til Ekoheat

Indlæg af Oldgaard »

Grevens skrev:
... uden iøvrigt at sammenligne andet end principper ...

- det ene fyr "trækker" røgen gennem fyret ...
- det andet "skubber" røgen gennem fyret ...

... begge skal dog nødvendigvis overholde naturlovene ... jo mere modstand, jo mere skal der "trækkes" / "skubbes" ...
( - tror jeg nok ... - er jo ikke rigtig klog ...)
8)
Kan jeg forresten ikke få en kopi af den attest Grevens :wink: skal nok selv ændre navnet på den, jeg kan sku ikke få min læge til at lave en til mig icon_cheesygrin.gif
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Farvel til Ekoheat

Indlæg af TaagMan »

Hej Dan

Tak for svar.
Ekopower skrev:Jeg har blandt andet lavet den ændring, at jeg har fået lov til at sætte en termisk føler på med lavere temperatur.
Når vi taler software mæssigt, så forsøger jeg i øjeblikket med at man ikke kan genstarte den, hvis der alleredere er piller i brænde røret, at den ikke kan starte hvis temperaturen er over et vist antal grader, osv.

Mit problem er bare, at der er forskel på de oplevelser jeg har haft. Langt de fleste tilbagebrand skyldtes dog i følge forsikringsselskaberne, at der er for lidt træk i skorsten.
Det lyder som en god ide, for så har styringen mulighed for at reagere før på en begyndende tilbagebrand... hvad gør du så rent styringsmæssigt? Evakuerer den interne pille buffer? Fuld gas på intern snegl... sådan en har en EkoHeat også, ikke? Og hvad med fuld gas på røgsugeren, så forbrændingen bliver max mager og nul røg?
Den termiske føler, er det sådan en der bryder et kredsløb hvis den kommer over en bestemt temperatur?

For lidt træk i skorstenen? Hm, altså hvis man vil have forbrændingen foregår den rigtige vej igennem kedlen... så skal der jo selvfølgelig være flow den rigtige vej, men det kan jo også være røgsugeren der er gået i stå og ikke rigtig bevæger sig... det er også set før med dine fyr.

Jeg håber du får problemerne løst... men indtil videre lyder det til at det er noget du arbejder på.
Når du engang når i mål, har du så tænkt dig at bringe det i orden rundt blandt dine tusinder af leverede enheder som f.eks. nu har en forkert termisk føler?

Ekopower skrev:Jeg vil også gerne understrege, at Dansk Teknologisk Institut har bekræftet, at det teoretisk ikke skulle kunne lade sig gøre, at der kommer flammer på ydersiden af kabinettet, på den måde kedlen/brænderen er konstrureret.
Der er 2 funktioner, som skulle forhindre dette 1) Termisk sikring 2) højden på faldrøret (afhænger af størrelse på kedlen)
Det tror jeg på. Jeg ser heller ikke den store risiko for at et hus kan brænde ned pga. fyret... men, røgskade og anlægs selvdestruktion er helt klart en mulighed... og generelt er røgudvikling i beboelse bare noget skidt... specielt hvis folk sover.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Farvel til Ekoheat

Indlæg af lamborg »

Rigtig Martin. Hvert forår er feks alliker skyld i flere dødsfald og kulilteforgiftninger
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Farvel til Ekoheat

Indlæg af Grevens »

TaagMan skrev:... ...
- tak for et godt og konstruktivt indlæg Taagman ... - det go´ stil at du stiller de spørgsmål vi andre novicer i stokertjeneste ikke formår/forstår at stille ...
... det kræver bare nogen gange viden og indsigt, -for at vide, - hvad man ikke ved ... - hvis det ellers gir nogen mening !
...
dannidines

Farvel til Ekoheat

Indlæg af dannidines »

Godt nok en omfattende tråd, men netop sådan en tråd (den egentlige formål og de konkrete ting - billeder, eksempler osv) er netop den grund til jeg er her, blev og bliver stadig, hjulpet på vej samt deler mine erfaringer med andre som søger erfaringer..

Godt der er humor til, så længe skadelidte ikke føler sig trådt på og selv kan se det "glimtet i øjet"

God tråd, lærerig, og husk "at diskutere online, er som at deltage i handicap OL - selvom du vinder, er du stadig retarderet" - hold derfor altid den gode tone

Besvar