Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Slettet 12854

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Slettet 12854 » 10 dec 2012 21:36

Fair nok..

Det du skriver om P & I giver mening.
Kan ikke åbne din side via link, skal der bruges en bestemt browser eller version ?



MHES skrev:Hej,

Ok, det er % fordi det er i den enhed at en NBE brænder reguleres.
Man kan ikke regulere brænderen 1 grad :wink:

Altså hvis vi tager eksemplet igen og forudsætter at kedeltemperaturen ikke ændrer sig, så P-leddet ikke ændres sig:
Setpunkt er 60 C, aktuel værdien er 65 C og I-faktor er 0,2, og tilføjer at aktuel drift% er 51, så vil I-andelen efter hver tidsperiode falde med 1 og altså medføre drift%=50, så drift%=49, så drift%=48.

Det betyder så også at når setpunkt og aktuel værdi er ens, så bliver I-andelen ved at være det samme og da P-andelen er forskellen mellem setpunkt og aktuel værdi gange P-faktor vil den blive 0.
Den samlede drift% er summen af P-andelen og I-andelen, begrænset til min 10% og max 100%.

Hvis du vil vide mere om PI(D) så kan du læse lidt om det på http://www.mhes.dk :)

Hilsen
Michael


Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af MHES » 10 dec 2012 21:55

Hej,

Næ, der burde være adgang med hvilken som helst browser, prøv at skrive www.mhes.dk direkte i adresselinjen.

Hilsen
Michael
Christian-1980 skrev:Fair nok..

Det du skriver om P & I giver mening.
Kan ikke åbne din side via link, skal der bruges en bestemt browser eller version ?




pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pso » 10 dec 2012 23:51

Jeg havde lidt samme problem på min nye scotte mini 10 KW
VB prioritering er nødvendigt på små fyr for at kunne med til at producere varmt vand nok når hele familien går i bad lige efter hinanden og bruger mere end VVB indeholder. Det giver også mulighed for at køre med en mindre kedeltemperatur end VVB kræver.
For at undgår stop skal følgende overholdes:
Kedel max over >= VVB temperatur+20-Kedeltemperatur
Kan Kedel max over ikke sættes højt nok må de andre ændres så ligningen er overholdt.
PDI fabriksindstilling er sat meget lavt for at være sikker på at de ikke svinger over og under.
Jeg har ændret min til:
P=5
I=0.33
D=20% (effekt/minut)
Du må prøve dig frem, hvor højt du kan stille P og I afhænger af mange ting. Bemærk at ændre du kun den ene parameter kan det godt blive ustabilt

herden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 nov 2012 15:44
Mit fyr: konverteret passat atmos A25
Areal: 116
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 4/5
Geografisk sted: 9500

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af herden » 17 dec 2012 13:32

nå syntes lige jeg vil værer sød og hjælpe dig. drop alt det med at justere din pid reg. og alt andet.
du sætter max ydelse til ca 60/70 under vvb og så for at du ikke kommer til at mangle varme på central strengen/altså dine radiatorer. så skifter du din 3 vejs ventil ud med en 2 vejs som skal sidde som beskrevet i din manual. altså på fremløb til din varmvandsbeholder ligesom alt det andet jeg har skrevet her. står det i din manual. og ja jeg ved hvad jeg snakker om havde selv det samme problem og snakkede med NBE om det som fortalte at det faktisk er beskrevet hvad der sker .hvis du kører med 3vejs ventil VS 2 vejs ventil. på vvb

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 17 dec 2012 16:52

herden skrev:nå syntes lige jeg vil værer sød og hjælpe dig. drop alt det med at justere din pid reg. og alt andet.
du sætter max ydelse til ca 60/70 under vvb og så for at du ikke kommer til at mangle varme på central strengen/altså dine radiatorer. så skifter du din 3 vejs ventil ud med en 2 vejs som skal sidde som beskrevet i din manual. altså på fremløb til din varmvandsbeholder ligesom alt det andet jeg har skrevet her. står det i din manual. og ja jeg ved hvad jeg snakker om havde selv det samme problem og snakkede med NBE om det som fortalte at det faktisk er beskrevet hvad der sker .hvis du kører med 3vejs ventil VS 2 vejs ventil. på vvb

men nu vidste jeg jo intet om det da jeg købte mit anlæg, og DvCenter (Søren) anbefalede 3vejs, så smider man ikke bare en ventil væk til 600kr..

men derudover. Har jeg fået anlægget til at spille med min 3vejs ventil og VVB prio. vores VVB er 160L hvis jeg tømmer den helt tager der 1t 10min ca varme alt op til 57 grader, Huset falder maks 1 grad, man kan ikke mærke noget. Når vvb prio er slut falder min kedel til ca 55-60 grader i værste tilfælde.

Jeg ser det fede i 3vejs ventilen til overgangsperioden, hvor jeg ikke skal røre en finger og det selv lukker og åbner starter og stopper som det skal, også mens man ikke er hjemme,

Hvis andre ikke kan få det til spille, så er mine tal her, men det jo ikke sikkert andres vil køre som mit, vores hus har også primært radiator til opvarmning som kan finde på smide en kæmpe spand kold vand retur. så mit SKAL være aggressivt.

Kedel temp 70
VVB temp 57
temp under 5
temp over 15
P:5
I:0.5

ved lavere P: var fyret alt for lang tid om komme op i omd, efter det jo falder til 10% efter endt vvb prio.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af Hjemme teori » 17 dec 2012 18:17

Jeg er ved at bygge min 3-vejs om, ikke fordi jeg ikke synes det er smart, men fordi VVB kun kan aftage 13-14 kW ud af de 30kW kedlen kan levere og så er det jo så som så med det smarte i 3-vejs her om vinteren. Jeg lader dog 3-vejsen sidde som den er og påbygger en bypass så jeg kan lede radiator vandet uden om 3-vejs, dog monteret med en hane som jeg kan bruge som shunt, samt lukke om sommeren. Så kan jeg justere hanen ind så VVB altid får maks varme og så radiatorene også får "overskuddet" fra kedlen.
Mvh. Sophus

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af knaldhatte » 17 dec 2012 18:28

Hjemme teori skrev:Jeg er ved at bygge min 3-vejs om, ikke fordi jeg ikke synes det er smart, men fordi VVB kun kan aftage 13-14 kW ud af de 30kW kedlen kan levere og så er det jo så som så med det smarte i 3-vejs her om vinteren. Jeg lader dog 3-vejsen sidde som den er og påbygger en bypass så jeg kan lede radiator vandet uden om 3-vejs, dog monteret med en hane som jeg kan bruge som shunt, samt lukke om sommeren. Så kan jeg justere hanen ind så VVB altid får maks varme og så radiatorene også får "overskuddet" fra kedlen.

Lyder egentlig som noget jeg også havde i tankerne. Bliver nok også iværksat en skønne dag min vvs'er har lyst til et par øl icon_cheesygrin.gif

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Overgang efter VVB-Prioritering 10% = fald i kedel temp

Indlæg af pso » 19 dec 2012 10:13

Faktisk er min I også også blevet hævet til 0.5 så jeg også har:
I = 0.5
øvrige gentages lige
P=5
D=20%
VVB = 60
Kedel = 65

Vi har altså gjort samme erfaring på nogenlunde ens anlæg. Jeg har nemlig også 3 vejs ventil på og den kan jeg ikke fjerne med de planer jeg har om at bygge anlægget sammen med solvarme,


Besvar